söndag 5 december 2010

Andra advent

Vi tänder ett ljus i advent
det värmer den som frusen är.
Vi tänder ett ljus i advent
det sprider ljus i vårt mörker här.
Och alla som är rädda och fryser på vår jord,
de borde få sitta vid vårt bord.
När vi tänder ett ljus i advent.
När vi tänder ett ljus i advent.
*
Ja, det är med viss nostalgi jag sjunger de tonerna och tänker tillbaka till min barndoms kör-ögonblick.
Sjunga är något jag alltid älskat.
Inte konstigt att jag sedan valde att gå i musikklass och att det så småningom blev lärarutbildning med musikinriktning för mig...
*
Idag upptäckte jag dock något jag inte visste.
Att en av min barndoms favoritsånger är skriven av en jag känner från lärarutbildningen...
*
Tänk att alla vägar korsas...
*förundrad*
Helgen har varit efterlängtad och igår hade jag en fundering att chocka er med ett inlägg trots att det inte var söndag;)
Det blev dock inget för jag var så attans trött så jag bara damp ihop i en hög i soffan tillsammans med maken.
*
Dagen började som vanligt med Innebandy.
Vårt härliga gäng tränade som vanligt men så ringde telefonen...
*
Och den röst som hördes i luren var min kära vän Annette som tänkt avlägga visit hemma hos mig
men så var jag ju inte hemma...
Hon dirigerades om till innebandyhallen istället och det visade sig att hon skulle ut på trevligheter men att hon bara skulle svänga förbi mig med en liten påse först...
*
Inte för att jag fyller år eller för att det är jul snart utan bara för att hon ville pigga upp mig lite:)
Sådana vänner växer inte på träd!
*
Jag blev såklart lite piggare i sinnet med en gång.
*
Och så glad över de små sakerna hon handlat åt mig lite då och då och som hon samlat på hög -
för att de (som hon säger) hade mitt namn skrivet på sig:)
*
En öm moder
två fiskar
tre fyrar
*
Modern hamnade på änglahyllan medan de nautiska sakerna hamnade i min altansamling.
Ja, jag har ju sådana saker på altanen sommartid så det var verkligen en perfekt present!!!
*
När jag har lyckan att träffa människor som bryr sig och som jag tycker så mycket om för att de är just dem de är
ja, då fylls energidepån upp rejält.
Varför inte då ta en sväng till några till som betyder mycket för mig??
Sagt och gjort.
Vi satte oss i bilen och åkte "hemåt".
Till Farmor och Farfar.
*
De som alltid funnits för mig
stöttat
tröstat
älskat
*
Det gör ont i mig att se att de börjar bli så gamla att de snart inte finns hos mig längre.
*
Hos Farmor och Farfar var det som vanligt.
Vi fikade och pratade.
Spelade loppa till barnens förtjusning.
Och så fick jag presenter...
Ja, det är ju inte därför jag åker dit!
Men min Farmor vet att jag uppskattar gamla saker så jag brukar få hennes gamla saker som hon inte längre använder...
*
Presenten ovan rörde mig till tårar...
*
För er andra en vanlig plåtburk.
*
För mig -
lyckliga barndomsminnen.
*
För oj vad roligt jag hade tillsammans med Farmor och med den knappfyllda burken!
Jag och Farmor drack låtsaskaffe i fina porslinskoppar med fat
och jag bjöd på kakor, köttbullar och stekt ägg och andra saker som knapparna kunde förvandlas till i fantasins värld.
*
Jag fick även en cigarettlåda med mig hem.
*
Och den underbara kastrullen i blått med blommönster som Farmor länge pratat om att jag skulle få.
Den är från Kockums och jag har inte sett någon sådan förrut men oj vad söt jag tycker att den är!
*
En röd bricka fick jag oxå.
Den är så tung så Farmor orkar inte bära den längre och den får inte plats på rollatorn.
Bättre den kommer till användning av mig istället för att bara stå och skräpa i ett skåp resonerar min kära Farmor.
Och jag är så tacksam för att hon förstår att jag verkligen uppskattar de saker jag får!!
*
Hur jag ska få till en snygg övergång till att jag shoppat på Tradera vete katten...
men det har jag iallafall gjort.
Jag har vunnit två auktioner som jag är riktigt nöjd med!
*
Jag älskar ju ord!
Att skriva är min grej och kanske är det därför jag tycker så mycket om ord i min inredning?!!
*
En liten betongtavla med orden
Dream
Imagine
Believe
sitter nu i allrummet.
*
Och i sovrummet har jag ställt den andra tavlan som jag ropade hem.
Lite chict mot väggen sådär...
Never let your memories be greater than your dreams...
*
Tänkvärda ord som får mig att tänka på min kära Farmor och min kära Farfar.
De som har stöttat mig att bli den jag är idag.
*
Jag har dem att tacka för så mycket!
*
Kram Annica

7 kommentarer:

Sara sa...

Hejsan

Jag har också knapp-minnen från min farmor. Jag lekte alltid med knapparna i hennes syskrin, när hon dog så fick jag ärva skrinet med alla knappar :-) Önskar dig en fin vecka.
Kram

Hellohello baby sa...

Elsker de støpte betongtavlene!

Hvor kan man få tak i dem?

Koselig og flott blogg du har!

Hilsen Malena fra Oslo

annette sa...

Vilken dag Du fick igår, så glada Dina farföräldrar måste blivit över ett besök en vanlig lördag i december.
En massa fina saker och minnen som kommer att finnas hos Dej, troligtvis kommer dom sakerna att betyda än mer den dagen dom inte finns mer.
Nu kan jag börja samla lite igen;)
Ha en bra vecka!
Kramar

annette

marita blücher sa...

Hej Annica,
Tusen tack för din rara hälsning hos mig, blir lika glad varje gång du tittar in. Att sjunga är något jag också alltid gillat, såhär i Lucia-tider kan jag minnas alla sångövningar med skolkören inför det storstilade Luciatåget i kyrkan för hela skolan. Numera blir det mest sång i duschen...... Härligt att få ta del av dina upplevelser och minnen från din barndom med farmor och farfar. Jag känner igen mig i dessa, fast mer från min mormor och morfar som hade ett snickeri när jag barn. Var ofta med dem och kan fortfarande minnas de goda dofterna och allt det fina som morfar snickrade ihop till mig. Morfar finns inte längre med oss, han gick bort för knappt en månad sedan, och jag saknar honom så.
Önskar dig en härlig vintervecka - kram/Marita

Viola sa...

Kan tro att det är knökfullt i december, nog har man sjungit denna med sina elever åtskilliga gånger, tala om att det är en lugn december jämfört med skolans värld, kramen

Vardag och flärd sa...

Du skriver så fint om din farmor o farfar, gott att höra! Och så gott att du uppskattar sakerna de vill ge dig.
Du o jag har ett intresse gemensamt - ORD1
Kram Eva

Ullis/Leva på landet sa...

Så fint du har skrivit om farmor o farfar. Hade min mormor som jag älskat över allt annat. Hon fattas mig mycket. Hoppas att jag brås på denna krutgumma som var pigg ända till sin död, nästan 99 år gammal. Ja inte händer det mycket hos oss på bloggarna nu, men snart blir det i alla fall lite lugnare.
Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis