fredag 20 juni 2008

Hej i sommarkvällen

Hoppas ni haft en trevlig midsommarafton!
Själv har jag iallafall haft ett trevligt midsommarfirande.
Vi har firat hemma med bara familjen, precis som vi brukar...(ja undantaget var förra året då vi var i Ystad tillsammans med vänner i hyrd stuga)
När vi flyttade till Norrköping hittade vi av en slump till midsommarfirandet i Kvarsebo.
Vi har gjort det lite till en tradition att åka dit.
På Klintvallen reses midsommarstång och så oågår en massa aktiviteter och tävlingar.
Lotteristånd och fiskdamm finns det oxå och det brukar vara poppis bland våra barn:)
Är man hungrig så serverar både korv, hamburgare och våfflor till hyfsat pris.
Kaffemostrar överlever oxå...
Dagen till ära var det faktiskt ett brudpar som vigdes under midsommarstången:)
Till en början var det soligt och varmt men helt plötsligt var det som om himlen öppnade sig.
Mannen och barnen ser ut som dränkta katter men vad gjorde väl det en dag som denna?!
Solen kom dessutom raskt tillbaka och värmde oss igen.
Jag fick oxå roa mig lite...
Jag visste ju att det fanns en loppmarknad på festområdet;)


Där inne fanns allehanda "bråte" och en och en annan liten "skatt".



Jag kom hem med en fin fjärilsburk från Svea Choklad i Norrköping, en porslinshatt (dotterns fynd- hon har redan en likadan i sitt rum, fast större), en ljusstake i glas (som jag inte alls gillar färgen på men utseendet i övrigt tilltalade mig...hmmm var ska jag göra av den nu då?), en ljuslykta i smide och koppar (som jag tänker göra något annat av...), en kristalltärning (saknas på bild) och en


vit och rosa kaffekanna i porslin...perfekt att sätta fina sommarblomster i på farstukvistens loppisfyndade bord!
En hel femma kostade den mig:)
Allt jag hadlade gick på en femtiolapp...


På matsedeln idag stod Silltoast Skagen och lite annat smått och gott som hör midsommar till.
Jag dukade i grönt och blått och fick det att bli lite skärgårdstema med båtar och glasbojar på bordet.
Det blir ju inte så mycket piff på bordet när vi är ensamma, men det är ju alltid kul att göra något...
Till den grillade fläskfilén serverades ljuvligt god svampsås och färskpotatis.

Och så dagens festligaste...
Jordgubbstårta med både tårtbotten och marängbotten...
En riktig favorit i familjen:)

Nu ska jag ta mig ett glas jordgubbcider och njuta av att semestern faktiskt börjat på riktigt:)
Ha en skön helg!
Kram Annica

19 kommentarer:

Katta sa...

Vilken mumsig tårta. Vi fick inte tag i jordgubbar i dag men vi firade midsommar vid stallet vid solna kyrka där vi åt bakelser med jordgubbar på.Vid nio när våra vänner gått hem kräktes våra barn och slocknade sen tvärt men innan dess var dagen mycket trevlig.Kul att du hittade in på loppis med den här dagen. Hoppas cidern smakar nu. Jag har fått mousserande smultronvin, måste säga att det var riktigt gott och somrigt.

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Tänk att få fynda på loppis en dag som midsommarafton! Det va' kul! Den där burken är så fin!!! Allt gott!!!/Linda

Gårdsromantik sa...

Men vilken lyckad midsommar!

Både stång och LOPPIS!
Det hade de inte på Hägnan - man borde tipsa om det!

Jag ville ju ha den där vita skålen med knottror.

50:- var ju ett superfynd!

Kram Maud

Crazy and Daisy sa...

Ystad verkar vara en vacker plats att fira midsommar på med loppisar och allt.

Grattis till semestern föresten!! Skönt för dig att slippa tentor nu va?*L*Själv har jag en vecka kvar till hängmattan och det ska bli så skönt att bara få rå om sig själv och familjen ett par veckor.

Hoppas att du får njuta av dagarna nu, det är du säkert värd efter allt pluggande.

Kram

Södralycke sa...

Låter härligt med traditionellt midsommarfirande med stång och allt! Den där tårtan ser supersmaskig ut :) Ha en fortsatt skön midsomnmarhelg,kram Johanna

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken dag med loppis vi midsommarstången. Vilken otur att ni blev dränkta av regnet. Vi hoppas i dag att vi klarar oss.

Ha en riktigt skön fortsatt midsommar!
Kram Ullis

Stina sa...

Kram till dig gumman, och jag tog en bit av tårtan.:-) Kramis

Mjuka sa...

Åh tårtan ser ju helt ljuvlig ut!!! Både maräng och vanlig, måste prova!!!! Stundar snart födelsedagar
kramar Malin

Sara sa...

Hejsan
Vilka mysiga bilder! I Kvarsebo har jag spelat fotboll, jag kommer ihåg att det kändes som vi åkte till världens ände när vi åkte dit ;-)
Kram Sara

karofina sa...

h vad alla har mumsat på smarriga tårtor! :)
fina fynd oxå, den där burken blev jag avis på... vi fyndade lite påvägen hem från vårt midsommarfirande oxå, en del loppisar som var öppna ;)
ha en fortsatt bra helg!
kram!

Svenska inredningsbloggar sa...

Hej!
Gud vad god din tårta såg ut! Blir sugen =)
Hoppas du får en skön semester.
Kramar Malin

På min gatan i stan sa...

Hej!

Hoppa du hade en fin dag igår! :-)

Kram!

Living by Milla sa...

Låter som en underbar Midsommar trots regnet... Vad kul att du kunde fynda också! ;)

Regnet hittade till oss också precis lagom när vi skulle åka från festplatsen..

Ha det gott!
kram c

lottens vita och gröna sa...

hej annica! vilken midsommar, lite regn brukar ingå, tyvärr...det är härligt med traditioner en dag som denna, men vädret får gärna bli lite mer stabilt...kanske hade du inte hamnat på loppis...fina saker, burker är ju ursöt!
smaskig tårt, nu gäller det att gotta i sig så mycket jordgubbar som möjligt, tiden är ju sååå kort!
ha det gott! varmkram lotten

Hellen sa...

Hejsan!
Vilken bra kombo midsommarfirande och loppis...kan knappast bli bättre :)

Också jordgubbstårta förstås..är så härligt.

Trevligt att hitta din sida.
Önskar dig en fortsatt trevlig midsommar helg!

Kram Helen

Stina sa...

Jag kan skicka en liten mygga till dig.:-D Puss

Stina sa...

En gemensam blogg kanske, som ska heta MYGGBITEN.:-d

Ellas Inspiration sa...

Vilken härlig midsommar och riktigt roliga fynd du har gjort!

Kram Karin

Anonym sa...

hej gumman! trevlig helg/midsommar på dig med!! ni verkar haft det toppen :) din bruk du fyndade var toppenfin :) måste även säga grattis till att du lämnat in uppsatsen, du är jätteduktig :)

se till att njuta nu och slit inte ihjäl dig i sovrummet (med kvistlackningen, inget annat ;)

tack för att du tror på våran tapet, sååå som vi dattat hit o dit med olika tapeter.. men jag tror det kan bli bra :)

blir lika glad varje gång jag får en kommentar av dig.. ha det toppen babe!

stor kram!