söndag 22 augusti 2010

Och vips

så har hösten tagit greppet om mig...
Hej på er förresten!
Ja, att sommarlovet är slut, är för mig som lärare, ett tydligt tecken på att sommaren faktiskt är i övergående och att hösten är på ingång.
*
Det är nu två veckor sedan jag klev in på skolan efter en lång skön ledighet och satte mig vid mitt skrivbord för att planera upp terminen.
Och det är två veckor sedan jag sist gjorde ett inlägg här på bloggen.
*
Sanningen är att jag är helt utsjasad!
Efter ett par dagar vid skrivbordet blev det utbildning i Stockholm och nu i veckan körde jag igång med utvecklingssamtal och så kom då de efterlängtade eleverna tillbaka:)
Jag är så trött så jag knappt vet vad jag heter...
*

Reautförsäljningar av vackra saker att ha ute i trädgården är väl oxå ett sådant tecken på att hösten är här?

Jag har passat på att shoppa lite saker att gömma undan till våren åter står för dörren.

Det blir lite extra kul med lite nya saker som jag aldrig använt och som jag vet att jag inte gav många kronor för.

Hinkarna ovan är inköpta på den lokala ICA-butiken:)

*

Ett besök på IKEA resulterade i ett gäng mattor i olika kulörer.
Vit (lite gult foto dock) matta framför soffan.
Röd dito i dotterns rum.
Och en grön i mellansonens.
Vi ska inte frysa om fossingarna när hösten är här på riktigt:)
*
I min syiver så fick jag ju till ett helt gäng med nya skapelser.
Jag glömde dock visa bild på min nya påspåse.
(ok jag sydde fler än en, men det är denna som hänger framme i mitt kök)
Kan tipsa dig som vill ha en snygg ny påse om att de är väldigt lätta att sy.
Speciellt om man tar genvägen att använda en kökshandduk som ju redan är sydd runt om:)
En kanal upptill och en nertill, i med resårband och så en söm längs med långsidan.
Och så ett litet handtag förstås så den går att hänga upp:)
*
Handdukar kan man ju köpa billigt på loppis:)
*
I går blev det sovmorgon fram till halv tio.
Sedan ringde vi en kompis som vi bestämt att vi skulle träffa.
Vi packade in familjen i bilen.
Tog färjan över vattnet.
Åkte vägar som slingrade sig genom öppna fält där spår av traktorernas framfart syntes.
En hel del loppisskyltar fanns det längs vägen men vi stannade inte vid en endaste en...
Istället hamnade vi i Söderköping som ju är en liten gullig stad:)
*
Just i helgen var det hemvändarhelg så det var lite jippon med hoppborg och så.
Det uppskattades av våra små.
*
Själv njöt jag mer av att titta på alla vackra hus och trädgårdar:)
*
Ett besök i Sörping brukar resultera i ett besök på Smultronstället.
(En glassrestaurang som ligger vid kanalen ska tilläggas så att ni som ej vet så mycket om Sörping inte behöver fundera...)
*
Det blev inget besök på själva restaurangen i år men dock ett i glasskiosken.
Barnen delade på en hink glass.
Gissa vem som åt med spaden;)
*
MOI såklart!
*
Självklart blev det en promenad längs kanalen och vi hade turen att få se en slussning av tre segelbåtar som slussades samtidigt:)
*
Efter en sen lunch åkte vi sedan vidare mot nästa utflyktsmål.
*
När man passerat grinden på vårt utflyktsmål så kan man slå sig ner på denna vackra bänk och titta på vattnet.
*

En stenmur.
*

Och ett stentorn...
*
Vi har såklart hamnat på Stegeborg:)
En kär vän har tipsat mig om att jag borde åka hit och nu blev det äntligen av!
*
Det var jättekul att se det gamla byggnadsverket och jag blir alltid så fascinerad av gammal byggnadskonst.
Kameran följde med hela dagen och det resulterade i 297 bilder...
*
Inne i tornet var det kul att fotografera.
Ljuset och bristen på det gjorde att det blev ( i mina ögon) läckra bilder.
*
*

Fantastiskt vackert i all sin enkelhet.
*

Och vilken utsikt man hade från tornet!
*
*

Det var lika kul att fota utomhus.
Även här var det väldigt olika ljus beroende på att det ömsom var sol och ömsom molnigt.
*
Som sagt...
många bilder blev det!
*
Jag älskar ju sten som material och blev helt lycklig av att fota när mitt favoritmaterial mötte andra material.
Natursten, tegel och gräs i en salig blandning:)
*
Ut- och ingång.
*
Och lite trä såklart...
*
Barnen våra trivdes som fiskar i vatten.
Det fanns mycket att titta på och många gångar att springa runt i.
Och lite bus på gräsmattan uppskattades oxå:)
*

Någon lånade kameran av mig och lyckades få mig att fastna på bild.

Det blåste som bara den så jag ser ut som ett troll men det börjar bli en vana:)

*

Kram och sköt om er

Annica

7 kommentarer:

S o F sa...

Oj, oj, oj - va många fina bilder.

Stegeborg var ju helt underbart, vilken känsla.
Där hade jag och min kamera stortrivts.

Tack för att vi fick följa med via bloggen!

Önskar dig en fin vecka!

Katta sa...

Vilken härlig ruin, det tornet är så makalöst vackert där skulle jag med gärna fota. Söderköping ser ju urmysigt ut måste ta och kolla kartan nu ;) Den gröna mattan skulle nog min son gärna ha i sitt rum med han älskar grönt. Kram Katta

Ullis/Leva på landet sa...

Våra elever kommer i morgon så jag antar att jag kommer att känna likadant som dig nästa helg. Härlig utflykt ni har gjort. Skulle ha varit i Söderköping då om det var hemvändarhelg. Har faktiskt bott där när jag var 1 år gammal:)Precis sådan matta fast svart har Gustaf beställt att han ska ha.

Kram Ullis

Vicki sa...

Fina foto från eran utflykt!!

Ja, hösten verkar komma i storm fart. Här öser regnet ner igen som de gjort mycket den senaste tiden.

Vilken årskurs har du?
Har nu utvecklingssamtal redan?

Vicki

Viola sa...

Har precis skrivit om den stressiga tiden som jag inte upplever i år..den som lärare...har ju gjort 35 år i kommunens tjänst så tycker nog kan att man då få bli lite som Ferdinand ...nog jobbas det även här med butiken men det är på ett helt annat sätt, jag styr min tid själv och ingen bestämmer mina arbetsuppgifter...:D underbara bilder från vackra Stegeborg, du få komma över snart här kommer det in massor utav höstnyheter,

kramen

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

vilka härliga utflykter ni har gjort! Och tänk att det finns så mycket fint här i närheten...
Kram
Marie

marita blücher sa...

Hej Annica,
Tack för din rara hälsning hos mig. Vilka fantastiska bilder du tagit från er utflykt, i det där tornrummet skulle jag gärna inrett ett mysigt rum. Efter en så lång semester kan jag förstå att det känns lite trögt att komma igång, och det var ju inte precis någon mjukstart du fick ! Jag skall stänga butiken med start i nästa vecka och ta två veckors ledigt, vilket jag känner är välbehövligt efter en intensiv sommarperiod.
Ha det så gott tills vi hörs igen.
Kram/Marita