torsdag 5 mars 2009

Det spirar...

Ute är det fortfarande kallt och vintrigt men inne börjar det spira.
Längtan efter våren gör sig mer och mer påmind.
Inredningsinspirationen som flödade under våren och sommaren har ju legat i idé under vintern, men nu de senaste dagarna har något hänt.
Jag börjar liksom töa upp ur min vinterdvala...
Inredningstidningarna som legat på hög några månader utan att bli öppnade är nu genombläddrade och det senaste numret av Allt i hemmet som kom i förra veckan slukades redan vid ankomst!
Jag har t.o.m beställt lite nytt och vårigt på nätet!
Det finns hopp även för mig med andra ord;)
I vårt ena köksfönster har vi lite "blommor" som barnen själva planterat.
Några fruktkärnor håller nu på och blir till fina växter.
På bilden ovan ser nu hur det riktigt spirar av växtglädje i krukan!

St. Paulia...
Jag har ju alltid älskat denna blomma!
Och gissa då hur glad jag blev när min farmor som var på besök i helgen hade en med sig?!?!
Just St. Paulia finns ju i de ljuvligaste av färger...och min favorit är faktiskt den lila även om både de rosa och vita är supersöta!

Just nu står den på skåpet i köket.

Krukan är en gammal härligt sliten en, som farmor har haft i många år.

Vid första åsynen av den kanske man skulle vilja ge sig på den med vit färg men jag älskar verkligen min farmor, så jag behåller den som den är jag!

På byrån samsas allehanda ting just nu...någon riktig struktur finns inte utan där har bara saker jag verkligen tycker om hamnat just nu.
Mina två blå marimekko-skålar, den nyligen fyndade vita ljusstaken med ängel på och så min lilla tekanna från Indiska (20 kr)

Just för står en skål jordnötter och suktar och likaså ligger boken jag fick av min farmor och väntar på mig.
Mari Jungstedt är min absoluta favoritförfattare just nu!
Jag har alltid älskat att läsa deckare.
Först kom Kitty, Mary Lou, Bröderna Hardy och Tvillingdeckarna för att sedan avlösas av Stieg Trenter och Agatha Christie.
Nu är det som sagt Mari Jungstedt som gäller...
Jag gillar hennes sätt att skriva och älskar miljön i hennes böcker.
Gotland!
Min "barndoms" ö...
I ett av vardagsrumsfönstren står denna "kruka" och väntar på bättre väder...
Den brukar jag ju ha utomhus med vackra blommor i på våren/sommaren, men under vintern har den fungerat finfint med juldekorationer i.
Nu står den bara där och samlar på sig saker för vidare transport...
ja, där hamnar alltså saker som jag inte haft ork att göra något med än.
Men snart så...
Kanske tar den snart på sig att förvara några soligt vackra påskliljor?!!

Avslutar med en liten ros i härligaste rött!
Innerlig som kärleken brukar jag säga.
Denna miniros införskaffades i helgen när vi egentligen bara skulle köpa mat....
Men
för 29.90 kunde jag ju liksom inte låta den stå kvar i butiken!!
Och inte skulle den få känna sig ensam heller så det blev en kompis till den som fick följa med hem oxå!
Nu står de i ett av vardagsrumsfönstren och bara utstrålar kärlek!
Med kärlek...
Kram
Annica

36 kommentarer:

annette sa...

Rosor, St. Paulia, Hjärtan och Kärlek, vad mer kan man önska sig, jo kanske lite inredningstidningar som ger inspiration, och det verkar Du ju nu ha fått lite igen när ljuset börjat komma åter.
Projekt har Du ju oxå, hur var det nu, garaget, vinden m.m. som skulle fixas till, se nu till att få skrivligt hantlangarkontrakt med den oäkte;)
Och grejor har Du beställt oxå, skall bli spännande att få skåda för det får vi väl!!
Njut nu av att Du åter börjat få lite krafter och inspriation, gör saker i den takt Du känner och orkar.
KRAMEN //annette

Anonym sa...

