söndag 6 juni 2010

Åh vad det var skönt att komma hem från jobbet i fredags kväll.
Maken "bjöd" på hämtmat så jag slapp laga mat.
Sådant uppskattas när man haft en "helvetes-vecka"
Ja, den kunde varit värre men så här i skolavslutningstider, med allt vad det innebär för oss lärare, så hade jag nog gärna stått över både sjukhusbesök/operation av handled och tandläkarebesök och istället varit på plats på jobbet och haft fältstudier och rättat prov.
Det blev en L Å N G arbetsfredag...
*
Men så mycket skönare då när man kom hem som sagt...
*

Fredagen bjöd ju på fantastiskt väder så jag passade på att plantera blommor och hänga upp mina vita skira altangardiner.
De är ett säkert sommartecken för mig:)
*
Jag skrubbade rent våra utemöbler bara för att konstatera att man verkligen inte ska handla utemöbler på Jysk!
Teakmöblerna ser bedrövliga ut så nu blir det till att plocka fram färgpyts och pensel för att få fason på dem!
*

Min lilla slitna byrå som svärpäronen en gång haft åker nog på en ommålning den med.
Just nu står den precis utanför altandörren och jag har småstartat med piffandet och puffandet.
*


Inomhus, speciellt i köket så börjar det bli tommare och tommare.

Alla pelargoner har fått flytta ut där de hör hemma.

Det ser rätt tomt ut i mina köksfönster...

*

De flesta pelargonerna är rosa mårbackor men ett par vita och några röda har jag oxå:)

Undrar vilken som är vilken;)

*

Idag hade jag planerat att åka på loppis hos en bloggtjej som bor här i krokarna.

Inte roligt då när man vaknar med huvudvärk...

Jag tog två alvedon och en ipren i hopp om att få en dräglig dag och begav mig iväg.

Men tji fick jag!
Det var bara krypa till kojs när jag kom hem igen efter en timme.

Kudden över huvudet och så sov jag i tre, fyra timmar.

Illamående och jäklig som jag brukar vara efter ett migränanfall.

Tur att jag kan glädjas åt de fynd jag iallafall gjorde på loppisen när resten av dagen känns B L Ä!

De fem krukorna gav jag 30 spänn för.

(vilket är komiskt för de kostade en femma styck och om man köpte alla fick man ge tre tior.Hmmm fem gånger fem är 25...den extra femman bjuder jag på*asg*)

*

Denna sötnos fick definitivt följa med mig hem!

*

Dotra bara älskar dessa muggar och passade på att köpa två för en tjuga!
*

Själv är jag ju som bekant fasligt förtjust i hjärtan (och där fick jag ju mitt lystmäte stillat om ni ser ovan) och i ljuslyktor:)
*
Dessa två tycker jag är ljuvligt söta i all enkelhet.
Dem ska jag ha på bordet ett tag och ha blommor i tror jag...
*
Igår var en betydligt bättre dag än idag även om det bjöds lite kyliga vindar här hos oss.
Jag höll värmen iallafall då jag hade fullt upp med att fixa i trädgården.
Den lilla rabatten som legat gömd och överväxt i vår trädgård och som jag av en slump hittade när jag tänkte att jag nog ville ha en rabatt just här fick sin första invånare och lite ny jord.
*


Riktigt varm blev jag när jag grävde ur trädgårdens enda rabatt.
Här brukar det växa nåt infernaliskt med rosa blommor som jag försökt få bort i omgångar.
Blommorna är jättesöta men ger inte chans för något annat att växa upp så nu fick de tas bort helt och hållet.
Jag är trött på att tampas med dem varje år!
Nu väntar jag på att jag ska få hem markduk och bra jord som jag ska blanda med min egna kompostjord.
Sedan blir det plantera av!
*
Jag gillar att återvända gamla saker, i sann loppisanda.
Denna gamla sandlåda agerar numer blomster och rabarberlåda.
Familjens groda ser dessutom ut att trivas utmärkt:)
*
Tänk vad lång tid det tog innan det blev så här grönt!
Efter den kalla vintern och den kyliga våren så formligen exploderade all grönska.
Syrenerna blommar och doftar ljuvligt.
Pionerna har fått knopp.
Och gräsmattan växer som ogräs och måste klippas två gånger i veckan...
*

Igår fyllde maken, med viss hjälp av sönerna, dotra och mig på vår pool.

