lördag 25 juni 2011

Åh, vad det är svårt ibland...

Ja, det där med urval är inte lätt när man plåtat fem miljarder bilder och bara ska visa ett fåtal!
*
Midsommarafton blev i år en riktigt härlig tillställning!
Vi åkte till Kvarsebo för att få lite midsommarstämning till livs.
Där restes midsommarstången med vissa problem.
(Jag trodde nästan den skulle dimpa ner i någons huvud ;)
*
Men till slut stod den upprätt.
Blomstrig, grön och vacker!
*
Det har blivit en tradition sedan vi flyttade till Östergötland att fira just här.
Det är välorganiserat (med vissa inslag av kaos, prova matkön bara...)
med en massa olika aktiviteter såsom t.ex kasta yxa, ponnyridning, lotterier, straffsparkskytte och loppis förutom den sedvanliga sången och dansen kring midsommarstången.
Kaffe med dopp samt mat finns också till försäljning för den som vill.
*

I det lilla röda huset är loppisen stationerad och här har jag fyndat saker i femtalet år.
Under partytältet finns böcker och lite möbler.
*
Efter tre (eller var det fyra vändor...) fick jag med mig lite smått och blandat.
En hylla, en väggprydnad med kloka ord (med inslag av turkost:) två ljusstakar och en liten kruka. Allt som allt runt femtiolappen.
*
En tavla för en tjuga.
Klart värt det då målningen är gjord med kärlek och detaljer -även om den nu inte är värd något i konstkretsar
Signerad och allt...
*

Och så denna konstiga manick (som någon vänlig själ kanske kan upplysa mig om vad det är?).

Jag måste ha någon konstig gen som säger att jag måste rädda saker som ingen annan kommer att köpa eller nåt...
*

Nåja, jag tycker den är superfin och den passar perfekt med den konstiga manick jag köpte en annan sommar: bandvävstolen.
*
Jag kanske skulle ta och öppna museum?!?
*fniss*
*
Efter att ha mött vänner och bekanta och haft en trevlig eftermiddag åkte vi hem och åt lite traditionsenlig midsommarmat.
För mig är det viktigt med silltoasten, matjessillen med tillbehör och så grillad fläskfilé med ljuvligt god champinjonsås till!
*
Och så jordgubbstårta förstås!!
*
Kram och ha en fortsatt härlig midsommarhelg
Annica

PS. Ser inlägget konstigt ut så är det inte mitt fel...I blame BLOGGER som bråkar!

7 kommentarer:

katha´s kortmakeri sa...

Hej från en nykomling! oj va massor av fint du fyndat.
Ha en fortsatt trevlig midsommar helg.

Kram
Katha

Välkommen att kika in hos mig...

Ullis/Leva på landet sa...

Inlägget ser inte alls konstigt ut, var väl bra. Gillar bilden på sonen o tårtan, vilken koncentration....... Här har det upp till en halvtimme innan stången är uppe. Tung som attan (en lång flaggstång i gran) och jätteviktigt att spärra av utifall den åker åt fel håll eller går av. Stången i byn där min skola ligger gick av i kväll men det var som tur är ingen som fick den på sig.

Kram Ullis

Katta sa...

Jasså det var fler stångar som hade svårt att resa sig upp i går. Du den där manicken är ju spännande, jag har ingen aning om vad det är men den ser ju ut so div olika saker man använde inom ullanvändning frånsett att de där kugghjulen gör mej fundersam. Berätta gärna om du kommer på vad det är, snygg är den i alla fall :D Musig tårta din son är på väg att ge sig i kast med. Kram Katta

marita blücher sa...

Hej Annica,
Tack för din rara hälsning hos mig. Jag tycker att du är en både flitig bloggare och trogen besökare ! Ibland har man helt enkelt varken tid eller lust att göra något inlägg, och det får omgivningen respektera. Det ser ut som ni hade bättre midsommarväder än vi. Vi tog det säkra före det osäkra och dukade inomhus, men på kvällen blev det en härlig långpromenad i solnedgången.
Ha det så gott tills vi hörs igen.
Kram/Marita

Vecka - Vecka sa...

Verkar som en trevlig midsommar!
Fina loppisfynd, speciellt hyllan!
Här går vi bara och väntar..
Kram, Lotta

Vardagstugg sa...

Vilken smarrig jordgubbstårta =)
Fortsatt trevlig söndagkväll!
Annelie

Viola sa...

Låter som ni haft en härlig helg :) solen lyste även på oss, ha de gott, kram