Jag längtar också något så otroligt till våren. Nu har det börjat töa hos oss ordentligt. Härligt tycker jag. Kram B

Lallis - liv och leverne sa...

Jaaa, mer vår. Gärna. Snart:)
Så fina blder. St Paulia är ju så söta!
Kram Lallis

Helena sa...

Ja nu börjar jag också längta till våren... men som sagt har vi snö upp till fönstren så det känns som den är lååångt borta än!
Kram Helena

Anonym sa...

Hej!
Vilken söt zinkkruka med bollar och ett foto i. så kan man också göra! Jag gillar också minirosor, brukar plantera ut dem till sommaren och de kommer igen, men lustigt nog kan de byta färg!
Missa inte min utlottning!
Hulda

IKT i min vardag sa...

Ja det är nog vårkänslor som spirar, man känner att man börjar att vakna till liv igen och får lust att göra saker.

Kram Linda

Viola sa...

Härligt att du håller på att tina upp...och man ser ju tecknen att du kommit ur dvalan, skämt åsido..visst är det segt denna tiden, jag får alltid min magkatarr som ett brev på posten denna tid, läntar så och så börjar den mest hektiska tiden i skolan me IUP och skriftliga omdömen och allt som ska förändras och uppdateras, så visst vet man att man lever emellanåt, rara blommor hos dig, ha det gott i helgen som kommer. KRAM

Anonym sa...

Tack tack! Det kommer nog också lösa sig. Annars får man ju hoppas på skatteåterbäringen :)

Kram B

junhe sa...

gillar din kruka mrd mycket ögongodis i =9

ha dt gott/ kram junhe

Rhodin sa...

Kul att du ville vara med i tävlingen. Lycka till!
Mvh Terese

Ullis/Leva på landet sa...

Så härligt att våren börjar att hitta in till dig också. Låter som om dina krafter börjar återvända. Ska bli spännande att se vad som hittar hem till dig sedan också. Ska försöka få till en gardin i helgen, vi får väl se hur det går.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Snuttan sa...

Jag längtar med till våren...
Hoppas den är här snart

Fina bilder

Kram
Åsa

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Vad härlig känsla att få "tina" fram!!! Välkommen ut i ljuset kanske man ska säga!!! Läste du Fem böckerna? Tanken slog mej när jag såg att du skrev Kitty ;)

Visst är rosor underbart!!! För att inte tala om kärlek såklart!!! Kram Linda

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hallå!
Var ett tag sen!
Hoppas allt är bra me dig?!
Mari Ljungstedt skriver såå bra böcker, har flera st av hennes böcker...
Ja visst har det gått fort... *glad* det är såå skönt så att vi äntligen får flytta in :)
Ha en trevlig helg!
Kram Maria

Living by Milla sa...

Åhh, vad underbart Annica att du har börjat tina upp.;)Det är trevligt att man kan tjuvstarta våren inne.

Skön helg!
kram Camilla

Living by Milla sa...

Vad roligt att du gillar ordlapparna.Jag tar 120:- styck inkl frakt.

kram!

Helena Sjögren sa...

Ha en trevlig schack helg du !
I Stockholm kommer grabbarna i familjen att ha koll på hur det går i träningsmatchen mellan Bajjen och ÖSK. Har vi rätt målis i mål så vinner vi , tror jag ;)

Själv ska jag å dottern SHOPPA !!!

Ha det gott !!!! Kram till dig !

Anneli sa...

Vad härligt att du börjar tina upp och börja Inspirera igen...
Maria Jungstedt är oxå en favorit - har nog läst alla hennes böcker - jättebra...tror hon ska komma ut med en ny till våren?
Jättefina bilder på fina saker..
Kram/Annelie

Synnøve. sa...

Hejsan igen.
Skåpsöstgötar och andra östgötar är envisa av naturen så jag är inte förvånad över att du tinar upp nu.
Ser fint ut på din byrå, med den ljusblåa st paulan i den fina krukan. Den ska ha den färgen tycker jag.
Allt behöver inte vara vitt...
Sitter och ser på den lilla zinkkorgen jag fick av dig. Funderar på vad jag ska plantera i den....

