lördag 11 oktober 2008

Delrapport från en målarkludd

Trots en eländig huvudvärk redan från sekunden då jag slog upp mina gröna så har jag idag varit ganska effektiv.
Den oäkta maken samt dottern har varit iväg hela dagen för att spela kvalspel i Innebandy medan jag och familjens tre små herrar hållit oss på hemmaplan.
De tre sönerna ägnade en stund åt att göra om badrummet till simhall...
ja iallafall kunde man tro det när man såg mängden vatten som befann
utanför badkaret istället för i!
Själv satt jag i rummet bredvid (med full insyn genom dörrhålet) och målade lister med vild frenesi.
Jag är ju lite knäpp jag, för jag gillar att måla lister och känner mig rofylld:)
Så nu har listerna övergått från att vara "träfärgade" till att anta rätt gråa nyans för att passa in i hall och i sovrum.
Återstår nu att vänta på att de torkar och att de med hjälp av min oäkta make hamnar på rätt plats!
Jag och sönerna avklarade lunchen gemensamt och sedan stack äldste sonen över till en kompis.
Våra "små" lekte snällt och då passade jag åter igen på att plocka fram pensel och färg för att genomföra lite målningsarbete.

De tre ljusstakarna i trä fick jag ju av min farmor för ett tag sedan och redan då förvarnade jag ju om att de skulle bli ommålade.
Jag har dock ångrat mig på en punkt.
Den bruna fick behålla sin kulör medan de andra två blev vita.
Eftersom det nu är sann avkoppling för mig att måla så kom jag på fler saker som nog skulle må bra av en strykning färg.
När maken kom hem hade jag gett mig på lister och ljusstakar men även två förvaringslådor i trä.
Jag råkade sedan snava över en förvaringsback som av någon anledning hamnat i mellansonens rum men som jag ju faktiskt tänkt måla.
Vips ner med den i tvättstugan oxå:)
Efter allt målande tyckte jag att jag gjort mig förtjänt av en riktigt god middag
(som jag lagade själv;) maken min är ingen "vidare kock"...*fniss*)
Det blev en gryta med fläskfilé, svamp och paprika.
Tände ljus gjorde jag oxå, för det tyckte jag att jag oxå var värd!!
Tog sedan ett foto på hur trevligt det såg ut på bordet innan familjen kom ner för att kladda ner:)
Jag gillar ju när det ser så där lite suddigt ut så fotot nedan är jag nöjd med:)

Minns ni min loppisfyndade skolbänk?
Om inte kommer en bild på den här...

Ja, den var ju inte vit från början utan har fått umgås med mig och min pensel;)
Stolen är ett grovsoprumsfynd som min farmor gjort och första tänke jag måla den men sen kom jag på att jag gillar den slitna looken på den!
Varför jag nu tar upp skolbänken är för att det jag målat idag liksom
hör ihop
med den.

Inuti har jag nämligen lagt lite omslagspapper med rosa rosor på blå botten...

Vilket ska passa ihop med mina nymålade förvaringslådor där det oxå kommer sitta rosa rosor på blå botten, i botten.


Jag tänker mig att jag ska limma fast det och sedan lacka det för att det ska hålla för lite slitage.
Någon som har ett tips på ett bra lack för ändamålet?
Nu är jag faktiskt riktigt, riktigt trött så nu ska jag nog ta mig en kort promenad till sängen för att få lite skönhetssömn.
Natti natti
&
Kram
Annica


14 kommentarer:

♥ Fyra årstider sa...

Men vad du har målat och pysslat. Lilla skolbänken var underbar.

Lyack till i tävlingen hos mig.
Kram Lotta

Katta sa...

Men Annica, vad du stått i! Jisses, jag har också hållit på och målat en massa senaste veckan och brukar älska det men nu känns det som jag tagit mig vatten över huvudet är toktrött på att måla för tillfället. Du har ju gjort en massa fint, skolbänken är ju underbar. Kul med grovsopstolen med, den är ju jättefin.Åsså hinner du med att laga mat och göra det mysigt med, hoppas din huvudvärk släppt iallafall. Ha en bra söndag, kram Katta

Ullis/Leva på landet sa...

Så fint du har gjort. Du har vekligen varit duktig och slitit med penseln. Tycker verkligen att du var värd den goa middagen även om du fick fixa den själv. Bänken blev jättefin.

Ha en bra dag!
Kram Ullis

annette sa...

Oh, jösses vad Du hann med igår, och sedan fixade Du också en god middag med stämmningsfull belysning, inte illa en dag som började med huvudvärk.
Kan tyvärr inget om lack..

Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

//annette

Malin sa...

Oj oj vad dur har grejat och fixat. Det blir himla bra och snyggt måste jag säga.
Önskar att jag hade lite större här hemma, vill ju så gärna köpa lite gamla möbler osm jag kan måla om.
Det kommer väl men man är så hmla otålig=)

Ha en fin söndag!

S o F sa...

Det blev ju hur gulligt som helst!

Bra jobbat!

Varma söndagshälsningar!

LillaFlisan sa...

Gud vad du är duktig! Listmålning SUGER tycker jag!!
Måste säga att din lilla skolbänk med hyllpappret är en riktig liten karamell, så söt!!


Kram Flisan

Sara sa...

Hej
Vilken målarenergi! Skolbänken var jättefin.
Kram Sara

Elzie sa...

Håller med dig. Gillar också att måla lister. Inget som kräver någon större tankeverksamhet *s*.
Mycket fint till visning idag ser jag.
Hoppas du får en bra vecka.
Kram Elzie

annette sa...

Där ser Du inte alltid farligt att gå in på min blogg, Viola har ett inlägg om bloggträff idag, kanske Du sett, tror jag skall vara med på dagen men inte kvällen, jättetrevligt program.
Om Du väljer att vara med så fixar jag att Du kommer dit vi skall oavsett om det blir vid stationen eller i Krokek punkt;)
Roligt att Du blev glad över Awarden, risken är nog uppenbar att jag får gå men i samma klubb nu när jag börjat kolla ljuslyktor med andra ögon.

Kramelikram!

//annette

annette sa...

Ja, det vore det, så STYR upp den dagen nu;)

Kramen //annette

Anonym sa...

Vad flitig du är, du är verkligen pysslig...
Jag ligger efter känner jag..

Jag ska snart ta mig i kragen och hänga på....det är mycket man vill göra....och det bästa är att det behöver inte kosta en förmögenhet...

kram Nina

Christelletherese sa...

Den bänken var ju jättesöt,en sån skulle man ha till dottern oxå,blir till att leta påloppis,kram/lantligromantik

Fia sa...

Hej!

Vet inte om du har hittat nån lösning på lack-frågan men jag tror att decoupage kanske kan vara svaret!? Det finns decoupagelack (lim?) i hobbyaffären och det är till för att sätta fast papper och liknande på olika material.

Lycka till!
/Fia