söndag 28 november 2010

Advent igen

Tänk att det gått ännu ett år sedan det var första advent...
Det är helt otroligt vad fort tiden går!
*
För mig som är lärare innebär det en hektisk tid.
Elever ska göra klart, fixa kompletteringar.
Själv ska jag skriva omdömen.
I förra veckan var jag ute på vift hela veckan tillsammans med eleverna och ett gäng kollegor.
En kul vecka men med sömn som bristvara...
*
Jag tjuvstartade med adventspiffandet innan jag åkte.
Men en del var kvar och det pysslade jag med i helgen.
Det jag orkade och hann med dvs...
*
Traditionen i detta hus är att jag byter gardiner och julpiffar natten mot första advent.
Men med tidig sänggång i fredags och gäster i huset hela lördagen bröt jag mot denna tradition och lät de "gamla" gardinerna hänga kvar.
*
Lite piffande och puffande hann jag dock med innan jag lade huvudet på kudden i går kväll:)
*
I morse tände jag första ljuset i årets adventsljusstake.
Skålar från ÖB och nummerhjärtan i zink från Plantagen.
*
Jul-bokstäverna fyndade jag i januari i en inredningsbutik.
Billigt!
*
Hästarna har jag inte hittat några röda band till än men det får jag väl ta i veckan.
Det är ju inte så att hästarna springer ifrån mig;)
*
På min lilla hylla har jag packat ihop de änglar som vanligtvis skrotar i köket.
En del har jag köpt själv.
De pyttigt små och den som sitter på en kula fick följa med hem från Gran Canaria förra julen liksom de silvriga ljusen.
Den liggande ängeln är även den ett utlandsinköp och införskaffades i San Marino i våras.
Skylten och hjärtat är från Ofelias hus.
Och det söta kärleksparet är en gåva från en mycket god vän:)
*
På hyllan står oxå två ljus som doftar ljuvligt gott av äpple.
Dem har jag handlat av dotra som varje år är Pandaförsäljare.
*
Igår gjorde jag en liten "fuling".
På inköpslistan till maken (han skulle köpa ingredienser till gårdagens tårta) hade jag skrivit ner allt som behövdes.
Längst ner stod dock: om du älskar din fru köper du en blomma med dig hem.
*
Vilket tur att han kom hem med en begonia
*fniss*
*
Den hamnade på mitt lilla bord där den får samsas med loppisfyndade burkar och kaffekoppar som numer är ljuskoppar:)
*
I vårt vardagsrum har det blivit lite mer rött än det brukar.
Vi har ju vanligtvis blått som accentfärg.
Lite kuddar i rött och vitt bryter av det annars ganska vita rummet.
Jag saknar dock några mysiga filtar i kulören så det blir till att shoppa några sådana.
Kanske i helgen?
(eller så får jag helt enkelt upplysa vännerna och maken om att jag önskar mig sådana i present)
*
Även i fåtöljen har det blivit några röda kuddar.
*

Minns ni de små hjärtana och stjärnorna jag köpte på Plantagen för ett tag sedan?
*
De har nu hamnat lite här och var i vardagsrummet/köket.
Några hänger i fönstren och på fågelburen.
Och några hamnade här.
*
På vitrinskåpet!
*

Hjärtat från Indiska som jag köpte förra året hamnade på altandörren dör det gnistrar så fint!
*
Hjärtlig första advent önskar jag er alla!
*
Kram Annica

2 kommentarer:

annette sa...

Så mycket Du hunnit med trots en hektisk tid,väldigt mycket fina lite enkla saker som inte skriker ut att här är jag, utan sakerna finns bara där så naturligt och visar att det är advent i Ert hus.
Tur för T att begonian i alla fall hade röda blommor;)Kärlekens färg!!

Hoppas veckan blir bra!

Kraaamar!

annette

Cc sa...

Det var mycket piff du hunnit med, själv har jag nog inte kommit så långt. Men det beror nog på att jag donar med jul hela dagarna på jobbet. Längtar tills vår julmarknad är över då kan jag ta tag i min egna. Kram