Nu väntar dock en dusj. Så blir det kanske en promenad i halkan här. Det är moddigt och halt. Plusgrader på termometern. Men massor av snö....

Ha det så gott denna lördag i mars.
Kram Synne.

Katta sa...

Har nog bara sett lila st paulior men lila är ju så klart en riktig snygging till färg :)Kitty och Mary Lou var jag helt galen i, läste först min syrras alla gamla sen blev det nya egna numera blir det inte så mycket läst längre tyvärr.Kul när man hittar billiga blommor, jag har upptäckt att man kan fynda blommor på måndagar i vår mataffär, då rear de ut eftersom de får in efter helgen och ofta är de väldigt fina och bra kvalite.Ha en bra lördagskväll, kram Katta

LillaFlisan sa...

Kram och trevlig lördagskväll!

Flisan

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Å dina bilder är då riktigt vårliga!
Lycka till hos mig..

Kram Irene

Södralycke sa...

Jag är också en deckarfantast...det började med Kitty för mig också :)

Fina blommor du visar!

Önskar dig en fortsatt skön helg, kram Johanna

Ullis/Leva på landet sa...

Men så kul att det ser ut som om ni kommer. Skulle bli väldigt ledsen om vi inte kunde få till en endaste liten träff. Bara måste få träffa dig. Känns ju som jag känt dig så länge.

Ha en bra helg och sköt om dig!
Kram Ullis

VITA NYANSER sa...

Tack snälla för gullig kommentar hos mig! Jag är ju i samma situation som du varit. En lärare som är hemma pga stress. Undrar om du har något tips, och om hur lång tid det har tagit för dig. Mitt stora problem är att jag inte kan vistas på skolan, suck. Har en sån toppenbra klass! Ha det bra!
Kram L-L

♥ Anna Wais ♥ sa...

Hej på dig!

Kul att du lämnade ett spår efter dig inne hos mig! och kul att du tyckte om stolen =)

Superfina och söta blommor du visar, visst ska det bli skönt när våren kommer..längtar jag med!

Kram och hoppas du får en skön söndag!

Anna

NICOLINAS BONING sa...

Vilken tur att inredningsandarna i dig har vaknat igen:-)
Det är så härligt när man börjar se sig om med nyöppnade ögon efter en liten downpeiod,och det brukar alltid börja med blommorna hos mig.
Ser att du oxå gillar blommor;-)
Ha en bra vecka!
Kram/Birgitta

Mjuka sa...

Va mysiga saker din farmor hade med sig!!
Hoppas att du får en skön vecka
kramen malin

Hagbacken sa...

Hej Annica! Visst är det väl så att inspirationen och lusten att skapa/pyssla går i perioder, det kan jag absolut skriva under på!

Och st paulas, jag älskar också den blomman...har två vita nu som blommar och de har de gjort LÄNGE trots att de ej står i ett fönster...

Kram på dig och hoppas din vecka blir bra!//Linda

Penseldraget sa...

hej
oj oj så vackra bilder du visar...nu ska jag fortsätta kika runt hos dig....
kramar pia

Millan sa...

Så mycket fint du har här på din blogg!

A home far away sa...

Jag förstår att längtan efter våren är innerlig!

Ha en fin dag
Kram Gunilla i Singapore

Elzie sa...

Visst är det kul att plantera kärnor och annat och se vad som kommer upp. Och din S:t Paulia var ju helt underbar. Vilken härlig blå färg.
Hoppas du har en bra kväll.
Kram Elzie

Anonym sa...

Vilken underbar blogg du har och vet du vad? Jag följer nu din blogg (via. bloglovin)! :-) Kanske du vill göra detsamma? Många härlig vårkramar Benita

Anneli sa...

En liten Utlottning hos mig om du har lust...Sköt om dig
Kramar
Annelie

Helena Sjögren sa...

Önskar dig trevlig helg !
Kram !