måndag 22 februari 2010

Rosa

Att påstå att alla tjejer gillar rosa är ju fel, det vet väl de flesta?!
Att säga att jag är en rosa tjej vore att vara ute och cykla rejält...!
Nej, istället har jag varit en typiskt blå tjej har det slagit mig.
Jag minns med fasa när mina föräldrar vägrade låta mig sätta upp blåblommiga tapeter i flickrummet och istället tapetserade de det med en rosa tapet.
Och till det ett rosa överkast och rosa gardiner...
Jag tror att det var då mitt agg mot rosa föddes!
Ni som tittat in i min blogg förr har nog slagits av att det är väldigt mycket vitt och blått i mitt hem.
* Nu har jag ju passerat 35 och är på väg mot 40 och tro det eller ej men sedan några år tillbaka har jag faktiskt börjat släppa in det rosa i mitt hem även om det är i liten skala.
Det började faktiskt med ett par tapeter...
med rosa rosor.
Och nu så är det som om jag mjuknar lite mer för varje år.
*
Förrförra sommaren sprang jag på en vit kanna med en liten rosa bård på midsommarloppisen.
Jag tror det var första steget till att köpa något rosa till mitt hem
(ja, förutom rostapeten i hallen förstås. För sedan jag hittade min första rostapet så har jag flyttat några gånger och varje gång har jag känt ett behov av att ha en rostapet med just rosa rosor i ett av våra rum)
*
En och en annan blomma har sedan dess kommit över tröskeln till mitt hem och några har faktiskt varit rosa...
*
Idag kom jag hem med inte mindre än två tulpanbuketter.
*


Båda i rosa.
*
Den ena buketten har en ljust krispig ton som känns ljuvligt romantisk.
*

Den gör sig bra tillsammans med krusidulliga ljuslyktor och änglaljusstakar!
*

Den andra är lite skarpare i färgen men ändå tillräckligt ljus för att få kallas ljus rosa.
*
Jag gillar dess skiftningar i vitt och rosa.
*

Och den gör sig så bra mot snön utanför fönstret!
*

Här i Östergötland har vi nu sportlov i en vecka.
Vintervädret är ju här, så snö har vi gott om.
Synd bara att temperaturen under natten kröp ner till -27 bara!
Inte ens vår luftvärmepump gillade detta tilltag utan pustade och frustade.
+13 grader visade termometern när vi kom ner på bottenvåningen tidigt i morse.
50 ljus tändes, elementen åkte på och så fick en härlig brasa spraka så vi fick upp värmen igen.
När hockeyn var slut så var värmen normal igen och barnen som sovit länge märke inget av kylan.
*
Kram till er alla
Annica

5 kommentarer:

Synnøve. sa...

Jo rosa är nog fint i moderata mängder.
Är själv bå i det mesta. Utom politik!
Men blått i olika nyanser är så härligt...
Vackra tulpaner du har fått med hem.
Hoppas det är lite varmare inne i dag när du vaknar.
Kramen Synnöve.

Millan sa...

Så vackra tulpaner, härligt rosa...Jag gillar rosa, en färg som jag blir glad av. Men jag använder det inte så mycket, varken i mina kläder eller inredning...

annette sa...

Är nog varken rosa eller blå, men jag gillar rosa blommor och blå politik;)

Kram //annette

Ullis/Leva på landet sa...

Vet inte om du njuter så mycket av att barnen har sportlov med tanke vad jag läste på FB:) Tänk att jag är precis lika som du när det gäller rosa. Det är först nu jag kan börja tänka mig att ha det och jag hade inte rosa på mitt rum när jag var liten;).


Kram Ullis

Vecka - Vecka sa...

Tråkigt med kylan, men ändå skönt att höra att inte bara vi har problem..

Härligt rosa tulpaner!

Ha en skön fortsättning på sportlovet!

Kram, Lotta