Nu väntar vi på att vattnet ska värmas upp så att det kan badas!

LillaJ är dock en riktig friskus och har redan tagit ett premiärdopp idag:)

*

Nu väntar en rolig arbetsvecka med många olika aktiviteter!

*
Kram Annica

11 kommentarer:

Cc sa...

Vad fint med sommargardiner på altan, jag funderar på att göra det samma. Å poolen vi har en sånn men jag tänker inte jobba med den i sommar utan bära upp badkaret som inte instalerats eller köpa en lite uppblåstbar pool till bara mig om nu sommaren blir varm. Det var underbart väder här idag, så jag har inte gjort nått nyttigt alls. Kram

annette sa...

Det behövs väl snart ingen grävmaskin, Du gräver så bra själv;)
Blir fint som sjutton när Du får dit dom blommor Du vill i rabatten tror jag, undrar vad Du skall ha?
Hur går det med mellan J nu när poolen finns, han får väl hålla sig lugn ett tag!!
Du har en del ställen att handla på har jag nu förstått, snygga grejor, gillade hjärtat lite extra!
Fy sjutton för att jobba imorgon, men det finns väl ingen återvändo;(

Hoppas Din vecka går bra även om jag förstår att det är tufft så här slutet!

Kram//annette

Katta sa...

Men åh vad härligt med poolen det ser verkligen lockande ut.Inte konstigt med migrän efter en sån vecka, det är ju så typiskt för migrän att komma på helgen efter att man haft för mycket med.Har du testat magnecyl koffein brus eller voltaren+alvedon? Jag tycker det funkar lika bra eller bättre än receptbelagd migränmedicin. Hoppas du får bukt med dina utemöbler och en lugn avslutningsvecka, kram Katta

Viola sa...

Ni har legat i som vanligt och fått mkt uträttat i det vackra sommarvädret...håll ut...snart så..den efterlängtade ledigheten..ha en bra vecka, kram

Vero sa...

Så trivsamt det ser ut.

Pratade med Å idag och vi har nu bestämt att vi sticker till Bali samtidigt, nästa sommar. Gissa om jag längtar.

Hemmavid skulle jag med behöva pyssla om lite somrigt, men det är som att andan inte riktigt faller på.

Här är det skolavslutning på fredag och sen skall det bli så skönt när barnen har sommarlov. Slippa läxor, tider mm... Det är ju skönt även för en annan.

Ha en fin vecka Annica!

Tigris Predikantan sa...

Så mycket, så fint! Trodde först att inredningsbilderna var från en tidning! *ler*

Elzie sa...

Ser ut som du haft en skön helg, trots migränanfall. Nej, möblerna på Jysk håller väl inte högsta kvalitet, men man får ju lite vad man betalar för. Min make skulle gladeligen handla där, haha.
Hoppas du får en bra vecka.
Kram Elzie

Lisa.L sa...

Jätte fina fynd du gjort :D e så typiskt det dära med huvvet ! skulle till stan i fredas med sambon och pojken, tänkte gå på stan och kika i affärer, men ikke d, sängliggandes i migrän hela dagen =/ huvva ! Men åkte på loppis dagen efter som kompensation ;P hehe ! kram

Märta sa...

Vilken bra ide att hänga upp gardiner så där.
Hoppas att inte migränanfallen kommer ofta, usch vilken plåga!
Borde också gräva ur mina rabatter nu är det bara ogräs där.
Ha en skön vecka!
Märta

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Härligt med alla sommarbilder! Och så mycket du har hunnit med! Här tycker jag inte jag hinner något...
Kram
MArie

Ullis/Leva på landet sa...

Ja nu är det verkligen fullt upp så här på slutet. Fina saker du hittade när du var på loppis. Jag hat inte ens tagit mig iväg på någon än. Hoppas att du får det lite lugnare nu när eleverna slutat. Här blir det värsta jobbet att få ihop ett schema för skolan, brukar annars vara det lättaste.
Ha en skönt helg!
Kram Ullis