lördag 17 juli 2010

Pilliduttardag

Efter vår lilla semestertripp till Hälsingland
- som ju var helt underbar! -
var det ändå som att komma till himmelriket när vi landade hemma igen.
*
Trevligt sällskap, vackra miljöer och underbart väder till trots
-borta bra - men hemma Ä R bäst ändå...
*
Att få sova i sin egna säng...
bara det...
*
Efter en lov på tomten för att "inspektera ägorna" när vi parkerat bilen ( en mycket god vän hade haft vänligheten att se till allt medan vi var borta) fastnade jag

först i hallonlandet där jag kunde höras mumlandes något om himlen på jorden

(ok, jag ääääälskar hallon, det bara är så... och de hade inte mognat förrän nu)

och sedan vid våra gula körsbär (eller om det nu är bigarråer...jag vet inte så mycket om frukt och bärträd jag...)

*
Ingen ro blev det när vi väl var hemma utan det skulle såklart tvättas och röjas lite.

Och så hade maken bjudit in en fotbollskompis med fru för en öl på altanen.

Det blev en mycket trevlig kväll med mat, efterrätt och mycket prat ända in på småtimmarna.

*

Men idag är det lite lugnt...

En riktig pilliduttardag som jag brukar säga.

Regnet har öst ner och åskan har gått.

(åskan slog till och med ner en bit härifrån så brandkåren fick rycka ut...)

*

Och jag har då gått runt och pilliduttat...

ja, plockat med smågrejer och piffat och puffat med mina saker.

*

Jag har plockat in några knippor lavendel

*

De är ju både söta och doftar ljuvligt!
*
En liten knippa hängdes på lilla loppishyllan tillsammans med en av mina egenmålade träbrickor.
*

En annan hamnade i saltkaret i fönstret där den harmoniserar tillsammans med mitt senaste tradera-köp (tavlan) och en loppisfyndad ljusstake:)
*


Och när jag nu skriver om köp måste jag ju berätta vad det var i påsarna från förra inlägget...
*
På väg hem från Edsbyn åkte vi igenom Dalarna.
Ingen av kusinerna var hemma så vi passade på att svänga in i Nusnäs, som vi ju a l l t i d brukar göra för att jag ska få köpa med mig en ny dalahäst.
*
Denna gång blev det två stycken figursågade trähästar som jag sedan ska måla i lämplig färg.
Ja, jag har ju två sedan tidigare som brukar stå i köksfönstret...
Dem har jag målat ljust grå:)
*
Jag blev glatt överraskad när jag såg att man i Nusnäs nu även sålde träord:)
och det bra mycket billigare än vad jag är van vid att orden kostar i inredningsbutikerna.
Under halva priset faktiskt...
Ordet Love gav jag 36 kronor för om jag minns rätt...
*
Ordet hängde jag på min lilla "anslagstavla" som jag köpt hos Faster Atta.
*

Där hamnade även ett par söta änglavingar som inhandlades på en butik vid Vingåkers Factory Outlet.
Där handlades även det hjärta som hänger längst ner på tavlan.
Jag fastnade för det för att det såg precis likadant ut som mina servettringar från Indiska
(se bilden med tradera-tavlan )

och se...
det var preciiis likadant:)
*

Precis som Ullis och säkert flera av er som läser min blogg gissade så innehåll påsarna ett nytillskott i min Marimekkosamling.
Ja, egentligen var det två...
Men jag sa till maken att han skulle gissa vilken som var min nya... och han gissade på den svarta (vilket ju iofs var rätt...)
*
Men att den lilla ljusgröna oxå var ny det såg han inte...
*fniss*
*
Nej nu verkar solen ta sig fram igen och regnet har slutat falla.
Slutpilliduttat för nu!
Kanske kan den planerade grillningen med vänner genomföras i kväll trots allt...
*
Kram Annica

7 kommentarer:

S o F sa...

Trevligt inlägg Annica! :)

Roligt att läsa att du/ni har haft det bra. Instämmer - alltid lika skönt att komma hem.
Åh egna hallon...!!! Vilken lyx.

Massa fina saker ser jag på bilderna.

Här har också (äntligen) åskat och regnat idag - kruttorrt i naturen.

Ha det nu riktigt gott där hemma!

PS Tack för att du är så gullig och tittar in till mig o tar dig tid att skriva kommentarer. DS

Stina sa...

Så mycket mys och fint..-) Kram Stina

annette sa...

Smart detta med att köpa två skålar;)Svårt för T att hålla ordning på samlingen nu, det har ju blivit några stycken;)
Och detta med figursågade dalahästar är ju lite kul för Dej som tycker om att måla och fixa en del.
Vingåker förstår jag inte, har bara hittat klädaffären där, måste nog ta en tur någon dag och se vad som finns i övrigt.
Borta bra men hemma bäst, ja så är det, men ibland måste vi bort för att uppskatta det som vi har hemma!

Kramen

Katta sa...

Vad härligt att du varit uppöver och åkt. De där Marimekkoskålarna har du verkligen lyckats bra med färgpassningen på, supersnyggt!! Hoppas att det inte blev nån större skogsbrand du skrev om det är så läskigt med sånt. Kram Katta

Ullis/Leva på landet sa...

Tänk att jag gissade rätt;) Skönt att ha en sådan dag. Känns som jag har haft många sådana i sommar, händer inget här hemma. Du som är no lärare ska väl ha full koll på din biologi om alla växter och så;) Snygg tavla du har kapat åt dig på tradera. De orden var helt perfekta att texta på ett örngott tror jag. Visst är det skönt att komma hem.
Ha en bra vecka!
kram Ullis

marita blücher sa...

Hej Annica,

Tusen tack för din rara hälsning hos mig. Visst är det en härlig känsla att bära på, att hemma trots allt är bäst. Fina inköp du gjort på resan, är också stormförtjust i marimekko-skålarna.
Ha det så gott och varma kramar/
Marita

Viola sa...

Det låter som ni har goa dagar där borta över bråviken...och visst fick vi regn, rejält men det behövdes verkligen, ha en fortsatt skön sommar, kramen