lördag 16 oktober 2010

Gömda skatter och promenader

Vilket väder vi bjudits på idag!
Krispigt kyligt med strålande sol och klarblå himmel.
Så mycket vackrare kan det inte bli en höstdag!
*

I vår familj är det mycket idrott på schemat både i veckorna och helgtid.

Idag var det som vanligt träning för "vårt gäng" medan äldste sonen hade fotbollsavslutning.

Hem för lunch för samtliga och sedan skickade vi iväg äldste sonen på innebandymatch.

Själva passade vi på att gå ut i det härliga vädret.

*

Jag har legat sjuk i en hel vecka.

Däckade förra fredagen och har hållit mig hemma hela veckan...

(Ingen halsfluss som läkaren trodde utan något eländigt virus som gjorde så att det kändes som knivar i halsen och på tungan mest hela tiden)

Så idag var det extra skönt att få andas frisk luft.

Men uj så trött jag var efter promenaden!

*

Jag plockade min vana trogen med mig kameran och fotade små detaljer som jag gillar.
Vi väljer ofta den här vägen och det finns en hel del vackra hus och ganska många små detaljer att fota.
Idag fastnade jag för denna grind med stolpe och allt alá höstskrud:)
*
När barnen följer med på våra promenixer brukar vi ta ett stopp när vi kommer till lekplatsen så att de får rasa av sig lite.
*
Det känns lite sorligt att se att den,
som ju är helt full av lekande barn sommartid,
nu ligger öde.
*
Våra två minstingar gjorde dock sitt bästa för att liva upp den lite grann...
*


Även fotbollsplanen där A-laget spelar sina matcher låg öde och tom.
*
Det var ingen trängsel nere vid hamnen heller.
Några killar/gubbar som höll på med sina båtar
och
en familj som intog matsäck nere i viken.
Ja, så många fler såg vi inte till även om vi hörde ändernas kvackande.
*
De flesta båtarna är ju upptagna nu så även bryggorna såg lite sorgliga ut...
*

I förra inlägget lovade jag att visa vad som döljer sig i mina trälådor ovanpå öppna spisen.

*
I mina ögon är det riktiga skatter!
*
Men i dina...
ja, det vete katten om du skulle uppskatta dem lika mycket som jag?!
*
Jag är ju lärare och undervisar i matematik och naturvetenskapliga ämnen.
Kanske är det därför jag gillar dem?!
*

Eller så är det rent av så att jag tycker att de är vackra!
*

Lite annat än de nya mikroskåpen vad gäller form!
*

Om de funkar?
Inte en aning... men jag får väl testa någon dag:)
*
Trälåda numero tres innehåller inget mikroskåp.
Här är det istället lådor med...
*
Ja, vadå?
Om du klickar på bilden kan du se vad det står på framsidan.
*
Men jag kan avslöja det i bild oxå.
Sådana här tjusiga exemplar av fjärilar och en del insekter.
*
Nu väntar god mat om en liten stund.
Hemgjord lasagne är en favorit som inte tillagas så ofta men nu efter en vecka då jag knappt kunnat äta annat än uppblött bröd tycker jag att jag är värd något riktigt gott!
*
Ta hand om er!
Kram Annica

13 kommentarer:

annette sa...

Skönt att Du orkat med en promenad i det vackra höstvädret, men Du må ta det lite försiktigt!!
Underbara bilder Du tog på promenaden, verkligt fina härliga färger i bilderna!!
Säger återigen, vilken SKATT du har hemma i form av dessa mikroskåp,brukar vara väldigt bra att titta i, har ju tittat i en hel del mikroskåp under mina yrkesår, och det är kvalité i dessa gamla "entubiga".
Och det var ju inte sämre i Dina andra lådor, helt otroligt att ha bl.a så fina fjärilar, vill jag se på vid tillfälle.
Kanske Du kan ta med när vi tar en tur på dressinen;)

Kramar!

annette

Sara sa...

Hej där!

Så skönt att du mår bättre. I vår familj är det en hel del idrott också, det tar mycket tid.
Kram

Ullis/Leva på landet sa...

Så skönt att höra att du är bättre och till och med tagit dig ut på en promenad. Här blir det en slapparhelg, orkar inget annat på helgen efter arbetsveckan som varit.

kram Ullis

Stina sa...

Härligt fina bilder.
Den där halsontan lät inte rolig.
Kram Stina

Synnøve. sa...

Hej på dig.
Länge sen nu. Igen.... ska skärpa mig.

Så spännande innehåll det var i dina lådor.
Visst är de gamla mikroskåpen vackra.
Sådana hade man i skolan och fick använda.

De andra lådorna med fjärilar och insekter var inte mindre spännande att se på. Det är som tavlor.

Låter inte så skönt det där med ditt halsonda. Hoppas det ger med sig snart i alla fall.

Här är det höst7vinter på något vis. Det är minusgrader på senkvällar och nätter. Nu är det 2 minus ute. Det sjunker kan jag säga.

Men det är ganska ok för min del.
Älskar den här tiden på året. När naturen går till vila och förbereder sig inför våren igen.

Nu önskar jag dig god bedring och en skön söndag när du vaknar.
Kramen Synnöve.

Cc sa...

Så även du har legat sjuk. Jag har varit hemma 2v nu för envist virus. Hoppas på att gå i morgon. vilken udda samling du har, men jätte kul. Kram

Anneli sa...

härliga naturbilder och vad skönt att du är på bättringsvägen, det är många som är sjuka just nu har jag märkt
peppar, peppar än så länge har vi klarat oss, hmmm...ska inte säga för mycket.
härliga lådor med innehåll, kul att bevara och ha kvar
kram o krya på dig

Viola sa...

Vad vackert ni bor..häligt med bråviken så nära..så du har varit rejält förkyld förstår jag...hoppas att du nu är återtälld, ha en bra vecka, kram Viola

marita blücher sa...

Hej Annica,
Tack för din rara hälsning hos mig, skönt att du känner dig lite bättre nu, det är så himla trist att vara sängliggande. Vackra bilder du tagit på höstpromenaden, och vilka skatter som gömmer sig i de fina trälådorna !
Hoppas att du får en härlig höstvecka.
Kram/Marita
P.S. Det blir nog lasagne hemma hos oss i dag.....

Katta sa...

Vilka vackra höstbilder! Och vad spännande att du visar vad du har i lådornam nikoroskåpet är ju vackert och jag minns vad roligt det var att titta i såna. Jasså du är mattelärare då har i allafall inte du några problem att hjälpa dina barn med matten då :) Själv har jag börjat lite smått slita mitt hår när sonen ska hjälpas.Hoppas halsen är bättre på dej, det är så lurigt med halse tycker det verkar som det är virus när det gör som ondast och att man ibland inte känner nåt alls om man har halsfluss iallafall är det så på mej. Ha en bra vecka, kram Katta

Elzie sa...

Så vackra bilder under er promenad. Och så blått vattnet är!!
Underbart vackra fjärilar hade du också, insekterna är jag glad att jag slapp se, haha, är inte så glad i dom!!
Hoppas du har en bra kväll.
Kram Elzie

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilka härliga höstbilder!
Och ett mikroskop har nog jag också någonstans... Hade ett sådant när jag var liten...
Kram
Marie

Vecka - Vecka sa...

Så fina höstbilder! visst är det lite vemodigt då det blir höst och tyst och tomt överallt..

kram, Lotta