söndag 14 mars 2010

Titt i skåpet

En hel vecka har sprungit iväg sedan förra tillägget.
Dagarna är fyllda med jobb och när helgen äntligen kommer så sätter jag mig i soffan och pustar ut några minuter innan jag återigen ställer mig på benen och tutar och kör.
I helgen har jag roat mig med att städa, tvätta och annat trist som tiden inte räcker till för i vardagen.
Jo, det är klart att vi städar och tvättar även till vardags - men i en fyrabarnsfamilj blir det mer än en maskin i veckan om man säger så...
Och mellan träningar och läxläsning blir rummen inte så städade som de borde...
*
Vårt köksskåp som vi fixade till förra helgen är redan fyllt med allehanda ting.
Det fixade jag direkt efter förra inlägget:)
* Här trängs alla de saker som vi använder då och då även om det nu inte är dagligen de plockas fram.
Mycket av det som står här är sådant som jag fått ta över efter nära och kära.
Tallrikarna nere till vänster är ur serien Arv från IKEA. Dessa använder jag även till vardags fast då i vitt:)
Uppläggningsfatet och skålen i vitt och blått är från förra vardagsservisen vi hade, ni kanske minns att barnens hjälp i köket till slut gjorde att assietterna var nere i 6 st (från början var det ett dussin)?!?
Ja, det blir en del blått i köket som ni ser: både pajformar och glassbägare är härligt blå:)
De kommer från mitt gamla torp de!
*
Teservisen i vitt och guld är en present som jag och maken fått av hans farmor för över 15 år sedan.
Den stod och skrotade i ett skåp och kom aldrig till användning.
Själv plockar jag fram den när det är kalas och serverar både kaffe och te i de söta kopparna.
*
Från makens farmor kommer även de små roskopparna med tillhörande fat och assietter.
Rosor är ju en av de blomsorter jag verkligen älskar så dem är jag glad i:)
*
Den stora kannan och såssnipan kommer från min egen farmor och farfars första servis:)
Den har inte varit i min ägo så länge men jag tänker använda den flitigt under sommaren när vi flyttar ut luncher och middagar på altanen.
*
I glasskåpet står glas i två "kulörer"
Vanligt klart och såklart blått:)
*

I de nedre skåpen huserar blomkrukor av olika slag.
Dessa rosiga har jag fått av min farmor när hon tröttnade på dem
(hur man nu kan göra det...)
Jag är såklart glad över att ha dem i min ägo men använder dem inte just nu då jag är rädd att våra vilda barn ska demolera dem i sina vilda lekar...
*
Hoppas ni haft en härlig helg!
Här har vi varit ute på isen och åkt kana från berget med de vilda barnen:)
Kram Annica

12 kommentarer:

Åsa sa...

Så fint du fått i skåpet! Det är så härligt med gamla koppar å kannor som har "historia". Tyvärr använder man dom för lite... //Kram Åsa

Vikeskärs hem och vardag sa...

Det blev jättefint och bra med skåpet. Visst är det så att helgerna blir till att städa, tvätta och hinna det man inte hinner annars. Tyvärr, men man kan ju inte stå hela natten heller hihi.
Kram

annette sa...

Så mkt fina saker Du har plockat in i skåpen, gillar verkligen dom fina te och kaffekopparna, ser ut att vara lite tunt posrlin i dessa och det smakar ofta så gott att dricka ur sådana koppar, varför jag då dricker ur tjocka muggar kan man ju undra.
Men vara har Du haft allt inan Du fick i ordning på skåpen!?

Måndag igen imorgon, gjorde inget om det vore fredag istället!

KRAMAR!

annette

Ullis/Leva på landet sa...

Blev ju kanonsnyggt i skåpen. Vill fixa vårt kök NU!!!!! men jag får nog i alla fall lov att vänta till påskveckan. Vi får se om jag kan övertala M att vi ska göra ett ryck då för jag behöver hans hjälp. Trodde aldrig att du skulle heja på Brynäs;)

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Viola sa...

Gott om vackra koppar fanns det i detta skåp, hoppas helgen varit skön och ha en bra vecka, kram

Cc sa...

Känner igen mig, så är det här med. Nu är det lite lugnare iaf. Så mycket fint du har i skåpen, det blev skitsnyggt. Kram

Katta sa...

Mycket fina saker du har där i skåpet, gillar verkligen de två kannorna med rosor på de är så söta. Vad tråkigt med er katt :( Vet ju hur det är, en dag blir de ju gamla och då... Sköt om dej, kram Katta

Synnøve. sa...

Hej där.
Så mycket fint det var i ditt skåp.
Blev helt betagen av de fina kopparna.
Mycket vackert fint porslin som bara står och skräpar hos någon blir till en skatt hos andra. Som blomkrukan.
Vackert är det.

Ha nu en fin måndagskväll iallafall. Trots att det är en ny arbetsvecka.
Kramen Synnöve.

thessan sa...

Vad fint det blev... blir lite småavis ;) Kram på er och jag ser fram emot o testa sås sipan i sommar:) KRAM

Stina sa...

Så fint, och fina saker.:-) Kram Stina

Cc sa...

Visst kan det vara så att man inte hinner med att blogga på länge, har inga barn hemma längre å sedan är det mitt sätt att varva ner då det oftast är skit på tv eller repricer. Kram

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Åhh vilka härliga glasskåp med fint kaffeporslin ;)

Så sorgligt med lilla katten, känner med dig..
Stttor varm kraaam