tisdag 17 november 2009

Vad gör man när man är sjuk och uttråkad?

Jo, man tränger sig förbi den vaktanda grodprinsen och tar lite detaljbilder från övervåningen såklart.
Idag var det inte tal om att flirta sig förbi grodan!
En sjukt och uttråkad Annica är en ganska sur historia nämligen, och en sådan vågar grodor inte annat än släppa förbi...
annars kan man ju kanske bli serverad till middag;)
*

Men jag börjar med att visa några detaljer i vår lilla hall innan vi går trappan upp.
Som ni ser på bilden är det ett gult sken...
Och det irriterar mig så till den grad att jag gjort om många av dagens bilder i gråskala istället för att visa verkligheten!
*
För ganska många år sedan bestämde jag mig och min dåvarande sambo (numera make:) oss för att vi ville prova på huslivet.
Vi bodde i lägenhet i en stor stad och jag (ja, det var mest jag...) kände mig såååå instängd även om vi hade en stor och rymlig balkong.
Så det blev ett härligt ruckel till torp i Hallsberg som blev vårt helg- och sommarnöje.
Mycket att renovera var det men vad gjorde väl det när vi hade vårt underbara lilla torp i lugn och skön miljö?!!
*
Varför jag pratar om detta??
Joserni... Torpet såldes så småningom, vi hade nämligen köpt vår villa och då fanns varken tid eller pengar att ha torpet kvar.
Men det söta vitrinskåpet som jag köpt till torpet fick följa med hit!
Nu står det där nere i lilla hallen utanför vårt skafferi och är så sött så!
*

I lilla hallen har jag oxå hängt min hustomte:)
*

Ja, välkommen upp då...!
*
Nästan hela huset har invändigt bytt kulör sedan vi flyttade hit.
Många trärena ytor har fått ge vika för lite vitt eller grått kan man nog säga.
Något som jag gärna skulle göra är att måla trappa och trägolv vita oxå.
Håller dock fortfarande och funderar på hur jag ska lösa den ekvationen med fyra barn i huset...
*
Som ni såg i trappan, precis uppe på kanten, och i förra inlägget från köket så har jag Dalahästar som pryder mitt hem.
Det är inte bara färdigmålade sådana som jag gillar, utan jag har även köpt hem gör-det-själv-kit och silhuetter av och med den fina hästen:)
*
Av dessa små trähästar har jag skapat tavlor som ska hängas upp på väggen i vår övre hall...tillika allrum och filmrum.
*
Här bjuder jag på ett collage i den härligt (inte) gula nyans som många av mina bilder har.
Att jag inte har gjort dessa bilder i gråskala är för att ni ska kunna se vilken som är accentfärgen som råder i "hallen" just nu.
Rött i olika nyanser!
I den annars grå/vita hallen lyser det upp i mörkret och man blir liksom lite gladare inombords!
Iallafall blir jag det:)
*
Men hoppsan, vad har vi här då?
Spegeln som jag fyndade på loppis i somras och som då hade en, i mitt tycke, gräslig kulör, målades om i först svart och sedan vitt för att sedan shabbas till lite.
Spegelbilden på min mystunika får ni som extra bonus;)
*
Tänkte ni kunde få se något annat i spegeln oxå:)
I en vrå står skolbänken som oxå den är inhandlad på loppis för en superliiiiten peng.
Den är såklart vitmålad den med!
Här står dock inget rött utan min samling hästar (tre är väl en samling?) med lite mer pastelliga toner.
Såklart ackompanjerade av några matchande ljuslyktor (turkosa)!
*
På den slitna byrån som min mans farföräldrar en gång hade i sin ägo står den lilla spegeln tillsammans med några av de saker som våra fyra barn fått i doppresent.
Ja. det finns en hel kartong med fina saker men de får inte plats förrän jag tar mig i kragen och bygger en hylla här uppe...
*
Den lilla glasburken med spetskantat lock får fungera som förvaring av värmeljus som ju är en sak som det går åt väldigt många av i denna mörka årstid!
*
Hjärtligt välkommen!

Nu tänkte jag att ni ska få titta in på några detaljer i det rum som ibland kallas för hemlighuset.

