lördag 14 mars 2009

Randigt

Det här tyget köpte jag för flera år sedan.
Det var tänkt att bli draperier till vår sovalkov i torpet.
Men så bestämde vi oss för att sälja torpet och så hamnade tyget i en låda med tyger...

Förra fredagen när jag var hemma med sonen så åkte det dock fram.

Jag hade nämligen bestämt mig för att det skulle bli till nya textil-detaljer i vårt vardagsrum/kök.


Det var länge sedan jag sydde...

Ja riktigt länge sedan!

Tror inte jag plockat fram en symaskin på flera år...

Annat var det förr!

DÅ sydde jag nya gardiner varje vecka.

(det är faktiskt sant!!!)



Eftersom vi har ganska många fönster i vårt rum höll jag på ganska många timmar.

Två längder till det "stora fönstret"



Och gardinkappor till de andra.

Riktigt nöjd med dem blev jag, även om man blev medveten om att fönsterfodren ännu inte är på plats. Innan har jag ju alltid haft vanliga längder eller paneler som dolde eländet...

Förra helgen passade jag på att köpa nya kökshanddukar när vi var på IKEA.

Hittade några som jag tyckte passade fint in i vårt vita kök som har inslag av brunt/beige och blått.

Men när jag kom hem blev jag besviken...

Varför hade designern slängt på cerisa "hängare"???

Inte min cup of tea om man säger så...

Idag när jag drog upp rullgardinen var det inget härligt strålande väder jag fann utanför huset.

Nej, istället såg allt så grått och trist ut så jag ville krypa ner under täcker igen och stanna där hela dagen...

Men efter en dusch och en god frukost med en kopp av favoritteet så kände vi oss sugna på att ta oss ut i världen iallafall.

Vi slängde in barnen i bilen och styrde ut mot Marmorbruket (Kolmården). Vi brukar promenera där ibland för att det är så vackert!

(Vi bor ju även fantastiskt vackert med havet inom gångavstånd och skogen inpå knuten - men ibland vill man ju ha lite miljöombyte ändå)


Jag älskar ju vatten och passade på att knäppa en del bilder på det grå havet.


Det mesta är ju lite grått och sörjigt just nu men mossan är ju alltid så härligt grön!


Hoppas ni haft en härlig dag idag, vilken väg ni än tagit!


Kram Annica

14 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Det ser ju så himla mysigt ut i ditt fönster.
Hoppas att allt är bra med dig och att ni äntligen är lite friska.

Ha en bra vecka!
Kramar Ullis

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ska nog ta en sväng utåt Marmorbruket när det blir lite finare väder... Det är så vackert därute!
Kram
Marie

Elzie sa...

Vilka snygga gardiner du gjort. Så svårt det är att ta bra bilder när det är FÖR soligt, ha, ha. Och grått eller inte, det var fina bilder i alla fall. Här skiner solen och det blåser halv storm.
Ha en bra kväll.
Kram Elzie

annette sa...

Var är alla kommentarer som fanns här, bl.a min, tycker Du inte om oss;)

KRAMELIKRAM!

annette

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Tycker du är så duktig! //Linda

Design i tid och rum sa...

Hej !
Randiga tyger är aldrig fel,och passar alltid i alla tider- klassiskt.
Jag har alttid tyckt om dina bilder,så vackra är dem.
kram Dadda

Södralycke sa...

Känner igen mig i det du skriver. För några år sedan sydde jag jättemycket, speciellt gardiner. Sedan kom panelgardinerna och jag blev ovän med symaskinen när jag skulle sy panelgardiner i ett riktigt tunnt besvärligt tyg.... Nu har vi dock slutit fred igen och det har blivit några kuddfodral. Har faktikst upptäckt att det är ganska kul att sy igen, så det blir nog mer :)

Krya på dig! Kram Johanna

Katta sa...

Det blev ju snygga gardiner det där. Varför byter du inte ut hängarna på handdukarna själv när du ändå är i farten med maskinen :) Läste din kommentar hos Violan att du var sjuk, usch och fy. Hoppas du blir bättre snart, kram Katta

Snuttan sa...

Så underbart tyget blev när det blev gardiner
helt underbara bilder du visar
Jättefina

Kram
Åsa

Nettan sa...

Tack... va skönt !
Jobbig dag, men det lättar med åren =0(

Snygga gardiner du sytt =0)

Kram Nettan

Karin i Villa Grå sa...

Hej Annica!

Jag skrev nyss en lång kommentar som försvann, det är så irriterande!

Jag hoppas att du mår bättre! Era omgivningar måste göra gott, oavsett vilken åkomma man dras med för stunden. Så himla tacksamt att ta med sig kameran om man bor som du gör!

Visst gör det gott att vintern är på väg att släppa sitt grepp? Här är det en hel del snö kvar... Varje vinter står en flytt söderut högt på önskelistan. Sedan kommer våren och värmen och då glömmer vi hur dryg vintern är :-)

Ta hand om dig!

Kram!

Karin

Anonym sa...

Hej!
Vilken fin promenadväg vid stranden! Men så vintrigt det är fortfarande! Här är det inte så, här är det vår! Fast kallt!
Hulda

Lallis - liv och leverne sa...

SÅ fina bilder, vännen:)
Och en STOR kram från mig.
/L

Ullis/Leva på landet sa...

Hoppas att du piggnar i då så du kan åka på kalas. Kul ändå att få komma iväg lite. Blir säkert mysigt.

Kramar Ullis