söndag 2 oktober 2011

Vemodigt

Att hösten är här går inte längre att slå bort.
Den stora björken har fått gula blad och luften är kallare än den brukar vara sommartid.
Det känns lite vemodigt när maken säger att det är dags att städa bort sommaren.
*
Under lördagen tar vi tag i det.
Barnen hjälper till att kratta ihop fallfrukten, klippa gräsmattan och bära ved medan jag själv bär in utemöblerna i garaget.
(och om sanningen ska fram så bar jag nog en del ved jag med. Mest av alla faktiskt:)
*
Allt under en strålande sol som vill ge oss en sista chans att behålla sommarkänslan i kroppen.
*
Förra helgen var maken bortrest.
Den traditionella höstresan till England för att kolla på fotboll tillsammans med grabbarna gick av stapeln.
Själv var jag hemma och försökte ta tag i sånt som inte blir av i veckorna.
*
Men mitt i allt så kom jag av mig och bestämde mig för att helt plötsligt möblera om lite...
*
Lillsonens rum hade en bokhylla för mycket och byrån/skötbordet nyttjas ju inte längre och varför ska det då stå i toalettutrymmet och ta onödig plats?!!
Efter lite plock så hade jag fått dotra (något skeptisk sådan) med på noterna och vips så stod bokhyllan i toalettutrymmet och skötbordet hade blivit en byrå och en hylla.
*
Byrån hamnade i allrummet/hallen på övervåningen och den lilla hyllan flyttade in till dottern.
*
Nu står en furubyrå och har ingenstans att bo men det är ju en världslig sak som säkert går att lösa när hösttristessen blir alltför stor!
*
Den vita hyllan gör sig bra i toalettutrymmet.
Den är inte så hög och rummet blev ljust och fräscht!
Och tänk så mycket piff och puff det får plats i alla fack:)
*

*
Jag vet inte om ni minns alla de projekt som jag hade som plan att slutföra innan sommaren var slut?!
*
Det största projektet som jag nästan inte trodde skulle bli slutfört har faktiskt rotts ända in i hamn utan att gå på grund!
Jag fick visserligen ta en del pauser för konstgjord andning...
*fniss*
*
Balkongen var i ganska dåligt skick.
Murkna bräder och murken stomme.
Och som grädde på moset märkte vi när vi började riva upp golvet att även de underliggande reglarna var murkna...
Jättekul när man bor i ett ganska nybyggt hus...!!
*ironisk som tusan*
Efter att en byggfirma gjort grundarbetet så har vi själva lagt golvet och målat löpmeter efter löpmeter efter konstens alla regler.
Och vi har satt staketspjälorna på plats en efter en.
*
Och nu igår kom så de sista staketspjälorna på plats!
*
Idag har jag bara lullat runt och pilliduttat som jag brukar säga...
Hängt lite i trädgården.
Fotat.
Njutit av tillvaron med katten i knäet och en kopp te handen.
Filosoferat.
Utvärderat.
*
Och med facit i hand är jag nöjd med vad vi åstadkommit denna sommar.
Alla målningsprojekt (5 st) är i hamn och alla blev väldigt lyckade!
Min lilla rabatt på kortsidan av altanen blev över förväntan.
Spaljén av armeringsnät gör sig riktigt bra och rosorna blommar som bara den även om de inte klättrat sig höga än.
*
Rosenskärorna däremot...
DE är rejält höga.
Den högsta är högre än vad jag är och ger en härligt lummig grön bakrund till altanen.
*
Fröpåsen fick jag från en inredningstidning och de kom i jord väldigt sent...
men nu blommar de för fullt i vackra nyanser av rosa och vitt.
*
Altanmöblerna är ju bortstädade och får sin vinterdvala i garaget men jag har ju inte städat bort riktigt allt...
En fåtölj med ett par mysiga fleecefiltar att kura ihop sig i när man filosoferar finns kvar.
*
Och än har jag inte kastat in handduken gällande växter.
Nej, nya planer börjar ta form i huvudet.
Stjärnögonen i de olika krukorna måste ju ersättas med lite höstliga växter framöver.
*
Och murgrönorna i de vita trälådorna är vackert gröna men ser lite ensamma ut.
*
Tillsammans med fjärilsmobilen ,vars klockspel plingar så mysigt, och en del tända ljus i mina ljuslyktor tror jag att det kan bli riktigt mysigt att sitta här i mörkret i höst.
*
Kram Annica

9 kommentarer:

Stina sa...

Den där hyllan gillar jag. Den passar bra där.:-) Kram Stina

annette sa...

Oj, det var mycket på en och samma gång;-)
Smart med den hyllan i badrummet, vad mycket plats det finns där.
Även om vi är i början av oktober så dröjer sig ju sommarvärmen kvar dagtid så helt rätt att inte städa bort allt, själv har jag pellisarna kvar i full blom på balkongen!

Ha en bra vecka!

Kramen!

annette

Design i tid och rum sa...

Hej!
Min man är ocks bortrest,och jag passade på att möblera om hemma..
Vackert hus du bor i..
tack för att du kikade in hos mig..
Kram D

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ja, nu får man städa undan sommaren. Men det är ju faktiskt nästan sommar fortfarande, med den temperaturen :)
Kram
Marie

Viola sa...

Ser att turkost är fortfarande din favoritfärg, vilket jobbb ni har gjort, blev så fint, hoppas dagen är bra, kram

NICOLINAS BONING sa...

Tack för grattis-hälsningen:-)

Vad snygg balkongen är och mysigt med armeringsmattan bredvid...ser framför mig hur grönt,skönt, lummigt det blir när rosorna har växt sig höga.
Kram Birgitta

marita blücher sa...

Hej Annica,

Så roligt att höra från dig ! Jag har varit allt annat än flitig med mitt bloggande på senare tid, har full förståelse för dem som tror att jag gått i ide. Men, så är icke fallet - här har snickrats och målats, färdigställts julbeställningar, planerats höstkurser och "I väntan på julen....", ett event som tar plats den 30/10. Så snygg balkongen blev, förstår hur mycket arbete som ligger bakom. Har gjort som du plockat undan en del utemöbler, men låtit några stolar stå kvar för att eventuellt kunna avnjuta ännu några sensommarvarma dagar.
Ha det så gott och varma kramar/Marita

Cc sa...

Visst är det roligt att göra om och slutföra projekt. Å så fint det blev. Även här har möblerna plockats bort, så nu känns det i alla fall som jag är i fas. Kram

Vero sa...

Du har det så fint Annica. Hemmavid och på bloggen. blir alltid fylld med inspiration när jag kommer in här.

Har bytit blogg igen förresten. http://pannkakslandet.blogspot.com.

Ha det gott! Har du sett Å's lilla? Fick en bild i fredags.... :)

Vero