Här finns inga hemligheter inte
*fniss*

Till skillnad från vår nya tvättstuga så har lilla toaletten fått en mer lantligt romantisk stil.
Tvättkorgen har jag tittat på ett tag på ICA Maxi och för några veckor sedan fick den följa med hem i hopp om att barnen våra ska lägga sina kläder i den istället för på golvet i sina rum...
Det går sisådär kanske jag kan tillägga
*ler*
*
Ni som läste förra inlägget såg kanske mina små träbrickor till tvättkorgarna där?!
Här blandas all tvätt så det fick bli en skylt av varje:)
*
Så här fin är tvättkorgen där den står i hörnet och bara väntar på att få lite smutstvätt i magen:)
Byrån är från IKEA och av sådant slag att det går att göra om det till skötbord.
Superpraktiskt!
*
Inget rum borde egentligen vara utan blomster, inte ens badrum!
Nu börjar dock mina fredskallor se lite småhängiga ut men den vita evighetspionen ser ju fin ut!
*skratt*
Den står i en flaska som jag inte kunde låta bli att köpa på det stora möbelvaruhuset.
Därifrån kommer oxå de små krukorna.
Den söta gardinen som ger rummet lite lantlig touch kommer från något postorderföretag och inhandlades för lääääänge sen.
Men jag tycker fortfarande om den så den får hänga med!
Glasdekorationen däremot är inhandlad i lite mer nutid på mitt favorithak: Indiska:)
*

Förvaring är ofta ett problem.
Att hitta snygga sätt att förvara toarullar är inte alltid så lätt men jag använder mig av denna söta tygförvaring som är inhandlad utomlands.
Tre rullar på väggen precis ovanför toaletten är perfekt när gäster upptäcker att toapappret är slut.
Själv skäller jag på familjen om de tar en rulle därifrån annat än i nödfall.
Det finns ju rullar även i byrålådan:)
*

Ett hjärterum måste såklart har lite dekoration i form av hjärtan!
Dessa små i zink är inhandlade på en liten butik i Åtvidaberg, där jag handlat en del.
Tycker de är så söta i sin enkelhet
och så klingar de så fint när man öppnar skåpet:)
*
Eluttaget är ju inte så särdeles sött däremot...
Undrar hur jag ska kunna trolla bort det?;)
*

Gosedjur gillar jag men denna söta kaninfröken är faktiskt inte min utan dotterns.
Hon är sydd av en arbetskamrat till min syster.
*
Söta tvålar har jag skapat en förvaringsplats till i en zinkhink.
Praktiskt och snyggt:)
*


Nu avslutar vi rundvandringen för idag men jag kan tänka mig en liten tur till snart.

Fem sovrum finns ju kvar att visa detaljer från!

Kram Annica

8 kommentarer:

Vecka - Vecka sa...

Tack för rundvandringen!
Ser så städat och hemtrevligt ut!

Kram, Lotta

annette sa...

Tack för att Du trots sjukdom orkar bjuda på en så fin och trevlig rundvandring på övre plan.
Du har det både så fint och hemtrevligt med praktiska saker blandat med små söta dekoratioener, gillar det mkt!!
Med mej är det väl förutom en svullen och värkande handled ganska så bra, nedräkningen har börjat, är väl resan som gör att det går att blicka framåt just nu!

Krya på Dej!

Kramar!

annette

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Wooow!! tack för din låååååååååååååååånga rundvandring!! Härligt att ha tilbas dina låååånga inlägg!Så fint ni har det!!
Gillar dalahästskaran skarpt!!!

Kraaaaaaaaaaaaaaaam

Snuttan sa...

Vilken underbar rundvandring.
Underbart hemm ni har. Krya på dig
Kram
Åsa

Skräddardotter sa...

Tackar för titten! Kikar väl in igen nån dag-

Cc sa...

Vad kul att få följa med dig runt, å du är inte bra än? Jobbigt, det är lika här med dotra. Kram

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det var en visning som hette duga!
Man får lite mer insikt om hur det ser ut då... ocj jag gillar dina små dalahästar också!
Härligt inlägg!
Kram
Marie

Anonym sa...

Hej! :-) Tack för dina bilder.. visar att vissa iallafall kan piffa till ett hem.

Kram!