fredag 6 januari 2012

Tid att varva ner...

Långt bort från stressande faktorer som jobb och jul.
*
Enda tecknet som påminde om julens varande var chokladtomten i kylskåpet:)
*
Ja, vi har alltså återigen begett oss över till värmen över jul och nyår för att fylla kroppen och själen med ny energi.
Mycket välbehövligt efter den jobbigaste terminen i min "lärarkarriär". Jisses...
*
Och visst var det helt makalöst underbart att komma bort!
Solen sken över oss hela tiden och det gavs tid att fylla på energidepåerna och att försöka varva ner.
Bara en sådan sak som en frukost på balkongen i lugn och ro känns som en lyx!
*
Tid tillsammans.
*
Över ett parti schack eller mastermind får man tid att umgås och varva ner.
Och det är oundvikligt att man inte tänker en tanke på jobbet...!
Man bara är!
*
Att gå långa promenader i solsken och njuta av alla vackra blommor...
*
eller att se och höra vågorna slå mot stranden.
Då mår jag riktigt bra!
Extra bra om jag får tassa barfota och känna den mjuka sanden mellan tårna.
Jag är en riktig barfotatjej jag:)
*

Så ni kan ju förstå hur jag kände mig ...
*
Så vackert och så skönt!
*
Barnen hoppade gärna i vågorna men jag som är lite kräsen när det gäller badtemperatur höll mig till poolen.
Även där hade barnen jättekul och det blev bad flera gånger om dagen.
Poolen ligger i vårt område och närmaste strand fem minuters promenad bort.
*
Barnpoolen är det sällan någon som nyttjar men den utgör ett trevligt blickfång.
Och med min kamera fångas den på bild titt som tätt:)
*
Även i skymning är stranden vacker.
Tyvärr är min kamera inget vidare för mörkerbilder men så här i halvmörker tycker jag att jag kan få till en skaplig bild.
*
Vissa dagar gick vi ett par mil, hela familjen.
Självklart med ett stopp då och då för inköp av glass till familjens glassmonster:)
*
En dag gick vi ända bort till Faro och passerade då Maspalomas.
Jag och dotra spatserade på gångpromenaden med varsin Nikon framför ansiktet medan maken och sönerna tog sig ut i sandöknen.
*
*
Vi ägnade oss åt aktiviteter som tennis, löpning och strandtennis.
*
Ja, vi och vi...
Jag får väl ärligt erkänna att jag mest promenerade och fotograferade medan de andra i familjen sportade.
Bara att ta backen upp till vår lägenhet med stora kliv tog ju musten ur en helt!
*
*
*
*
*
*
Kanske läste du mitt förra inlägg där jag skrev om det där med att man söker förändra sig själv till det bättre men att det ju i slutänden ju faktiskt är den man är.
Att man innehar vissa egenskaper.
*
Det insåg jag med ett fniss när jag tittade på mina fotografier från förrförra årets besök.
Jag fotar ungefär samma typ av motiv och i ungefär samma vinklar.
*
Favoritmotiv för mig är (förutom min egna familj) vatten, stränder, sten, inredning och blommor.
*
Denna gång fick jag även till några bilder på det stora soluret som ligger i San Agustin, precis vid Svenska Kyrkan /Svenska skolan.
*
Jag tycker det är ett jättevackert och lite annorlunda blickfång.
*
Och när jag nu talar om vackra saker så kan jag ju inte undvika att skriva några rader om de vackra solnedgångarna som var lika ljuvliga som soluppgångarna.
Och om varje dag nu startades på balkongen så avslutades de där oxå...
Magiskt!
Nyårsafton hade vi en himmelskt vacker utsikt över fyrverkerierna.
Vilket skådespel!
(säger jag lite motvilligt eftersom jag ju är en sån som inte gillar att man fyrar av smällare och raketer egentligen)
Vi satt där ute till mitt i natten och termometern visade över 20 grader.
*
Med ett nytt familjefoto önskar jag alla er
en god fortsättning på det nya året!
Kram Annica

4 kommentarer:

annette sa...

Ljuvligt, ljuvligt är det att njuta av alla vackra bilder, så underbara stränder med blått vackert vatten som ser så inbjudande ut.
Tid tillsammans är ju verkligen viktigt, och på en semster har ju ingen bråttom för att den skall göra det och den skall göra det som det är hemma!
Men nu undrar jag över en sak, soluppgångar!? Var Du vaken så tidigt;-)
Eller Du kanske njöt balkongliv hela natten;-)

Ta det lugnt med uppvarvningen!

Kramen!

annette

marita blücher sa...

Hej Annica,
Tusen tack för dina rara hälsningar hos mig. Ser att du har "lärt dig att trolla" - dina ljuvliga bilder påminner om min önskedröm i det senaste inlägget. Jag behöver väl knappast fråga om ni haft det bra.....
Ha det så gott och varma kramar/Marita

Rose Garden Malevik sa...

Hej annica
de där ser underbart ut :)
and do not miss......

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

It is FUN :)
WELCOME
Håkan ( The Roseman)

Inredningsbloggar sa...

Tack för härliga bilder! En fröjd för ögat i dessa vintertider. Platsen ser helt underbar ut!
Ha det gott! Jane Lyckliga Hem:)