söndag 15 november 2009

Rundvandring hos oss

Hej där!
Hoppas ni sovit bättre än vad jag gjort i natt!
Kunde inte komma i säng då jag var så i farten med pyssel och sortering av molijoxer...
När vi väl kommit i säng så började min stackars make, som ju liksom jag tagit hand om barnen som varit sjuka en hel vecka, må dåligt.
Inte blev det mycket sömn inte!
Idag tänkte jag att ni ska få följa med på en rundtur i vårt hus och kolla in lite små detaljer...
Jag är ju som så många förtjusta i den vita, lite lantliga stilen som jag då blandar med en del ganska moderna saker.
*
Vi börjar väl på bottenvåningen?!
I vårt kombinerade kök/vardagsrum har jag vita orkideér stående i fönstren.
Där samsas de bland annat med en av mina stora laster här i livet...ljuslyktor!
Den lilla vita lyktan köpte jag under en av mina resor till Berlin.
I den affär där allt kostar en euro
*fniss*
När vi renoverade köket för snart fem år sedan valde vi att ha en väldigt neutral färg på väggarna.
Lite gräddigt vit-beige sådär.
Och när vi nu i år äntligen fick ordning på det här med fönsterfoder och fönsterbrädor så hade jag ju tänkt att jag skulle måla alla detaljer runt fönstren vita...
Men så ändrade jag mig och lät till slut fönstren med spröjs ha kvar sin ursprungliga färg.
Jag är nöjd och glad och tycker det är riktigt snyggt!
*
Som ni ser står en dalahäst av det lite mindre färgglada slaget där i fönstret...
Denna hästsiluette är inköpt i Dalarna och sedan målad i min favoritkulör:)
*
Att jag valde en neutral bas bottnar såklart i att jag älskar färg!
För vitt är ju alla färger!
Och dessutom kan man variera sig så när man väljer detaljer och det älskar jag ju att fixa och dona med!
Blå är en färg jag tycker om och ofta blir de accenter jag plockar in i köket/vardagsrummet någon av de otal nyanser som finns av färgen.
Att kaklet jag valt oxå går i blått spelar kanske in en viss del oxå;)
*

I tvättstugan som är precis nyrenoverad så håller jag nu på och sätter min personliga prägel med en massa detaljer.
Tvättstugan var ganska stor men opraktisk innan så det var många saker jag ville ändra på vad gäller planlösning nu när vi gjorde om!
Bland annat ville jag ha som en "köksö" där jag och mina telningar kan stå och sortera och vika tvätt.
Jag valde en extra bred skiva och satte in två 60 cm breda överskåp på ben på ena sidan och på den andra sidan skapades då ett hålrum för placering av tvättkorgar.
*
Jag var ju på jakt efter supersnygga tvättkorgar ala romantisk lantstil egentligen ...
men kom hem med dessa praktiska korgar istället!
Supersmidigt med hjul på!
För att kunna skilja alla korgarna åt så att barnen lägger tvätten på rätt plats har jag målat små träskyltar med gradantal på och fäst på "korgarna".

Träskyltar är ju något jag målar ganska mycket på och även på vår klädförvaring har jag fäst skyltar.
Här med små söta ord och så några med barnens namn.
Vi har nämligen all vår klädförvaring här i tvättstugan.
En klädstapel per person.
Inga garderober i sovrummen kan ju tyckas lite konstigt och det tyckte även jag när vi flyttade in.
Men jag vande mig fort och kom underfund med att det bara är praktiskt att ha dem i anslutning till badrummet som ju ligger vägg i vägg med tvättstugan!
(och nu när nya duschrummet oxå ligger här känns det verkligen super!)



I hallen har vi en stor anslagstavla för barnen där vi sätter upp saker som är viktiga vad gäller skola och fritid.

Men det hindrar ju inte att jag ger mig själv små visdomsord som jag tycker hör ihop just med mina barn...
de kan ju driva mig till vansinne ibland när de härjar runt som Piff och Puff!
Fjärilsmagneterna har jag tillverkat av tags från Panduro, magneter (såklart) och limpistol!

I hallen står mitt absolut bästa fynd alla kategorier!
Spegelbyrån letade nytt hem då de tidigare ägarna skulle flytta till Australien.
På en liten lapp vid ICA försökte man hitta ett nytt hem åt den.
Priset var sänkt flera gånger när jag hittade lappen och byrån fick sedan följa med mig hem...

... för enbart en hundring!
Åh. så jag älskar denna spegelbyrå!
Och kul att dekorera den är det!

