tisdag 5 januari 2010

Huvvaligen!!!

Ja, idag var det riktigt kallt när man stack näsan utanför dörren!
17 minus visade termometern på vid halv åtta när jag skulle ta mig till jobbet.
Iklädd jeans, som ju är mitt favoritplagg på jobbet, höll jag på att frysa häcken av mig.
Jag undrar hur jag tänkte egentligen?
En god vän tror att jag fortfarande hade sol och salta bad i åtanke...
Kanske hade hon rätt*ler*
*
Ikväll har vi, som så många andra kvällar tänt en massa ljus.
I vanliga fall är de mest för mysfaktorn men ikväll blev det även för att få upp temperaturen inomhus.
För huvvaligen vad det är kallt!
*
Ni som brukar titta in hos mig och läsa i min blogg vet att jag varit iväg till Gran Canaria en sväng.
Vi åkte redan efter julavslutningen och stannade borta både över jul och nyår.
Nog kändes det lite konstigt att lämna Sverige i vinterskrud och åka till solen och värmen.
*
Ni som läste min förra rapport från resan vet ju att vi fick en skakig start på resan men nu tänkte jag lämna det bakom mig och berätta om det trevliga som faktiskt hände:)
Efter tre dagar fick Lilla J äntligen bada:) efter sin olycka.
På bilden ovan ser ni honom posera med storebrorsan och sin nya leksak.
Vi köpte inga som helst julklappar till barnen i år utan resan var en present till oss alla.
Lillsonen blev dock så förälskad i snögubben som både gungar och "sjunger" en julsång så den fick han faktiskt i present ändå...
*
Efter vår lite jobbiga början hade vi lite halvdant väder med kraftig vind och ösregn.
Det kom sådana vattenmängder så det faktiskt regnade in genom taket på ett ställe...
*fniss*
Det var inte många som låg vid poolen då inte!
Men som tur var det bara några dagar och då mest morgon och kvällstid så mitt på dagen gick det att njuta av tillvaron utomhus:)
*
Vi tog långa promenader, åt glass och plaskade lite i strandkantens vågor då det var röd flagg.
Kameran var såklart med vid många tillfällen och jag fotograferade en hel del, även om det blev betydligt mindre än jag trott.
*
Jag kunde såklart inte låta bli att fota de vackert färgglada blommorna som ramade in de ofta vita husen.
*
Vatten är ju ett motiv som jag älskar att fotografera och här kan man nog säga att mitt lystmäte blev stillat för tillfället.
Motiven tog aldrig slut!
*
*

I poolen tog vi dagliga dopp.
Ibland både förmiddag och eftermiddag.
Många andra låg bara och solade men vi är riktiga blötdjur vi, så vi låg mest i plurret:)
*

När vi var ute och gick passerade vi många stentrappor.
Gissa vem som fotade dem?
*

Vid vårt boende fanns en liten barnpool oxå, men den var det nog ingen som badade i...
*

Den här bilden gillar jag!
Gillar stenpiren som möter den bruna sanden och det blågrå vattnet och himlen...
*

Vatten och vågor är fascinerande och att fota vågor som slår mot stenar kan man ju hålla på med hur länge som helst!
Tur jag hade familjen med mig så att jag inte kunde stå kvar och fota hur länge som helst!!
*ler*
Här har jag fångat barnen på bild när vi är ute och promenerar längs havet.
Tycker den visar hur små vi är och hur stort havet är...
*
Grå himmel och mycket blåst.
Röda flaggan är hissad!
*
En dag promenerade vi hela sträckan från San Agustin till Maspalomas och en bra bit tillbaka innan vi till slut tog bussen hemåt igen.
En bra bit att gå för våra småkillar.
Men de tyckte det var så kul att springa där i öknens sanddyner:)
*
Vid havet kan man ju ofta hitta söta båtar så man bara inte kan motstå att fotografera.
Jag hittade denna tydligt förknippad med julen...
*

