söndag 3 oktober 2010

Höststädning och lite annat

Även om hösten funnits med oss ett tag blir den alltmer påtaglig och det är mycket som ska göras nu när vi fått lämna sommaren 2010 bakom oss för att istället
se fram emot sommaren 2011 istället.
*
Jag har ägnat en stor del av helgen åt shopping och städning.
Att göra klädesinköp åt barnen så att det ska hålla sig varma hör varje höst till, och vi passade på att handla både mysbyxor, jeans och täckbyxor när vi ändå var på hugget i helgen.
Känns skönt att ha lite sådan shopping avklarad iallafall...
för med fyra barn i familjen är jag säker på att det blir fler besök i klädaffärerna framöver när man upptäcker att det saknas långkallingar och att behovet av fler par fingervantar är stort!
De har en tendens att försvinna de där luringarna...jag tror att det är samma monster som käkar strumpor som är den skyldige
*fniss*
*
I mitt hem har det varit dåligt med mattor på trägolven men för någon månad sedan shoppade vi loss på några billiga mattor från IKEA till mellansonen som ju fått nyrenoverat samt till dotterns rum.
Gissa vilka som blev avis?!!
Hmmm, jodå, igår fick det bli en tur till till det stora möbelvaruhuset där det införskaffades tre mattor till.
En ligger nu i storaJ:s rum och en i lillaJ:s dito.
Den sista hamnade i allrummet då jag "lånade den" för att se hur det blev med en sådan matta framför soffan i vardagsrummet.
*
Förra helgen hade jag sådana problem med att både kommentera och lägga upp ett eget inlägg,
och jag har förstått att jag varit långt ifrån ensam!
*
Det är trist när tekniken strular!
*
Jag har inte haft ork att lägga upp något inlägg i veckan då jobbet just nu kräver lite mer än vad jag egentligen orkar ge.
*
Jag är ju en sådan som ger järnet på jobbet...
*
Så i måndags och tisdags tog jag semester och bara var.
Maken var ju bortrest och jag skulle lyckas rodda ihop hemliv och de fyra barnen med jobbliv i min ensamhet.
Too much kändes det som...
Så jag stannade hemma med gott samvete.
*
Förra helgen hade jag ju glädjen att ha mina båda vänner Annette och Åsa på besök!
(dock vid olika tidpunkter)
*
Åsa brukar vilja ta en promenad ner till antiken som ligger i backen när hon är här och denna gång blev inget undantag.
Hon gjorde en hel del fynd och själv hittade jag två ramar som jag förälskade mig i.
*
Den övre i guld och vitt.
*
Och den undre i guld och svart
*
Jag tänkte först att jag nog skulle måla om den mörka.
*
Men nu har jag ångrat mig och låter den vara som den är...
iallafall tror jag det...
*skratt*
*
Jag tycker de gör sig bra ihop så nu får jag ge mig ut på jakt efter fler tjusiga ramar:)
*
Det där med att bara vara kan ju vara lite svårt ibland...
*
Ja, jag fixar iallafall inte att bara sitta rakt upp och ned någon längre stund!
*
Så det blev en del piff och puff när jag nu hade tiden:)
*
Bland annat släpade jag ner den vita mattan från övervåningens allrum hit ner till soffan för att se hur det skulle se ut.
Maken min ville absolut inte ha någon sådan matta här hette det när vi shoppade på IKEA.
Men när han kom hem från England låg mattan kvar och han tyckte det blev kanonbra.
Så det blev till att köpa en ny till övervåningen alltså;)
Hehe...
*
Det lilla runda bordet fick oxå prova på en ny plats.
Det står på farstukvisten vår- och sommartid men nu så bor det alltså i vardagrummet tillsammans med mattan och soffan:)
*

Tycker jag börjar få fason på mysighetsfaktorn och tycker nog att det bara är ett par fåtöljer som saknas.
Ja, sen måste vår crosstrainer hitta någon annanstans att bo förstås...
för den är inte så rolig att titta på!
*
Och när jag ändå jagar fåtöljer kan jag ju passa på att söka efter en snygg pianopall oxå så dotra slipper stå när hon övar på pianoläxan.
*fniss*
*
Utomhus finns det ju en del att göra innan vintern tar över.
Blommorna i rabatten blommar fortfarande jättefint men på altanen såg det ganska hängigt ut så det har jag fixat idag!
Nu står en hel uppsjö med krukor och belamrar tvättstugan i väntan på urdiskning.
*
Pelargonerna står dock kvar i sina krukor men har fått flytta in.
Dem ska jag plantera om och sen ska de in på vinterförvaring i bastun där det är svalt och mörkt.
*
På altanen hade jag denna lilla fågel sittandes på en hylla.
*
Den har nu fått flytta in i min nya fågelbur medan jag väntar på inspiration att piffa till den ytterligare.
*

I väntan på ork och energi tänder jag ljus och njuter av mina många ljuslyktor.
*
I sovrummet har jag inte så många ljusstakar eller lyktor men på byrån står 7 stycken på rad och skapar mysstämning.
*

Och ljushuset som stått på altanen i sommar har nu nu fått flytta in och står på golvet och sprider sitt härliga sken.
*
Ha en härlig vecka!
Kram Annica

8 kommentarer:

Sunnanvind sa...

Hej!

Vad superfin den lilla fågeln är, passar ju bra i buren tillsvidare :)

Hoppas du får en riktigt bra vecka (och att jobbet inte kräver mer än vad du mäktar med)

/Carina

annette sa...

Nu har Du gjort en låååååååååååångt inlägg;)

Massor av grejor händer hela tiden i Ditt fina hem, undrar om Ni inte slagit rekord i mattinköp, härligt med alla färger som Ni valt.

Jag skall sluta ge järnet i mitt jobb, i alla fall någon dag emellanåt;)

Just mailat om mer antiinflammatoriskt, får väl se om jag får det!?

Ha en bra vecka!

Kram

Katta sa...

Jamen vart tar alla strumpor vägen? Och vantarna? Ser jättemysigt ut i det rummet och en matta är aldrig fel. ramarna är jättefina vare sig du låter de vara som de är eller målar om. Kram Katta

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oj så mycket du har att stå i! Förstår att det tar tid med fyra barn...och ändå lyckas du hålla på med så mycket.
Kram
Marie

Vita hjärtan sa...

Hej!

Så fint det blev med soffa, bord, matta och allt piff :) Jag älskar den där mattan, har den själv under matsalsbordet!

Ha en bra vecka du med!!!
Kraaaam Annemari

Anneli sa...

fina bilder med mycket piffat
kram

Ullis/Leva på landet sa...

Så mysigt du har gjort. Skönt att ta semester och bara vara. Har skitjobbigt på jobbet, men hoppas att det blir snart. Dessutom har jag lite roligare saker inplanerade som att jobba på dysleximässan o skolforum.
Ha en bra helg!
Kram Ullis

Anonym sa...

Självmål

Ordgaller

Gäst hos väderleken