Jag gillar ju att leka med bilder i fotoredigeringsprogram som ni kanske märkt och jag kände mig bara tvungen att testa hur den blev i mina favoritval svartvitt och sepia.
För originalbilderna är ganska gula då det är svårt att fotografera i det mörka tillstånd som råder just nu!
*

Molijoxsorteringen som jag sysslade med i natt handlade om att jag sorterade alla julsaker.
Så nu ligger alla julkulor, tomtar och annat pynt prydligt i märkta lådor efter färg och kategori.
Och när jag satt där med alla pryttlar runt omkring mig valde jag vilka färger jag ska ha på min juldekorering i år!

Hoppsan, tänkte ta med er upp på övervåningen men här sitter grodprinsen på vakt och vägrar släppa förbi oss så det får vi ta en annan dag när jag lyckats flirta mig förbi!

Årets färgval i juletid då?
Jo, det blir nog de färger jag tänkte ha förra året...
Blått, vitt, silver, guld och kanske liiiite rött.
*
Ojdå, nu har vi visst hamnat i köket igen...
Lika bra att jag visar vad vi fixade till där i natt oxå!
*
Äntligen vill jag utbrista!

För nu har den ÄNTLIGEN kommit upp på köksväggen!


Ja, jag pratar såklart om hyllan som jag fyndade på loppis för en tia i somras!

Den målades raskt om men så hände liksom inget mer...
Men nu är den alltså på plats med min älskade makes hjälp.
Jag har provdekorerat den och är nöjd för stunden.
Hjärtat och skyltarna har jag tillverkat själv och den lilla träskålen med hjärtat har dotra gjort i slöjden.

*

Ja, så här ser det då ut i mitt lilla hörn av köket!
Hoppas ni uppskattade rundturen trots att ni inte fick se allt idag!
Välkommen åter
Kram Annica

12 kommentarer:

Viola sa...

Hallå där, här har jag nu läst ifatt...vad fint ni fått till det med badrum och tvättstuga..) och du verkar ha hur mkt på g som helst...sortera och sortera..de enda jag gör nu med flytten, faktiskt ganska skönt att få koll över alla saker som man har..ha en bra vecka och hoppas nu att ni tillfrisknar hela familjen, kram

Cc sa...

Absolut njöt jag av att få följa med på rundtur. Själv sov jag ap dåligt då maken ligger brevid och snarkar värre än vanligt, han är visst sjuk. Fniss. Härligt att kunna sortera tvätten det kan inte jag , jo precis innan de åker i maskinen. KRam

LillaFlisan sa...

Hejsan svejsan!

Så mycket vackert du visar. Du är då också en riktig pysselprinsessa!

Vilka fina skyltar du gör. Tycker att dina tvättstugeskyltar är superfina och en jättegod idé!

Ha en skön vecka!

Kram

Flisan

Marie sa...

Vilken härlig rundtur, vackert och samtidig olika smarta lösningar. Ett hem att leva i. Kram

annette sa...

Men oj vilket fint och innehållsrikt inlägg det ploppade upp här då;)
Så mkt Du har hunnit med att pyssla med, underbart med dessa fina små skyltar som både innehåller nyttiga och fina små ord värda att lägga på minnet för oss alla!
Skulle velat se Dej sittandes vid alla julsaker, vet inte så många mer än Dej som väljer olika färg olika år, utan det brukar vara samma saker som kommer fram år efter år.
Hoppas nu att Ni frisknat till så Ni åker på en annan variant.

KRAMAR!

annette

Gårdsromantik sa...

Vilen härlig rundtur - nästan så man var där.

Så fint du har det - homla imponerad av´ordningen i tvättstugan.

Kram Maud

Märta sa...

Kul med en liten rundtur hemma hos dig! Vad bra med tvättsorteringen! Här hamnar all smutstvätt i samma korg.
Kram! Märta

Living by Milla sa...

Tack för den trevliga rundvandringen. Tvättstugan verkar vara en dröm numera. :-)

Kram på dig!

Lallis - liv och leverne sa...

Mmm så mycket fint!:) Jättemysigt.
Hoppas att dagen idag är fin för dig
Kram Lallis

thessan sa...

wow, jag ser fram emot den 12de... kan vi äta i tvättstugan tror du ;o) Danne kommer nog inte bli glad när jag kommer hem. Måste flytta så vi får en ordentlig tvättstuga vi me. Kram på dig

Vikeskärs hem och vardag sa...

Det var kul att se :) Mycket fint... Sortera borde nog jag med ta tag i, speciellt i garderoberna.
Trevlig kväll, kram

Malmkakan sa...

Ojj, vilken kavalkad av bilder. Jag gillar bloggar med mycket bilder. Trevligt att få titta in hos dig!

Jag gillar oxå Dalahäster i alla dess former...

Kram, Cecilia