Den här bilden bara älskar jag!
Blommorna som klänger över valvet och och den vackra grinden...
*
Strandpromenaden gick vi ganska många gånger...
*

Vad sägs om färgerna!
Själv får jag en riktig energikick iallafall:)
*
En dag tog vi bussen till andra sidan Maspalomas.
Där fotade jag den här...
Jag vet inte vad den föreställer eller vem som gjort den eller någonting egentligen.
Jag bara gillar formen på den!
*
Jag har varit på Gran Canaria några gånger i mitt liv men kan inte minnas att detta var byggt då. Trevligt ser det iallafall ut med vattenfall, trevliga restauranger och snoffsiga butiker.
*

I bakgrunden ser ni fyren.
Strax nedanför ligger stranden där vi passade på att bada denna dag som var otroligt varm.
*

På stranden hittade vi familjen Simpson, Nalle Puh och Nasse...

Snögubben, jultomten och ett stort paket av sand.

Och självklart var Josef, Jesus och Maria där så här i juletid:)
*

Lilla J:s lilla snögubbe får avsluta detta inlägg med att önska er alla ett härligt fortsatt 2010.
Självklart är det sonen själv som försett honom med både partyhatt och tutor denna nyårsafton.
Han hade en röd mask för ögonen oxå men jag tänkte att ni nog inte skulle känna igen honom med masken på;)
Kram på er
Annica

9 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Här var det i alla fall sig likt:). Borde vara förbjudet att visa sådana bilder idag när det är -24 och fullt med snö ute:)

Sköt om dig!
Kram Ullis

Sara sa...

Åh så härligt ni haft det=O) Själv ska jag och sambon till rom i vår. Men det blir nog mera gå runt och kolla på sevärdheter och shopping. Men det är skönt att fly vardagen ibland =O)

annette sa...

Egentligen otroligt så fantastisk vår jord är när man betänker att vi bara har ca 6-7 timmars flygtid och så befinner vi oss i så helt annorlunda områden och väderlekar.
Att promenare å semestern är ju ngt som Du vet att jag tycker om, precis som Ni gjort så upptäcker man ju så mkt annat då.
Gillar verkligen Dina bilder som sprider värme i kylan, extra plus för den med piren, sanden och vattnet!

Ha en skön dag!

KRAMAR!

annette

Anonym sa...

Vilka härliga bilder från eran resa.
Här fryser man som sagt var häcken av sig. Eldar med ved så det riktigt sprakar om det.
Kram

Viola sa...

Vilken underbar resa jag fått följt med på..kan förstå att ni haft det härligt, när våra ungar var små så åkte vi alltid på novemberlovet till Puerto Rico och var oxå mkt vi Mas Palomas så jag vet att ni haft det ljuvligt, ha en bra dag, kram

Katta sa...

Vilka härliga och vackra bilder!! Ni ser ut att ha haft det härligt där och hotellrummet/lägenheten var ju riktigt mysig.Jobbigt det med sonen bara hoppas ögat är bättre nu.Och bagagehistorian låter ju inget kul tur du hade varit så förutseende att packa ner extra ombyten i handbagaget.Sandgubbarna där är ju riktigt coola och de läckra sanddynerna.Ni hinner njuta lite av den vackra snön med nu.Idag har vi -19 och igårkväll -22 man är ju inte riktigt van det här nere Jämtlänning som man är ;)Kram Katta

Vita hjärtan sa...

Hej!

Underbart vackra bilder du bjuder oss på......!!! Låter som om ni haft det riktigt gott i värmen.

Kraam Annemari

Cc sa...

Å vad jag längtar till värmen när jag ser dina bilder, men då krävs det att man måste gå ut för att ta sig till Arlanda och nu har jag ingen lust att gå ut i denna kyla. Kram

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oj så mycket härliga bilder! Jag har varit på Gran Canaria en gång, för massor av år sedan, och det är sig nog inte alls likt från då...
Kram
Marie