fredag 5 juni 2009

Fredag kväll

och datorn har (med mycket envis hjälp från min oäkte hälft) hoppat igång
Den sjunger verkligen på sista versen, (eller är det refrängen...?) min dator...
Veckan har varit hektisk.
Det blir ju så så här i sluttampen av vårterminen.
Och mitt i eländet blev jag sjuk.
Magsjuk...
inte kul!
Men som tur var hade jag redan satt nästan alla betyg och fick hjälp med att skriva in de allra sista.
Nu känner jag mig bättre men energi har jag inte gott om även om jag börjar piggna till lite...
Här har solen inte visat sig särskilt mycket i veckan utan vi har istället bjudits på regn och blåst.
Svinkallt har det varit oxå!

En stor skillnad mot förra helgen då jag myste på altanen vid både frukost, lunch och middag.


Nu vill man ju knappt gå utanför dörren av rädsla för att man ska a) blåsa bort, b) dränkas av allt regn eller c) frysa ihjäl.
Som tur är har man ju en del pyssel och en del nyare inköp att njuta av här hemma.
Trådkorgen i fönstret är ny t.ex.
Den fyndade jag på Rusta för en tia.
Ja. det blev förstås två stycken som jag egentligen inte vet vad jag ska ha dem till men det brukar ju falla på plats så småningom vad man ska ha saker till*ler*
Även rosorna är nya.
De är inköpta på ICAMaxi och riktigt verklighetstrogna.

För att verkligen visa hur kallt och blåsigt det är visar jag den ovanstående bilden.
Blommorna har krupit ihop och gardinerna fladdrade så jag var tvungen att knyta upp dem för att de inte skulle ge sig av...
Ni kanske ser på både gardin och vindspel att det blåser rätt bra?!!
Nu kan man ju inte låta bli att längta till lite härligt väder igen.
Jag vill ju inte se mina stackars blommor plågas, ihopkrupna i kylan!




Ikväll har jag målat lite.
Hittade en hink med vit färg för ett tag sedan som jag bara inte kunde låta bli att måla på allt jag hade tillgång till just då.
Några runda ostbrickor, några träplankor och lite träspill blev vackert vitt.
Att några bräder blev till en praktisk altanhylla har ni ju redan sett men av de andra trävarorna blev det bland annat skyltar.
Ja, alla är inte klara men jag har kommit en bit på väg iallafall.
Härlig avkoppling var det hursomhelst att sitta med penseln i hand.
Imorgon blir det fotboll då det ju är match mellan "mina" två länder Sverige och Danmark.
Ja, jag är ju svensk men hade en dansk mormor...
Kanske blir det lite målande av hallen oxå...den blir visst aldrig klar...
Men å andra sidan är det ingen brådska.
Rom byggdes inte på en dag som min älskade farmor brukar säga;)
Sköt om er
och ha en härlig Nationaldag!
Kram Annica

12 kommentarer:

Vita hjärtan sa...

Det har verkligen varit kallt och blåsigt i veckan, hoppas det vänder snart nu så vi kan sitta ute och äta frukost igen!

Vilken jättefin grupp med blommor du planterat!! Och pysslat har du gjort, här blir inget gjort för tillfället tycker jag!

Ha en skön helg nu!
Kram Annemari

Nettan sa...

Ja men visst har vi det kallt & blåsigt, usch !
Skönt för dig att det snart är " Sommarlov " & alla betyg är satta.

Så fina grupplanteringar du gjort & pysslat har du oxå hunnit med.
Va kul...

Önskar dig en skön helg !
Kram Nettan

annette sa...

Så fint Du har gjort trots att Du är trött och sliten, anar en massa energi som kommer att komma fram bara Du får ledigt och möjlighet att hitta Dej själv igen.
Blåst och regn ja, jag har ju lite "brofobi", men till skillnad från de flesta som stannar och tveka köra över så brukar jag ha gasen i botten och dra över fortast möjligt;) Tänk Dej då igår jag vid ratten (skulle träna) fullastad bil, cyklar där bak, regn i massor och kraftig blåst över Ölandsbron, gick ju inte att dra snabbt, full jobb med att hålla bilen i min fil och att se överhuvudtaget, vindrutetorkarna gick på högsta fart och ändå var sikten dålig, pust sa jag när vi kom över och parkerade på första tänkbar plats!

Kram på Dej och ha en bra dag!

annette

Lallis - liv och leverne sa...

Ja huanamej vilket väder det har varit.
Men så fina bilder du visar:)
Ha en fin helg
Kram Lallis

Helena sa...

Hittade hit via någon annans blogg så jag lämnar ett litet avtryck!
Ha en bra helg/ Helena

Ullis/Leva på landet sa...

Ja man kan ju verkligen undra vad man bor i för land med det vädret vi har hela tiden. Vi har inte eldat på några dagar och solpanelerna har ju inte hjälpt så i går var det så kallt inne att man fick ha massor med kläder på sig. Är ju varmast att sitta på övervåningen vid dator, där blir det lite varmt i alla fall.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

LillaFlisan sa...

Nämen jösses så fint!!!
Desa trådkorgar köpte jag också fast förra året. Jag klädde dem i mossa invändigt och så hade jag hyacinter i dem i julas. De blev oväntat fint faktiskt......

Håller helt med dig om vädret förresten. Hua!

Men snart snart börjar ju sommarlovet för oss och DÅ kommer ju sommaren Det vet ju ALLA!

:-)

Kram

Flisan

Katta sa...

Ja du det blev ju de rödvita som vann sas det presis på tv. Ser ju faktiskt dit från min bloggplats här med.Ruggigt kallt är det ja hoppas det vänder innan veckan då det blir skolavslutning. Vilken jättefin trådkorg du köpt, sökte en på Indiska idag men de var dyra så jag får väl försöka ta mig till Rusta då. Jättefina skyltar du målat med. Ha en bra söndag i morron, kram Katta

Katta sa...

Ha ha var det så illa :) Men det låter som det är lugnt ändå här i trakterna, kan ju bli lite stökigt annars då det går dåligt.

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!

Hoppas ni får sol och att blåsten lugnar ner sig lite snart...
Här har det varit soligt och helt vindstilla. Skulle fota flaggan, men den hängde rakt ner och såg inte alls så roligt ut hihi.

Temperaturen har ju varit sådär, men det blir väl bättre snart igen :)

Dina bilder är jättefina och inspirerande!

Kram
Mia

Viola sa...

Hallå där..vi ahr nog haft bästa vädret i S. men inga sommartemperaturer här inte...är kvar ivattenhålet, skolans ledningsgrupp ska ha tåv planeringsdagar här må och ti, ha en bra slutspurt, kram

Anonym sa...

Hej!
Helgen har varit mindre blåsig här, men innan dess blåste det rejält, jag fick ta ner solseglet! Och flytta in pelargonerna. Men nu har det lugnat sig för denna gång. Tänk att du kan göra fina skyltar och skriver på fri hand, eller? När du blir så där vid åsynen av en färgburka törs jag inte släppa in dig i vårt målarfärgsförråd. Där finns säkert tretti burkar färg av olika slag! Ja, mycket vitt förstås. Men det är rätt skönt, för jag behöver inte åka och köpa färg när det är bra nåt smått att måla!
Ha det bra!
Hulda