söndag 23 oktober 2011

Jag vet inte...

om det var senaste numret av "Drömhem och trädgård" eller det faktum att juleljusstakarna redan står framme på IcaMaxi som gjorde det...
Det har jag inte en aning om!
*
Men plötsligt insåg jag att det faktiskt är r i k t i g höst här utanför.
Jag har försökt kapsla in mig i någon falsk verklighet där det alltid är sommar.
Sprött pastellfärgat
Ljust och vitt
*

Jag är en riktig vår- och sommarmänniska och skyr hösten och vintern som pesten.
Men inte ens jag kan neka till att hösten är vacker när den visar sig från sin bästa sida...!
Vårt hus ligger inbäddat i ett hav av gult och orange.
*
Björken har skiftat till gult och löven har börjat falla till marken.
Vårens gröna musöron känns väldigt avlägsna.
*
Och vår lilla Sixten är inte den lilla näpna kattunge som han var när jag träffade honom för första gången i våras/somras.
Ett riktigt matvrak är han dock fortfarande;)
*

...nu kommer vi då in på varför mitt filosoferande i inläggets början.
För något var det som avlossade startskottet för min "inhöstning" av huset.
*
De somriga rosa panelgardinerna åkte rast ner för att ersättas av andra mer neutrala gardiner.
Och vips så var den maniska inredarhjärnan igång.
*
För man kan ju inte bara byta gardiner så där...
Nej, nu måste hela huset byta skepnad!
*
och att bara ta tag i vardagsrummet/köket är ju inte så bara.
Fem gardinbyten senare började de för somriga ljuslyktorna åka bort en efter.
Kvar blev de gröna och de lila...
*
och en hel del blå och turkosa saker om sanningen ska fram:)
(Även om det nu inte syns så mycket just i fönstren...!)
*
På det stora skåpet vid matbordet plockades det bort en hel del för att ge plats åt nytt.
*
Fatet från Mateus är en riktig favorit och står framme året runt.
Det byter dock plats och "innehåll" titt som tätt.
*
På en av sommarens få loppisräder hittade jag denna tavla.
Jag förälskade mig i den trots vintermotiv och är helt fascinerad av varje streck som konstnären målat.
*
Tänk om han vetat att all tid som lagts av hans skapande hand och som resulterat i denna bild skulle säljas på en loppis för en tjuga.
Det känns faktiskt ganska sorgligt!
*
*
*
I den naturliga färgskalan i vårt hem finns det plats för mycket färg när man vill liva upp lite.
Jag är så glad att jag valde en neutral bas!
*
I soffhörnan härskar det vita och beiga.
Nu återstår att få fram de gosiga fleecefiltarna i varma färger för att få fram den där riktigt höstmysiga känslan.
*
*
Sent, sent i går kväll tassade jag ut i kylan på altanen och började plocka in lite småplock.
Och lovade mig själv att i morgon DÅ s k a jag ta in byrån som sommartid står där ute i kylan.
Sagt och gjort!
Nu står den i övervåningens möblerbara hall och väntar på att få bli lite piffad och puffad.
På övervåningen råder ett lite annorlunda färgtema mot det som finns på bottenvåningen.
Vit/grå bas består men kompletteras med rött.
*
Så nu är det bara att gräva ner sig i alla förvaringsställen för att hitta det rätta!
*
Avslutar dagens inlägg med två bilder av något av det bästa jag vet.
*
Havet - alltid sig likt -alltid sig olikt.
*
Kram Annica

9 kommentarer:

annette sa...

Har väl oxå försökt förtränga att hösten är här, men om inte annat så säger ju tröttheten mej att den är här!
Låter som Du kanske är lite friskare nu när Du fått lite lust att piffa och puffa hemma.
Här ligger allt i träda, idag orkat vattna blommor och lagat mat, sedan försvann lusten att göra ngt nyttigt snabbt som attan, så nu skall jag gå och fika hos en kompis istället;)

Kramen!

annette

Stina sa...

Ja, nu är det verkligen höst. Men jag vill inte ha snö. Nää!
Kram Stina

LillaFlisan sa...

Satt och läste dina äldre inlägg också och så sågupptäckte jag att jag postade min kommentar i ett äldre inlägg istället för det senaste... så jag jag gör om och gör rätt :) :

Åh, vilkan fina bilder du visar!
framför allt föll jag för bilden med soffan och den tända lampan i skymningen! Helt underbar!
Själv vill det sig bara inte när jag försöker ta bilder i lite mörkare belysning.Men din var såå fin! Fick nästan lite julkänsla med det varma skenet och mörkret utanför <3


stösta kramen

Flisan

Cc sa...

Visst är det så börjar man med att göra något så vill man fortsätta. Kram

NICOLINAS BONING sa...

Dom spelade en JULSÅNG PÅ RADION IDAG!!!!!
Bara för att det är exakt 2 månader kvar så behövde dom spela en sån...suck...och jag som saknar sommaren precis som du.

Kram Birgitta

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ja, det är verkligen höst. Men jag gillar hösten, det är värre med vintern för mig...
Härliga bilder du visar, och de på Bråviken, var väldigt fina
Kram
Marie

Katta sa...

Jasså du har haft sommar ända tills nu, fast när jag ser bilderna från badplatsen kan jag förstå det för det ser somrigt ut på bild i allafall :) Men de där julsakerna de börjat dra fram i affärerna gör mej lite småirriterad, vill inte ha dem än. Sixten är så sööööt klart han ska vara ett matvrak nu så han växer och blir stor.Ha det bra, kram Katta

Vero sa...

Lite snö ppå det här så vi får lite ljus, adventstakar och ljusslingor. Jo då, det ska nog bli mysigt.

Kram till dig!

Viola sa...

Tack för hälsningen, hoppas du nu är helt återställd och mår bra, här förbereds det för fullt inför helgens julmarknad, ha det gott, kram