söndag 3 januari 2010

Vitt och vackert

Efter ca ett dygn hemma i kalla Sverige kan man ju tänka sig att man börjat aklimatisera sig...men icke!

Min kropp längtar efter solens varma strålar och de sköna svalkande baden.

Tur att ögat iallafall får sitt!

Det är ju så vackert så man nästan vill gråta med all den vita snön!

* Julen har vi ju, som jag berättade i förra inlägget, praktiskt taget trollat bort i år då vi för första gången valde att åka till solen och värmen över jul och nyår.

*

Med facit i hand är jag jätteglad över vårt val, även om jag är ganska snopen över att det blev en vackert vit jul även i Östergötland där det annars brukar vara trist väder denna tid.

*

I vanliga fall känner jag av julstressen.

I år har den varit som bortblåst.

Vi har inte köpt några julklappar och vi har inte lagat någon julmat.

Så skönt!

*

Att julpynta lite hemmavid är ju bara roligt så det gjorde jag trots att vi inte var hemma.

*

Så när vi nu kom hem i lördags var kök/vardagsrum mysigt juligt med lite röda ljuslyktor och en och en annan tomte bland allt det andra som går i blått, vitt och silver.

*

Jag kunde förstås inte hålla fingrarna i styr så nu har jag börjat plocka undan det röda...

*



Anledningen till det är såklart att jag fått hem lite nytt som jag vill få upp i köket/vardagsrummet.

Det var inga mängder jag shoppade utan bara några småsaker.

*

En liten ljuslykta att hänga i fönstret kan ni se att jag köpte hem.

Och så blev det lite prydnadssaker på temat änglar.

*

Den första lilla ängeln kastar en slängkyss från köksfönstret.

*

Jag tycker hon är ljuvligt söt:)

*

Här stod till i går kväll en zinkhink med granris men den har fått ge vika för min "födelsedagsvas" med en bukett med härligt färgsprakande tulpaner.

Årets första bukett.

*

Jag brukar tycka om enfärgade tulpanbuketter men denna bukett med gula, röda och lila tulpaner blev en så härlig färgklick i mitt annars ganska ljusa kök!

*

*

I pappret som ni såg på bilden dolde sig dessa tre små änglar.

Så ljuvligt söta och till en väldigt liten penning gick de ju inte att motstå att köpa hem!

*



Ängeln på bilden ovan är faktiskt ett ljus och det föll mig i smaken det med.

Men tända det?!!

Nej det skulle jag nog aldrig kunna göra!

*


Både ljusen och mina små änglavänner hamnade på den vita kökshyllan där ju min fina ängla/älv-statyett redan sitter och är ljuvlig!

*


Byrån vid matbordet byter ofta skepnad och nu är det dags att börja röja undan julen även här.

Jag har plockat fram några av de saker som jag tror att jag ska dekorera med men än så länge har jag ingen komplett plan i huvudet...

*


I ljuskronan har de röda och glasklara hjärtanen bytts mot blå glashjärtan.

Dem köpte jag på IKEA inför julen 2008 men inte förrän nu kom de alltså till användning.

*

I stora fönstret har nu de röda lyktorna plockats ner och ersatts av blå lyktor och det stora silverhjärtat som jag shoppade på Indiska inför jul.

*

Jag älskar hjärtan om det nu gått någon förbi;)

*

Kram Annica

16 kommentarer:

Elzie sa...

Vilka underbara små änglar ni har. Och tulpaner...! Måste nog bli en bukett här snart också.
Jaså, du har varit iväg och sluppit det här vita en del i alla fall.
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Viola sa...

Så mkt härlig läsning jag fått..och fina bilder, så himla många rara änglar du har i din ägo, visst är det skönt att slippa julstressen, den kom jag oxå undan tack vare att jag var hemma hela december, så skönt vi verkar ha haft det, ha en fin vecka, kram

Vero sa...

Åh så ljuvligt med tulpaner. Måste jag också köpa mig när jag skall gå hemma på onsdag, så jag kan njuta av dem ordentligt!

God fortsättning.

annette sa...

Vilket härligt långt och blandat inlägg, kul att Du hittade lite fina småsaker att köpa under semestern, börjar bli rena änglahyllan där i köket, får nog hålla ögonen öppna så jag kanske jag hittar lite fler åt Dej;)
Märks så väl på ngt sätt att våren är i antågande rent känslomässigt så här efter NyÅr, tulpaner i glada vårfärger njuter jag av både hos Dej och här hemma, snart kan vi nog plocka tussilago ute;-)

Hoppasdet känts bra att böja arbeta idag!

KRAMAR!

annette

Katta sa...

Förstår det måste ha varit skönt att byta julen mot en varm och skön semester, och snön har du ju kavar att kunna njuta av även nu.Håller med om att det är makalöst vackert varje liten snöig gren ser magisk ut. Så fina änglar du köpt med dej hem och hjärtat från Indiska är underbart.Här plockas julen också bort dag för dag nu känns fräscht.Din tulpanbukett är jättefin i sina blandfärger.Kram Katta

Ullis/Leva på landet sa...

Så många fina små änglar du har köpt. Så skönt att få i våren istället.

Kram Ullis

Cc sa...

Det är nått speciellt att vara borta runt jul, som du säger inte samma stress. Vi har provat görd de vi med ett år och det var bland det bästa vi gjort. Kram

Vikeskärs hem och vardag sa...

Att vara utomlands på julen är en höjdare. Har varit det några gånger och jag gillar det :)
Kram

Stina sa...

Jag vill också till solen ju.
Kramis Stina

Levindas Värld sa...

Hejsan!

Välkommen hem till vinterlandet Sverige, otroligt vacker jul detta år :)

Härligt att ni hann på det innan det försvinner, om det nu gör det! Snön och vintervädret verkar ihärdigt och det är jag glad för - det är ju så otroligt vackert!!

Va skönt att ni fick den jul ni önskade er detta år, härligt att bara njuta.

Önskar dig ett fortsatt gott nytt 2010!

dsign & inredning sa...

Hej! Vill tacka för din rara kommentar hos mig ;)
Oj vad härligt det lät med utlandet över jul... de borde man kanske prova på så man får stressa ner lite ;)
Underbara bilder du visar och fina änglar du hittat!
God fortsättning och trevlig vecka önskar jag dig!
Kram lena

Evelina sa...

Vad mycket fina änglar du har!!
Och.. visst är det något speciellt med hjärtan... det tycker jag med! =)

Kram Evelina

Stämningsfullt sa...

Härligt med tulpaner! Jag måste också köpa hem några .)
Vad härligt med semester i solen! Förstår att du längtar tillbaka men det är ju tur att ni fick komma hem till det här vackra vinterlandskapet ist för en massa slask...
kram!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Nu har jag inte varit inne här på ett tag, så jag läste om er resa också... Så härligt det såg ut, och vilken fin lägenhet!
Och mycket fint fick du med dig hem också, jättesöta änglar!
Kram
Marie

Anna sa...

Tack för din påhälsning hos mig.Det är härligt med snö och kyla men din solsemester är inte helt fel så här års.Fina tulpaner.Fin blogg du har.vi hörs Anna i östeergötland

Möllebacken sa...

Tack för en härlig upptäcksfärd hos dig. Söta småänglar du har, speciellt den på kulan i fönstret. Förstår att du tycker om den.
Skönt att se att fler än jag vill ha in lite fägring istället för julen.
Vi "ses" igen
Kram Pella