lördag 3 december 2011

Första advent är förbi

och i morgon är det dags att tända andra ljuset i adventsljusstaken.
Den riktiga julkänslan har inte infunnit sig hos mig än.
Jag gissar att det är fortfarande är avsaknaden av snö som ställer till det för mig...
*
Jag gör så gott jag kan för att skapa en mysig känsla här hemma iallafall.
Och precis som varje år så bestämmer jag mig ett tag innan för vilka färger som ska få råda i julens inredning.
*
Årets val blev, precis som förra året rött, silver och guld , men i år med inslag även av grönt.
Och den röda filten jag efterlyste förra året...jodå den har jag fått så nu blir det till att kura ihop sig i en röd filt:)
*

Tidigare i år gjorde jag ett impulsköp.
Jag köpte en söt lampa.
Den har legat på en hylla i väntan på att jag skulle få upp den någonstans.
Den var nämligen tvungen att monteras (hehe...läs skruva fast elkontakten) och jag orkade inte gå ut i garaget och hämta en mejsel...
Idag fick jag tummen ur och nu sprider den ljus och hopp om vår i dotras rum:)
*
I vårt sovrum så känns det inte särskilt juligt.
Där råder ännu rosenstämning och så är det alltid.
Ingen jul här inte!
*
I köksfönstret har det kommit upp röda ljuslyktor och de gröna "kulor" som hängt på altanen i sommar gör sig bra tillsammans med det röda för att skapa julstämning.
*
Hjärtan kan man ju ha året runt men så här i juletider ökar samlingen som hänger framme.
(Detta hjärta nyinköpt på Plantagen)
*
Och några är såklart röda!
*
Hyacinterna är på plats i både ruffig "betongkruka" och i zinklyktor.
Årets val blev vita...
*

Amaryllisarna jag köpte för ett par helger sen har inte börjat blomma än utan min förhoppning är att blommorna slår ut precis när jag planerat att de ska det!
*
Denna har jag fått i present och den är gudomligt vacker!
*
Än har det inte kommit upp så många julkulor men ett par stycken kan du nog hitta i köket om du letar.
Denna söta i silver har jag köpt på Indiska vill jag minnas...
*
Kram och ha en härlig andra advent!

6 kommentarer:

Inredningsbloggar sa...

Älskar ditt namn på din blogg:)
Lampan är underbar.
Önskar dig en mysig andra advent!
Jane, Lyckliga Hem

Katta sa...

Vilka snygga ruffiga krukor du har till dina Hyacinter och plåthjärtat är superfint. Ha en fin första advent, kram Katta

annette sa...

Ljuvliga hyacinter i ruffiga krukor gillar jag, mina vita står inte i ruffiga krukor ännu, men jag kanske kan "ruffa" till dem;)
Har bara fixat lite lite med ljus och sådant, blir nog inte mer i år, blir ju borta en vecka från den 10:e, sedan skall jag ju jobba "ihjäl" mej igen innan jul och i mellandagarna, så det känns som det kvittar när det bara är tre helgdagar!

Ha det gott!

Kram!

annette

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så julfint du har gjort! och lampan var jättesöt
kram
Marie

Viola sa...

Så fint du har fått till det, gillade dina krukor :) hoppas helgen varit skön, ha en fin vecka, kram

Cc sa...

Vi har fått snö här nu å kyla. Vet inte om jag gillar det, går mest runt som en sombie nu vet inte vilken ende jag skall blrja i. Kram