måndag 13 april 2009

Åhhh vad skönt!

Det här med att vara ledig under 10 dagar är sååå ljuvligt!
Jag har ju den förmånen att jag är ledig under alla lov och då försöker jag att riktigt varva ner och njuta av tillvaron.
Det finns ju så mycket att njuta av i livet.
En del saker är små och andra saker är stora.
En del är väntade och andra är oväntade.
Att mina Mårbackapelargoner i klädkammaren börjat blomma får nog räknas till en sådan där sak som jag inte riktigt väntat mig.
Jag har ju varit krasslig praktiskt taget sedan innan jul så jag har inte haft orken att ta hand om dem än...men de visar att de är snälla och blommar så vackert för mig ändå.
Jag ska, som tack för förtroendet, köpa hem ny jord till helgen och plantera om dem och beskära dem.
Något som vi i vår familj njuter av är att resa och att plaska runt i vatten.
Tänk då vilket perfekt sätt att njuta som vi hittade...!
Maken (min oäkta ni vet...) lyckades hitta flygbiljetter till Berlin tor för 600 kronor (för hela familjen alltså...) så vi passade på att besöka Tropical Island.
Efter att ha väckt barnen mitt i natten tog vi bilen till Skavsta.
Väl framme på Shönefeld flygplats intog vi en ljuvlig frukost bestående av det mesta innan vi satte oss på tåget.
På tågstationen väntade en buss på oss och den tog oss raka vägen till Tropical Island.

Tropical Island är alltså ett badparadis som är uppbyggt i en gammal zeppelinarfabrik.
Jag har hört att det ska vara ca 66000 kvadrat stort men kan inte bekräfta om siffran stämmer.

Stort var det iallafall...och högt i tak!

Inuti byggnaden var det uppbyggt som små byar.
Det fanns palmer och byggnader och djurliv.
Ville man sova över på TP kunde man antingen tälta på en campingplats inomhus (tyvärr var där fullbokat) eller om man så ville rulla ut sin sovsäck på stranden och sova där.
Själva valde vi att bo på Hotell.
Bada kunde man göra i lagunen där det oxå fanns vattenrutschbanor som våra barn högfrekvent utnyttjade.

Här kunde man leka i de olika fontänerna och här fanns oxå en vattenström som det var roligt att åka med i.

Borta på andra sidan fanns det en lång härlig sandstrand där man kunde ligga och njuta av den blå himlen och de vita molnen.
Här var det lite djupare vatten än i lagunen.
Temperaturen i vattnet var strax över 30 grader och lufttemperaturen var likaså.

Ja, som ni ser är den blå himlen lite fejk men ovanför väggen skiner solen in och man uppmanas att smörja in sig ordentligt för att inte bränna sig.

Vill man ta sig en dusch finns det duschar både här ute i badlandet men oxå inne i omklädningsrummen.

Jag kan verkligen rekommendera en resa hit och ni som vi är riktiga vattendjur.
Ta dock med en stor plånbok för det går åt en del pengar till mat, glass och dricka.

Dag två tillbringade vi, efter att ha intagit frukost på vårt hotell, inne i Berlin.
Vi köpte ett dygnskort för hela familjen och roade oss sedan med att titta på olika sevärdheter som vi nådde med både S-bahn, U-bahn, vanliga tåg och bussar.



Förutom de vanliga turistattraktionerna som Fernsehturm, Berlinmuren och liknande kände jag och T ett stort behov av att besöka KaDeWe.
Vi lyckades nämligen med konsstycket att missa det när vi var här i Berlin trots att vi då bodde granne med det stora varuhuset.
Affärerna är nämligen stängda på söndagar vilket vi inte visste...
På KaDeWe hittade jag så sjukt mycket vackra saker att jag definitivt hade blivit ruinerad om jag köpt allt jag ville ha.
Bland annat hittade jag ljuvligt söta glasägg som bara de hade grävt ett riktigt stort hål i plånkan!
*fniss*
Tur vi reste bagagelöst så jag inte ens behövde fundera på vad jag kunde shoppa!


Så du köpte ingenting då Annica tänker du nu lite frågande om du känner mig...
Jodå, en liten sak till Farmor fick jag allt med mig hem i ryggsäcken.
Och så en liten sak till mig själv.
En liten söt ljuslykta på Eurostore.
Den påminner om den lykta som jag köpte sist jag var här men är ju som ni ser vit:)
Hem kom vi mitt i natten och sedan tog vi det bara lugnt i några dagar då maken ju jobbade.
Riktigt skönt var det!
Sova länge och ta dagen som den kommer...det är grejer det!
Nu i påskhelgen har vi varit hemma.
Vi skulle egentligen iväg en sväng till svärpäronen men både jag och dottern som ju åt penicillin för bara några veckor sedan fick ont i halsen och blev supersnoriga...igen!
För att inte de små skulle bli totalt uttråkade och riva huset tog vi en liten tur till affären på andra sidan sjön.
Ja, vi har ju alltså två matbutiker här i "byn" men det är ju alltid trevligt med en tur med färjan:)
Jag är ju dessutom en stor vattenälskare så jag njöt i fulla drag av att stå på färjan med kameran i högsta hugg och föreviga skönheten.

