söndag 14 juni 2009

Vatten...stan är full av vatten...

Ja, nu bor jag ju inte i någon stad längre...
Men vatten finns det gott om härute.
Havet bara några minuters promenad bort (vi har faktiskt havsutsikt från balkongen om man trixar ala Sällskapsresan*fniss*) och bäckar och sjöar på samma korta avstånd.
Just nu får väl ni, liksom jag, större dos av vatten än vad man vill ha så här års?!!
Regnet har ju vräkt ner ett tag.
Idag har vi dock klarat oss ifrån regn.
Vi har till och med fått se solen...
Men blåst har det gjort som attan!!!

Bilden av förra sommaren är inte bortblåst för mig.
Regn nästan hela sommaren...
Så visst hoppas jag lite extra på en solig sommar 2009!
Bilden här ovan togs en av de vackraste dagarna föregånde sommar.

Visst blev det några till bilder tagna då solen stod högt på himlen...
även om det blev fler tagna när det ösregnade.
Men det försöker jag förtränga så gott det går och dansa soldanser istället;)
Varför jag är så fascinerad av vatten?
Det vete katten...
Men en teori jag har
(och som bekräftades av en kär vän idag när hon i ett mejl sa samma sak som jag tänkte)
är att det är mitt gotländska arv som spökar.
Med båda farföräldrarna med ursprung på Gotland (där även min pappa är född) så har jag ju tillbringat många lov i mina dagar på den underbart vackra ön.
Och där finns ju gott om vatten:)
I fredags när jag var hos min farfar och firade hans födelsedag visade han mig ett foto.
Det syns, om än lite dåligt, här ovanför.
Det föreställer min farfar som barn och så hans föräldrar (mina älskade Farmor Märta och Farfar Adolf som ju sedan länge är borta) och hans farföräldrar.
Jag fick fotot med mig hem tillsammans med boken ovan,
Den handlar om livet i Hellvi socken på Gotland och där var mina förfäder lotsar och tullmästare.
Jobb inom sjöfarten med andra ord...
Och här sitter jag och undrar varför jag gillar vatten*ler*
Såklart jag har vatten istället för blod i mina ådror.
Saltvatten:)
Jag har sett både bilden och boken tidigare men att de plockades fram nu igen beror på att jag ska åka till min älskade ö under sommaren.
Jag har inte varit där på över femton år så det är liksom dags nu!

Mina barn har ju aldrig varit på ön så jag vill visa dem ALLT
och då inkluderas ju självklart var mina förfäder växte upp och levde.
Så en tur till Hellvi socken och Kyllaj är med i resrutten:)
I morgon är det dags att gå upp tidigt igen.
Men som tur är är det ju den sista måndagen på ett tag-
för redan på torsdag börjar min semester.
Längtar...
Ta hand om er ute i stugorna!
Kram Annica

9 kommentarer:

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

go kväll goa du!!! japp...hur kunde jag bara glömma!!!! SPÖREGN!Har ju nämligen stått på fotbollscup idag i just spöregn...och åska o blixtar!! Före o efter strålande het varm sol!!!! Konstigt är det;)))

Härligt blött inlägg!!!;))) Fint ni har i era omgivningar...o kul med släkten som jobbat inom"vatten"

Nu är det snart natta för mig...blogga bara en lite (liten) stund till!!!
Kram♥♥

Viola sa...

Du bor verkligen vackert och bjúder oss med detta inlägg så vackra bilder...två dagar kvar i skolan sedan LOV!!!! Vad jag längtar, kRAM

marita blücher sa...

Hej Annica,
Tack för din rara hälsning hos mig och för att du hjälpt mig med soldanserna. Det verkar som om vi LYCKATS, solen skiner fortfarande hos oss i Skåne, även om det inte är någon högsommarvärme precis.
Underbart vackra och stämningsfulla bilder du tagit, och visst är det något speciellt med vatten. Kanske har vi alla ett speciellt band till detta element eftersom våra liv startar i det ? Önskar dig en underbar semester.
Kramis/Marita

Vero sa...

Oj så mycket vackra bilder. Här bor man också nära vatten, men just nu är det lite väl mycket vatten ÖVERALLT, jorden, himlen, håret, kläderna... Usch och fy, ska verklgien bli skönt att åka till varmare breddgrader imorgon.

Ha en bra sommar!

annette sa...

Ja, Du bor så underbart vackert därute i Kolmården/Sandviken, och vi får ju verkligen hoppas att det blir fler soliga dagar i år än förra året, men än så länge finns ju hoppet kvar, just nu verkar det att lätta beydligt, tycker mkt om Dina vackra bilder från förra året, hoppas Du får möjlighet att fota mkt när Ni är på Gotland, måste ju bara bli ubderbart för Dej att få återvända efter så många år, och barnen kommer att uppleva en massa fina platser som kanske inte den vanliga turisten får uppleva.
Ge järnet nu dom sista dagarna, själv har jag nästan fem veckor kvar till semsestern;(

KRAMAR!

annette

Stina sa...

Det var då verkligen fina bilder det där.:-) Kramis

Katta sa...

Jag älskar också vatten. Att sitta vid vatten, se vatten, bada eller meditera vid vatten får mej att må bra.Kram Katta

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilka fina bilder du har tagit! Det ser jättehärlit ut... och jag hoppas att det blir så snart igen...
Jag gillar vatten, men då ska det vara över 20 gr såman kan ta sig ett dopp.
kram
Marie

LillaFlisan sa...

åh så har du ännu ett inlägg med fantastiska bilder...........

Njuter!


Jag önskar dig en underbar midsommar med mycket sol och sill!

Kram

Flisan