fredag 6 februari 2009

Reserapport

Hej alla glada och goa bloggare!

Mina inlägg blir bara glesare och glesare men nu har jag iallafall en "giltig orsak" till min frånvaro...
Jag har ju börjat på mitt nya jobb och det innebär en ruskigt massa nytt i huvudet på mig.
Det finns med andra ord knappt tid över till att tänka på inredning över huvud taget och då än mindre tid att hinna genomföra något i inredningsväg!
Jag har inte ens hunnit läsa mina inredningstidningar som kom för flera veckor sedan...

I helgen som var kom jag och T iväg på en efterlängtad weekend utan barn.
(Kan inte minnas sist vi var ifrån barnen ensamma mer än några timmar...)
Fredag kväll satte vi oss på flyget som tog oss till Berlin.
Där väntade en riktig besvikelse i form av sunkigt hotellrum med en dubbelsäng med en stor bred träribba i mitten.
Romantiskt...nä inte vidre värst!
Så efter lite klagomål från vår sida fick vi byta rum inte bara en utan två gånger.
Lyxigt rum var det inte tal om nu heller men nog sjutton vill jag kunna sova tätt ihop när jag är iväg med min oäkte hälft!!

Vad gillar ni heltäckningsmattan?


Badrummet var iallafall fräscht och funktionellt!

Och så delade de ut tidningar på rummen dagligen.
När vi ankom fredag kväll låg denna inredningsblaska och väntade på oss...men den hann de plocka undan till jag hade tid att läsa en tidning...

I hotellpriset ingick en riktigt bra frukostbuffé som innehöll ALLT man kan önska sig. (ja nästan i allafall...det fanns ingen brie;)
Förutom det vanliga såsom bröd, drycker, bakverk, kallskuret och varma rätter fanns både lax, lufttorkad skinka och nygräddade våfflor.

Gissa om vi stod oss länge på frukosten som inmundigades i lugn och ro?!!

Efter frukosten tog vi oss till den närliggande s-bahnstationen för att köpa dygnskort till stadens kollektivtrafik.
60 kronor kostade det och det var väl investerade pengar!
Vi satte oss sedan på bussen som tog oss för att upptäcka staden.
Bussarna var av dubbeldäckartypen och om man satte sig på övre plan och var lite fräck kunde man få sitta längst fram vilket var superbra som sightseeing.
När vi klev av bussen var det egentligen inte för att spana in denna byggnad...


Men visst är den maffig?!!?



Inte var det för att fota denna ståtliga byggnad heller...

Nej det jag spanat in från det främre sätet i bussens övervåning var detta:
En liten hantverksmarknad
*fniss*

Här fanns det mycket fint att titta på men vi köpte inget här denna dag.
Vi åkte nämligen "bagagelöst" och hade bara handbagage med oss under resan.
Perfekt om man som vi inte vill köa för att checka in sitt bagage.


Det var ganska mycket turister i faggorna denna dag så man kände sig inte direkt ensam om att ständigt ha kameran i högsta hugg.


Jag, som är väldigt förtjust i kyrkor, lyckades lura in min oäkta hälft i en kyrka...ja inte för giftermål alltså*ler* utan för att spana in den vackra byggnaden från insidan.

Kyrkan som heter Marienkirche ligger precis bredvid Tv-tornet där man ju kan åka upp om man vill.
Vi avstod dock detta då kön ringlade lång när vi anlände...
Att jag har en viss höjdskräck kan oxå ha spelat in i vårt beslut*asg*
Det var dock ett vackert torn och det fastnade på många av mina bilder - både i dagsljus och i mörker.


I kyrkan hittade jag några saker som faktiskt fick följa med hem...
Men lugn, lugn...jag stal inget utan de hade en liten butik i kyrkan:)
När vi bokade resan hade vi inte en aning om att det var en riktig händelserik helg för Berlin.
Förutom att det var Lange Nacht då alla museér hade öppet ända till 02.00 pågick modeevenemang och idrottsdito i stan.
I 02 var det hockeymatch mellan europa och amerika (nhl) och på Olympiastadion var det hemmamatch i fotboll.

Maken min (den oäkta) försökte övertala mig att gå på hockey men själv tyckte jag att det lät roligare med fotboll...
Så tillsammans med 39000 andra fotbollstokar såg vi hemmalaget Herta Berlin vinna över Frankfurt med 2-1.
Ett roligt minne!


Efter matchen tog vi s-bahn (eller var det u-bahn...jaja, det kvittar) hemåt i kvällen för att sedan ta oss ut för en bit mat.

Söndagen bjöd på snö och blåst men efter en stadig frukost tog vi oss ut i "ovädret" för att se några platser vi inte hunnit med dagen innan.
Även idag hade vi köpt dygnskort som utnyttjades väl!
Brandenburger tor var vi ju bara tvungna att besöka!

Det blev sedan lite shopping trots att varuhusen i Tyskland har stängt på söndagar.
På Huvudtågstationen fanns öppna butiker och så återvände vi förstås till marknaden vi besökt dagen innan för att köpa presenter till barnen våra!

Vårt besök i Berlin innehöll även ett besök på den stora Loppmarknaden.

Visst fanns där mycket fint men oj så dyrt det var!!!!
Jag hittade en ljuvligt söt klänning för ...
100 Euro...
Den fick stanna kvar på loppisen trots att damen som hade ståndet raskt sänkte den till 89 Euro.
Mina inköp för vänta till en annan dag...för visst kom det några småsaker med hem i ryggsäcken.
Ha en skön helg!
Kram Annica

17 kommentarer:

annette sa...