Jag lyckades oxå föreviga dessa sköna snubbar:)

Raskt över till något helt annat!

I ett tidigare inlägg visade jag de söta kannorna som min farmor hade i sin första servis och som jag nu fått.
När vi rensade lite i Farmors skåp (vi planerar en liten loppis här på tomten) så plockade hon ut dessa små raringar.
Dem fick jag inte "loppa bort" utan de var till mig:)
Jag blev så glad!
Assietterna är från Rörstrand och heter Bengali.
Igår var vi ute i trädgården och rev lite.
Det var härligt att få vara ute i det underbara vädret.
Solen lyste så varmt och skönt!
Jag gav mig upp i vår skogsbacke och spanade lite och då hittade jag våra första blåsippor.
De är så härliga där de lyser som små blå solar.
De gör mig så glad!
Medan jag spatserade omkring i skogsbacken stod den oäkta hälften och sågade ner träd och sly.
Småkillarna hade full koll på oss hela tiden där de satt på taket till....

Några kvistar från det nersågade står nu i en blomkruka på trappen men några små söta kvistar fick följa med in och hamnade på köksbordet.
Visst ser det väl trevligt ut?!!
Visst ja, det var ju något jag tänkte be er om hjälp med...jag skulle vilja veta lite mer om vasen som jag fått efter makens farmor men jag kommer ju inte ihåg vad det står under den just nu.
Återkommer i ärendet!
Kram på er alla
Annica

11 kommentarer:

Viola sa...

Jissis vad ni hunnit med på ledigheten och den trippen till Berlin kan jag tänkla mig var ett eldorado för ungarna, aldrig sett något liknande, så är vi tillbaka till vardagen igen, utvilade men skulle nog kunnat tänka mig ett par dagar till, eller hur, ha det bra i veckan, kram

Karin i Villa Grå sa...

WOW - underbart inlägg! Härligt för er att komma iväg till Berlin av alla ställen. Me like!

På fredag drar vi till London, jag ska göra mitt bästa för att få ut det mesta av min resa, à la Annica :-)

Kram!

Karin

annette sa...

Oj Annica, vilket långt och innehållsrikt inlägg, Du verkar förutom förkylningen ha haft en ledighet som Du så väl behövde ha efter en tuff vinter, T verkar ha känsla för detta med billiga flygbiljetter som gör att Ni kan resa iväg lite på kortisar som både Ni och barnen kan få njuta av.
Du behöver ju inte gå upp så tidigt numer så Du skall se att det går bra imorgon, men jag håller med Dej om att det skönt att slippa alla rutiner som alltid följer med en arbetsvecka.

Ha nu en bra start på veckan!

Kram från "Knoll"

annette

Södralycke sa...

Vilket härligt ställe ni var på i Berlin! Ser verkligen kul ut med sandstrand och allt :)

Glad påsk (lite i efterskott :)
Kram Johanna

Ullis/Leva på landet sa...

Vilket härligt långt inlägg. det var längesedan . Njuter. Vilket ställe ni var på i Berlin. Där skulle säkert mina grabbar också ha kul. Hoppas verkligen att du får vara frisk nu och att det inte blir något mer av förkylningen. Jag ska njuta några dagar till av min ledighet, *s*.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Anonym sa...

Vilka underbara bilder du bjuder på :-) Åh!

annette sa...

Förstod väl att Du skulle överleva dagen även om det var en tuff morgon, Ni är ju "några stycken" som helt plötsligt skall få till en viss ordning efter lovdagarna!
KRAMEN!

annette

Synnøve. sa...

Men alltså hallå....
Ute och reser igen.
En annan hinner inte med ju...
Men så skönt att ni kommer iväg på sådana här småtripper. Det hjälper på att ladda batterier. Vasen är bekant, men inte nått jag kan sätta fingret på just nu.
Nu ska jag natta...
Kudden ropar och det är bäst att lyda.
Kramen vännen.
Synne.

Lallis - liv och leverne sa...

Oj vilket härligt inlägg:)
Kul att komma iväg så.
Ha en fin torsdag, vännen.
Kram Lallis

Snuttan sa...

Ohh jag vill dit..Hoppas det inte dröjer för länge

Kram
Åsa

Living by Milla sa...

Vilken härlig resa ni har gjort, det ser supertrevligt ut!

Ha en skön helg!
kram Camilla