lördag 11 september 2010

Växtkraft

Oftast tänker man ju på hur grödor och andra växter växer när man hör ordet växtkraft.
Jag kopplar dock även ihop ordet med mina söner i dagens inlägg.
För de växer så man nästan kan höra hur det knakar!

*

I går blev MellanJ ett år äldre.
Han fyllde åtta vilket vi självklart uppmärksammade med uppvaktning på sängen på morgonen innan det var dags för frita och skola.
Förutom paket från oss i familjen fick födelsedagsbarnet,
som seden säger i denna familj,
en hjärtesmörgås.

*

Det är ju en mycket enkel sak att göra men åh, så uppskattat av våra födelsedagsbarn:)

*

I morgon kommer några närstående för att fira vår son:)

*

*

Idag har maken rymt hemifrån och jag har kunnat rå mig själv...
ja, så gott det går med fyra barn i huset förstås.

*

Det blev såklart att ta hand om en del tvätt och annat småfix som man ju inte hinner med i veckorna - som ju går så fort, så fort.

*

Men så passade jag på att ringa en vän och tillbringade någon timme i telefonen.
När man inte pratas vid så ofta är det ju mycket som ska avhandlas...
*fniss*

*

En sväng ut i trädgården blev det oxå tillsammans med barnen.

*

Kameran fick följa med ut och leka lite den med:)

*




En del kassa kort blev det men så blev det några som jag är nöjd med oxå.
Det fotot ni ser ovan gillar jag fastän det egentligen inte är särskilt snyggt.
Vår björk ser nästan ut att krama sig själv sett ur denna vinkel.
Eller är det en elefantsnabel?

*


Dagens inlägg heter ju växtkraft.
Men vårt äppleträd verkar snarare ha växtvärk för jag hittade endast ett äpple i det!

*


I rabatten däremot växer det frodigt.

Mina Dahlior blommar så vackert.
Och tänk det har jag missat nu när jag jobbar och knappt hinner ut i trädgården.

*



Även mårbackapelargonerna ståtar med vackra blommor.

*
Snart är det dags att plocka in dem så att inte den första frosten tar livet av dem!


*


I min urgrävda rabatt lyckades jag få bort de envisa rosa blommor
(som jag ju inte vet namnet på)
som gäckat mig under mina fem år i huset.
Men helt utrotade är de tydligen inte nu heller...

*

Nej, de kommer växande bakifrån och från sidan istället för i rabatten.

*

Tror det blir en ny kamp den kommande sommaren!
*


Nu när vi går mot vinter så är det snart dags att plocka ner de skira gardinerna från altanen.
Men jag suger på karamellen in i det sista.
Försöker förtränga att hösten är här.
Men när mörkret kommer så är det bara att gilla läget liksom...

*
Ikväll tror jag att jag ska passa på att tända alla ljuslyktorna på altanen.

*
Kanske blir det lite målande oxå...


*
För efter samtalet med min vän fick jag lite ny energi i kroppen och plockade fram färgburk och pensel och gjorde en tredje strykning på mina hjärtan,

ramar och blåsbälg.
Så nu har de ett lager svart och två lager vitt.
Fram med sandpapper och lite annat för slutfinnishen så är det klart sen:)

*
Ha en härlig söndag

Kram Annica

4 kommentarer:

Vecka - Vecka sa...

Ja tänkt vad barnen växer och pelargonerna med!

Ha en skön vecka!

Kram, Lotta

Viola sa...

Vet att det går väldans fort med växandet..snart så är dom långa män som mina..hoppas det blev en härlig helg med firandet, ha en bra vecka, kram

Cc sa...

Du har så rätt. Växtkraft på barnen, då kan man snacka om växtkraft. Kram

annette sa...

Ja, snart Du har dom växt om Dej på längden och "klappar" Dej på huvudet;)
Jägarns så fina Dahliorna har blivit, Du måste ju ta om knölarna till nästa år och se om det går vägen, vore väl kul!?

Kramar

annette