God Morgon "lilla annica!
Kan bara hoppas att Du mår bättre idag, bihålor är inte roligt att ha ont i. Själv vaknade jag efter en "jävulsk" vecka "pigg som pelikan" vid 06.30 imorse, bara lite dov värk i tanden.
Och ännu piggare blev jag ju av "äntligen" få se och höra lite från Din Berlinresa, den där datorn verkar att leva sitt eget liv, vill nog inte riktigt hamna på skroten ännu verkar det som.
Ni verkar inte ha legat på "latsidan" under Er Weekendresa, har inte varit i Berlin så det var kul att få se bilder tagna av Dej, måste nog ta mej dit vid tillfälle, verkar vara mycket vackra byggnader att titta närmare på, att få titta på fotboll tillsammans med 39.000 andra människor måste ha varit en enorm upplevelse,tänk Du om vi hade dessa pupliksiffror när "bajen" spelar;)
Ha nu en skön helg!

Kramelikram!

annette

Synnøve. sa...

Godmorgon Annica.
Så kul att få följa med i väskan till Berlin.
Har aldrig varit där så det var spännande.
De har stora ståtliga byggnader där i stan ser jag.
Men hotellet var ingen höjdare såg jag.
Men frukosten....där hade jag kunnat sitta hela dagen.

Hoppas nu att du är pigg och känner dig på väg tillbaka.

Önskar dig till slut en härlig lördag och söndag.
Här vräker snön ner och det är mindre kul, men vi ska inte iväg med bilen idag så det går bra.
Kramen på dig nu vännen.
Synne.

LillaFlisan sa...

Så GLAD jag blev när jag så att du gjort ett nytt inlägg!!!

Som vanligt så himla intressant och välskrivet med alla dessa fantastiska bilder........

Hoppas att allt är bra på jobbet!!

Jag vet hur lång tid det tar att sätta sig in i alla praktiska saker som vart material finns och hur man hittar.....

Stor kram och en fortsatt trevlig helg!


Flisan

IKT i min vardag sa...

Vilken trevlig reserapport!
Hoppas att allt går bra på nya jobbet och att du trivs där.
Ha nu en skön helg gumman!

Kram

Katta sa...

Hallå Annika! Vad trevligt med en weekend ensam med mannen.Har jag faktiskt aldrig varit sen vi fick barn.Berlin låter ju spännande med har faktiskt inte varit där heller.Hoppas allt är bra med dej och att du trivs på nya skolan, kram Katta

Viola sa...

Tack för en härlig utflykt, visst är det härligt att bege sig på långhelg i en storstad, var länge sist jag var i Berlin, hoppas nu att du trivs på nya jobbet och att saker och ting börjar funka var rädd om dig, stor kram

Ullis/Leva på landet sa...

Hej på dig vännen! Så kul att höra från dig igen. Tror att du har fått alla förkylningar som dragit förbi hemma hos dig det senaste halvåret. Du borde väl vara imun snart. Härligt att få följa med till Berlin genom dina bilder. Visst kan jag bli privatlärare åt dig om så där ett år eller så, *s*. Men det ska bi jättekul.

Ha en bra helg!
Kramar Ullis

Vecka - Vecka sa...

Hej!

Lite skamsen är jag då jag inte kommenterat här på så länge, men då tiden inte riktigt räcker till! verkar som en härligt avkopplande resa!

Ha en bra fortsättning!

Kram,Lotta

Anneli sa...

Vilket Maffigt inlägg - så fina bilder - Härlig arkitektur..ska bli spåännande att se vad du inhandlat...
Kramar/Annelie

Vita hjärtan sa...

Låter som om ni hade en skön helg i Berlin. Så skönt att åka själva.....vi brukar också göra det med jämna mellanrum. Har bara tagit oss till Stockholm, men kanske ska man ge sig ut i Europa, det såg härligt ut på dina bilder!

Kram Annemari

Unknown sa...

Vad spännande med nytt jobb och en resa på tu man hand! Det kan ju behövas ibland.

Roligt att få se bilder från Berlin inklusive ursnygg matta från hotellrummet :)

Har oxå ganska glest mellan mina inlägg - har helt enkelt inte hunnit. Så är det ibland bara.

kram på dig nu,
Malin

Sara sa...

Hej där.
Ni verkar ha haft en underbar helg. Jag har aldrig varit i Berlin men skulle väldigt gärna åka dit.
Ha det så fint!
Kram Sara

karofina sa...

hej annica!
men va skönt att komma bort, synd bara att ni fick ett riktigt skabb-ruckel till hotellrum, man vill väl åtminstonde sova intill varandra! undra vad de tänkte när de satte in en sån säng i ett dubbelrum!? "har ska inga barn bli gjorda!?"
men ni hade det ju gott för övrigt och ibland räcker det ju att bara åka till grannkommun för att få några timmar för sig själva :)

fortsatt trevlig vecka!
kram, karro

Helena Sjögren sa...

Så det var där ni hamnade, i Berlin ... Mysigt att få rå om varandra så där.. Kan tänka att barnen har haft det bra där hemma också bortskämda av sin barnvakt ?!!

Då får vi vänta på att se vad du shoppat ett tag till... Ha det så gott !

Line sa...

Tjingeling Annica! Hoppas du känner dig piggare efter resan. Missa inte min utlottning.....

Nu vill sambon att jag stänger av datorn bums, så det blir lite kort hugget =) Ja ja....

vi ses snart ha det fint vännen<3

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Hej!

Så skönt att det blev en bra weekend tillslut!

Ha en fin måndag, å må så gott!
L

Design i tid och rum sa...

Hej! hej! så roligt att du skriver igen. Även om det är glest,så har vi alla haft och känt någon gång.
Intressanta bilder,kram Dadda