söndag 26 juni 2011

Semesterfeeling

I morgon börjar min semester.
Det ska bli skönt... och jag har ju redan fått en försmak av att ta sovmorgon några dagar:)
*
Innan midsommarhelgen passade jag på att ta mig ut på lunchen på shoppingrundor.
På torget slås det upp försäljning av blommor ett par dagar i veckan och jag slog till på lite blommor till altanen.
*

Stjärnöga har blivit en favorit att ha på altanen.
De är tåliga och blommor konstant!
*
Att plantera ner blomstren fick bli ett "innansemesterprojekt".
De vita trälådorna åkte fram som vanligt.
Jag bara älskar dess enkelhet.
*
Tänk vilket fynd det var att hitta dessa på ICA Maxi för 20 spänn styck!!!
Vitmålade och allt:)
*
Den vita baljan fyndades på rea den med.
Även den brukar jag fylla med Stjärnöga.
I år får den bilda stilleben med ett ljushus och äpplena från ICA Maxi som just nu säljs ut.
*
Projekt nummer ett för året var ju att riva och återställa balkongen som var genommurken på sina ställen.
Jag har inte lyckats samarbeta så bra med vädret men stommen är iallafall på plats och har blivit målad efter konstens alla regler.
Återstår att få dit målade räcken runt om också.
Så nu får ni hjälpa mig att hålla en tumme för uppehållsväder.
*
Medan jag väntar sysselsätter jag mig med småprojekt på balkongen.
Först syddes lite nya kuddfodral som ska förstärka den nautiska känslan jag vill skapa.
*
Och idag så åkte det upp en liten knopphängare i dekorationssyfte.
Två konsoller har jag fått upp oxå.
Men hyllplan glömde jag att köpa när jag var på brädgårn idag...
*

Projekt två var att måla om utemöblerna.
*
Byrån, som precis som sittmöblerna och borden, var bruna fick sig en omgång med pensel och roller.
*
Även ett bord fick byta färg.
*
Nu återstår bara att måla ännu ett bord, fyra fåtöljer och två soffor innan jag kan säga att projektet är avslutat...
Som tur är behövs inte uppehållsväder utan jag kan måla under altantaket!
*
Jag tycker att bordet blev fint i vitt.
Och extra fräscht känns det med lite färgglada detaljer.
*
Solrosen med kruka har jag fått av mina elever i sommarpresent och ljuslyktorna (som egentligen är dricksglas) är inköpte på ICA Maxi.
*
Runt hela altanen hänger ljuslyktor och glaskulor som är inhandlade på Indiska.
*
Förra året började jag sy ett flaggspel med romantiskt rosigt mönster.
Symaskinen från h-etet och jag slogs rejält och till slut lånade jag en symaskin för att få projektet klart.
Men då hade jag liksom tappat sugen...
*

I torsdags tog jag hem en maskin från jobbet och nu är flaggspelet
Ä N T L I G E N
klart!
*
Byrån passar oxå i vitt och även den livas upp med färgglada attiraljer.
Ljuslyktorna är köpte på Indiska och ni kan även se min fyndljusstake från midsommarens loppis.
I mitten en vas med rosor och lavendel från den egna tomten:)
*
På hyllan ovanför står murgröna i ljuslyktor från Jotex.
*
Just nu ser det ut så här om man står på utsidan av altanens kortsida.
Men idag har jag påbörjat mitt senaste projekt...
*
Jag ska bygga en liten rabatt längs med kortsidan och mot "väggen" ska jag fästa armeringsnät som mina tilltänkta klätterväxter ska få slingra sig upp längs.
Jag tänker mig romantiska rosor och murgröna.
(Jag har ju gotlandsblod i ådrorna)
*
Och kanske några andra klätterväxter.
Eller ja...de kanske inte måste klättra.
Men de får gärna vara tåliga, då en och annan förlupen boll brukar hamna på altanen denna väg!
*
Nu ska jag strax krypa till kojs så att jag orkar upp till en ny dag med nya projekt.
Och en del gamla som ska slutföras förstås...
*
Kram Annica

8 kommentarer:

annette sa...

Du fick Din önskan om SOOOOOL idag uppfylld, i alla fall när jag gick upp vid 04.30;)

Bara att jobba vidare med alla Dina projekt, men vila lite i solen oxå, det är Du värd!!

Kramen!

annete

annette sa...

Du varför går det inte att lägga in kommentar anonymt hos Dej??
Lite bökigt att logga in på jobbet;)

Kram!

Vecka - Vecka sa...

Vad mycket du hunnit med :-) Fint! Vill också pyssla och fixa, men går bara och väntar på att lillebror ska komma..
Kram, Lotta

Ullis/Leva på landet sa...

Du kan ju komma hit och fortsätta måla sedan om dina saker att måla tar slut ;) Behöver också måla om trädgårdsmöblerna. Kanske någon son här hemma är mutbar, medans jag ligger på altanen med en tidning och har det skönt.......

Kram Ullis

Lisa.L sa...

oj så fint du har d :D hoppas du får en bra sem med mycket sol :D gillade den vita baljan ! kram

Viola sa...

Nog har du ahft tur med din första semestervecka, men nu mulnar det på rejält, blir nog regn inatt, ha de, kram

Hjortgården sa...

Så mysigt du har det där på uteplatsen :)

Kram Maud

marita blücher sa...

Hej Annica,
Tack för din rara hälsning hos mig - ja visst är de underbara de där Sturehof-krukorna ! Du har visst som jag en hel del utomhusprojekt på gång, men idag har jag fått ledigt från dessa då det ösregnar (men, det finns å andra sidan en hel del inomhusprojekt också att istället ta tag i......).
Ha det så gott och varma kramar/Marita