söndag 5 september 2010

Hemma och boar

Nejdå, jag är inte gravid om någon nu trodde det men när jag skrev vad jag pysslar med hemma i en statusuppdatering på Facebook, var det någon som tyckte det lät som jag boade...
*fniss*
Med fyra barn i familjen och på väg mot fyrtio
( ja, inte barn alltså utan i ålder;)
känns det som jag faktiskt gjort mitt på den fronten!
*ler* När hösten trädde in med sin kyla så fick jag nog av de blommiga gardinerna och försökte mig på ett försök att välkomna den...
men ni som känner mig sedan tidigare vet ju vad jag gillar hösten.
Om jag ska säga något snällt om den så är det att den just nu är ganska fin...
men det är nu medan solen lyser.
Enda fördelen med hösten är ju att man får kura upp sig i soffan men tända ljus.
För ljus -
det gillar jag skarpt:)
*
Numer hänger det alltså beige/vit-randiga gardiner i köket och här och där står lite saker i blått.
Som i fönstret:
blå marimekkoskålar och loppisfyndade vaser i olika blå kulörer:)
*
På mitt lilla bord blev det oxå lite nytt.
Nu är det dekorerat med med en vacker bricka, en kanna med blommor och två loppisfyndade porslinsburkar.
Och så en bunt med ljus.
*
Tavlorna i bakgrunden är två akvarellkort som jag köpt hos Viola - Romantiska hem och som är målade av Lisa med bloggen Lisas torp
*
Soffan får ha kvar det vita överdraget än så länge men så småningom byts det nog ut mot ett annat.
Det är i behov av tvätt om inte annat;)
*
Även här är det det beiga och vita som dominerar och så har jag slängt in lite blått och turkost.
*
I mitt garage får jag inte in någon bil...
så det är nog läge för den årliga höststädningen snart så vi får in bilen till vintern:)
*
Maken blev nog lite glad att jag gick in och tittade i garaget för att se vad som fanns där...
för det är så det är...
det är mest "mina" saker som hamnar där.
Sånt jag bara vägrar göra mig av med för att jag vet att det en dag kommer till användning.
Lite gamla möbler och annat blandat smått och gott från det torp vi tidigare hade.
*
Denna tingest hängde vid kaminen i vårt vardagsrum.
*
Inte mina färger men den fick hänga med ändå...
*
Nu har jag gått över den med pensel och färg.
Först svart
och sen
...vitt.
Ett lager vitt till och sen blir det slutfinnish som gäller!
*
Ja det var ju inte det ända jag gav mig på med penseln.
När jag ändå höll på var det ju lika bra att måla på till orken tröt:)
*
Och inte nog med det.
Jag målade ju om sonens rum i somras
(ja än är det inte helt klart vilket den gula färgen under fönstret vittnar om)
Vi inhandlade ju ny matta till sonens rum på IKEA
där vi även inhandlade nya hyllor.
Dem passade jag på att med makens hjälp montera.
Och när jag ändå höll på så drog jag fram symaskinen och sydde en nya kappa till sonens fönster.
*
Ja, det är blått och grönt som gäller där inne...
det syns väl:)
*
Tyget till gardinen köpte jag på IKEA för länge sen...
men nu kom det då äntligen till användning!
*
I helgen har det precis som vanligt varit fullt upp.
Svisch säger det bara och så är de två dagarna av ledighet puts väck!
*
Lördagen ägnades åt att göra en del ärenden i stan.
Det är mycket man hinner om man springer;)
*
Jag hann t.ex in på Lagerhaus där jag köpte dessa två tyger.
Jag har spanat in dem tidigare men tyckte de var lite dyra då jag jämförde med IKEA-tygerna jag hittat tidigare.
Men så hittade jag inte det jag sökte på IKEA och efter ett rådslag med maken så blev det ändå Lagerhaustygerna som flyttade hem till oss.
*
Jag tror inte någon direkt förknippar detta tyg med mig men jag bara älskade det!
Grå och vit bas och så lite färggrannt i form av rosa och blått.
*
Det blir perfekt i vår tvättstuga där det ju är lite modernare inrett än i resten av huset.
Och det färgglada lyser upp lite mot de vita väggarna och det svarta golvet:)
*
Idag ringde klockan vid halv sju.
Usch och fy för att kliva upp då!
Men jag fick faktiskt somna om men maken tog med sig de båda yngsta sönerna till ishallen i stan för ett första hockeypass för i år.
*
När de kom hem blev det lite pannkakor innan vi svischade iväg till min bror där det dagen till ära hölls en namnfest för min brorson:)
*
Jag hade kameran med mig men tog inte en enda bild.
Det fanns dock en hel del suddiga bilder när jag åkte därifrån,
tagna av mina barn:)
*
Jag tyckte att bilden ovan var lite läcker och t r o r att den är tagen rakt in i dotterns vita tunika
*fniss*
*
Här ses hon med festens huvudperson:)
*
Kram Annica

8 kommentarer:

annette sa...

Ja, fyra barn då har Du nog gjort Ditt, nu får Du se fram emot att se dem växa upp och bli stora och självständiga individer.
Vore ju skönt om ishallen funnes i Krokek så det vore närmare, låter inget vidare med att väckarklockan skall ringa så tidigt varje söndag;)Skönt att Du kunde somna om!
Du boar och boar och gör så mkt fint, nästa år den här helgen kanske vi borde se till att boka in en av dagarna och fara runt på Östgötadagarna, finns massor av ställen och massor av grejor att titta på och kanske även köpa;)

Ha en skön kväll!

Kramar!

S o F sa...

Åh Ville...vilket jättefint kort Annica!

Tack för titt-in och kommentarer hos mig. Hoppas att du får en fin vecka!

Ullis/Leva på landet sa...

Ja nog är det dags att boa nu när hösten är här, men flera barn blir det inte här heller. Så snyggt tyget i tvättstugan var, förstår att du inte kunde motstå det. P tycker att man kan gå i skolan fre-sön och vara ledig resten av veckan. Kanske något att införa;)
Ha en bra vecka!
kram Ullis

Viola sa...

Kan tro att det räcker på barnfronten, och du fixar och donar som vanligt och fint det blir det, tyget helläckert, ha en bra vecka, kramen

Katta sa...

Ha ha, jamen det var väl tur att det inte var förtionde barnet du menade ;D Åldern är väl ingen match och inte fyra barn heller iallafall inte jämfört med förtio.Jag är ju tvärtom dej en sån som älskar hösten jag tycker bara så mycket om den däremot jan-maj är blaj ;) Sköt om dej vännen, kram Katta

marita blücher sa...

Hej Annica,
Tack för din rara hälsning hos mig - ja ibland önskar man att de fysiska avstånden vara lika små som de i cyberspace. Jag blir lika förundrad varje gång jag besöker din blogg, över allt fint du hinner med att fixa i ert hem. Önskar dig en fortsatt skön vecka.
Varma kramar/Marita

Cc sa...

Vilken energi du har, pysslar och donar. här finns viljan men inte orken, vill förändra sätta in mer färg men kan inte bestämma mig än. Kram

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Fyra barn är ju en gåva, men jag förstår att du har fullt upp med dem...
Ja, nu boar vi nog lite till mans, eller kvinns ska jag väl säga...
Kram
Marie