lördag 3 april 2010

Energikick

Åh, vad livet känns så mycket härligare när man får en sådan där vitaminenjektion av solen!
Länge har jag bara grottat ner mig i mörkret och kylan men nu känns det som jag börjar leva igen!
*
Påskledigheten har varit efterlängtad av många anledningar.
En chans att andas ut - att vila hjärnan lite;)
Ett tillfälle att bara vara med familjen...
*
Vi startade ledigheten utan måsten och tog det mest lugnt i torsdags.
Det var riktigt skönt och så välbehövligt.
När rullgardinen åkte upp på fredag morgon så riktigt strålade solen in i rummet och gav löften om att det skulle bli en riktigt härlig dag...
*
Och det blev det!
Efter att maken slängt på sommardäcken och jag småfixat lite inne, så satte vi oss nämligen i bilen och åkte och hälsade på två av de personer som jag älskar mest här i världen.
Farmor och farfar bor en bra bit bort sedan jag flyttade till Östergötland och nu är de lite krassliga båda två så det är alldeles för lång tid mellan gångerna vi ses (vilket ger mig oftantligt dåligt samvete...)
*
Nu blev det några härliga timmar i deras sällskap då vi fick njuta av både hembakta kakor, tårta och kaffe samt saffranspannkake med salmbärssylt:)
*
Det var med tårar i ögonvrårna jag åkte hemåt, jag saknar dem så... de har betytt så mycket för mig under min uppväxt.
Ja, och gör så än i dag!
*
Jag är så glad att mina egna barn oxå får chans att träffa dessa underbara människor!
*
Lördagen började precis lika bra som fredagen - med strålande sol.
Inga måsten som helst på schemat...
Ljuvligt att få ta det i egen takt!
Sen frukost och sedan tog jag och maken en biltur in till stan då jag fått en allergireaktion med kill under fötter och i händer som följd.
Jag som aldrig varit överkänslig mot något i hela mitt liv hittintills...
*

Väl hemma igen så fixades det lite med maten och vad känns väl godare än ugnsbakad lax med mandelpotatis och gräddfilssås en dag som denna?!!

Två inredningstidningar trillade i brevlådan lagom till min veckolånga ledighet.
Full av inspiration börjar huset övergå till att bli mer och mer vårigt och soligt.
*
I en fotoram som jag byter ut motivet i ofta satte jag en riktigt längtansfull bild.
(ni ser väl vad det föreställer? Klicka på bilden för att se den i större format)
*
Den loppisfyndade segelbåten trängs med lite blandad bråte på skåpet bakom matbordet.
Lite påskigt är det i ena änden med ägg, tuppar och tulpaner:)
*
För bara några dagar sedan fick jag ett ryck och plockade ut mina pelargoner ur bastun där de varit för vintervila.
De har tagit sig bra och det kommer en hel del blad på dem.
*
Några penseér som stått inne fick ge sig ut på luftning ett par timmar.
Det ljuvliga måste ju vara till för alla en dag som denna!
*
Själv tillbringade jag ganska mycket tid ute i trädgården.

Inte mycket jobb blev gjort utan jag gick och filosoferade och planerade hur det ska se ut i trädgården...
Dalahästar har jag ju en del och den ni ser i köksfönstret är målad i min favoritfärg:) av mig själv såklart!
På altanen står utemöblerna redan framme men riktigt än har jag inte planerat att börja göra i ordning där.
Det brukar alltid komma bakslag.
Så mina gardiner får vänta på att komma upp ett litet tag till... och byrån får nog vänta den med.
Ett par veckor iallafall:)
*
Maken, som inte är så förtjust i hallon, ville göra sig av med mitt lilla hallonland för några år sedan men jag och
barnen protesterade högljutt!
Där får vi nu de sötaste hallon som vi går och äter när vi blir sugna på något gott eller så serverar vi dem till kladdkakan:)
*
Snart ska jag ta tag i gallringen av mitt hallonsnår...
*
Mot lilla grinden till så ser det inte så kul ut just nu...
men snart så...
då börjar nämligen mina pioner ta form strax framför den lilla trappen.
Och de är bara såååå underbara!
*

Efter en tid av finurlande kunde jag sedan inte låta bli att ta tag i en liten sak...
Vår älskade Jamess har haft sitt lilla hus på vår farstukvist men nu när han inte längre finns bland oss så plockade jag bort huset och började röja upp all bråte som samlats här under vintern.
En del vinterleksaker blev det allt...
*
Och när allt sedan var undanröjt kunde jag inte låta bli att fixa iordning lite grann i ena hörnet.
Jag la dit en av mattorna som jag köpte hem för detta ändamål (redan i höstas och som legat och väntat i en vrå)
Sedan ställde jag dit mitt lilla vita bord och de två vita stolarna.
På bordet la jag en duk som jag faktiskt köpt idag:) och så en ljuslykta.
*
Under vår stora björk hade en hel del kvistar och ris ramlat ner så jag samlade ihop dem och knöt ett band runt och dekorerade med en ljusmanschett.
*
Jag lade ut de turkosa dynorna jag köpte förra året.
Jag tog med mig en favorittidning och favoritkoppen med te.
*
Och så bara njöt jag av solen och livet:)
*
Sådana här dagar växer inte på träd och det gäller att ta dem tillvara!
*
Hoppas du oxå haft en chans till njutning idag!
Kram Annica

9 kommentarer:

Viola sa...

Ni verkar ha en härlig helg, visst har vi haft ett underbart väder idag, är nere i vattenhålet och njutit utav 15 gr..så det har mest blivit söderväggen..där har jag bara suttit och lapat sol...härligt, hoppas ni får tid att titta över, har öppet i morgon em, kramen

annette sa...

Men vilket långt, inspirerande, ljust och fint inlägg!
Tänk vad sol och lite värme kan göra oss gott, så fint det blev med nya mattan och stolsdynorna, förstår att Du njuter nu när Du kan börja plocka fram allt fint från gömmorna och plocka undan vintern.
Färskpotatis tror jag det var, och det längtar jag verkligen efter, det och en klick smör då är livet skönt.

Ser Violas inlägg ovan och för min del har det nu blivit bestämt med Kolmårdens Djurpark imorgon, skall bli kul så här tidigt på året, då är nog en del djur lite mer aktiva än på sommaren.
Hoppas Du får en bra dag imorgon utan "kli".

KRAMAR!

annette

Tigris Predikantan sa...

Tack för fina bilder och tips!
Tänk: min farmor fick träffa mina barn (hon bodde inte i Sverige utan långt, långt bort) men mina föräldrar fick inte se mina barn börja lämna tonårstiden!
Trist. Men, roligt när folk skriver om de känslor de har för sina släktingar!
:)

Stina sa...

Ja, det är härligt med sol. Allting lyser upp då. Mycket fint du har.:-) Kram Stina

S o F sa...

Så mysigt det blev på farstukvisten Annica - turkos är en riktig humörhöjare tycker jag.

Härligt!

Mulet väder ska det bli här framåt eftermiddagen, eller rättare sagt jag ser att det redan dragit in, när jag tittar ut genom fönstret. Tur att jag hann ut på f.m.

Glad fortsättning på Helgen!

Anneli sa...

så härligt allt ser ut...skönare och skönare blir det...
kram

Cc sa...

Å vad härligt du verkar ha haft det. Själv hade jag tänkt sitta i solen och njuta, men vilken sol. I dag har jag skitont i mina fingrar och det brukar betyda dåligt väder. Hoppas jag har fel. Kram

Ullis/Leva på landet sa...

Så härligt att få sitta ute och njuta. Har suttit ute lite grann, men mest har det blivit målning. Vill ha det gjort så jag blir av med det.

Kramar Ullis

Katta sa...

Tycker det känns som du haft fullt upp under dessa lediga dagar, men det är väl iofs ledigt när man gör det man vill och är där man vill med. Låter gott med saffranspannkaka, antar att din farmor gör den godaste förståss tur att ni inte har så långt till varandra ändå.Ha en bra fortsättning på påsken, kram Katta