torsdag 19 november 2009

Väntan

Advent betyder ju väntan och jag tror att vi är många som går i väntans tider just nu
*ler*
Några har nog tjuvstartat lite grann medan andra gör som jag och går liksom och suger på karamellen och bara jul-och adventspyntar i huvudet liksom...
*
Förra året blev det en del röda inslag i mitt kombinerade kök/vardagsrum som annars är ganska blått och turkost i accessoarväg.
*

Rött tyg hängdes på väggen istället för den snyggt turkosa som hänger där i vanliga fall.
Det ramade in och skapade riktig julstämning på mitt skåp.
Den enkla dekoreringen av adventsstaken gillade jag och jag kan tänka mig att jag ger mig ut på tomten för att plocka in lite mossa även i år.
Men det får ju vänta några dagar till iallafall... för även om jag skulle vilja springa ut redan nu så har jag ingen ork!
Två veckor av sjukdom har gjort mig helt sänkt!
I morgon ska jag faktiskt till doktorn för att se om jag kan få någon hjälp att bli bättre...
Vore ju kul att gå till jobbet eller iallafall orka mer än att bara sitta här som en säck potatis...
*

Ljuslyktor finns det ju många av i mitt hem.
Den lilla röda brickan tyckte jag var så söt så den fick härbergera min vita lykta och en påse med ljus.
*


I matrumsdelen dekorerades fönstren med lite guldigt och rött.
Då hade vi ju inga fönsterfoder eller brädor förra året men nu så det ges ju lite större möjlighet att pimpa rutorna i år;)
*


Tradition hos oss sedan vi fick barn är att vi sätter upp denna presentkalender.
Den fick jag i min barndom (syns det att jag är född på sjuttiotalet eller;) och används nu utav mina egna barn.
Det tycker jag är kul!
*


I ljuskronan över matbordet hänger några glashjärtan under året.
Förra julen kompletterades de av några röda vänner.
Jättesöta och inhandlade på rea på Indiska:)
*

Smidesljusstakar på bordet skapar lite extra mysig stämning.
*

Enkel glasburk, strösocker och röda band.
Svårare behöver det inte vara att göra en söt ljuslykta!
Dessa tre gör sig bra ihop och är tillverkade av tre av våra barn någon gång när det var julpyssel på skolschemat.
Om ni tittar noga så ser ni att träpanelen är trären...ett bevis på att bilden är från förra året (så ni inte tror att jag tjuvstartat...*fniss*). Panelen är ju numer snyggt ljusgrå.
*

Ingen snö var det utanför huset när denna bild togs...jag undrar hur det blir i år?
Blir det en vit jul här i Östergötland månne?
*


Visst ja...har ju sett att många av er redan har köpt hem sina första hyacinter.
Själv längtar jag efter att få hem några jag med...
Det är ju så kul att få dekorera och göra fint!
*
Ja, det var alltså så det såg ut här förra året...
Färgerna var då rött och guld till största delen, vilket man ju kunde se på vår julgran (som jag just nu inte hittar någon bra bild på)
I år har jag bestämt mig för ett annat färgtema...
Handlade nämligen något kopiöst mycket julpynt i kulörerna vitt, blått och silver förra vintern (på rea såklart) och dessa tänkte jag pryda mitt kök/vardagsrum med i år.

Tror jag iallafall...
Man har väl rätt att ändra sig?
*fniss*

Kram på er
Annica

8 kommentarer:

Vikeskärs hem och vardag sa...

Så mysigt :) Rött blir det i köket för mig, resten kommer nog gå i vitt med inslag av gran, mossa och sånt :)
Trevlig helg, kram

Nostalgi sa...

Fina julbilder du visar! Vi har tidigare haft mycket rött till jul, men i år blir det nog mera vitt, med lite röda inslag istället.
Ha en trevlig helg!

Marianne

Susanne Lindén sa...

Tack för titten hos mig! Mysiga bilder du visar!
Ha en trevlig helg och hoppas att du kryar på dig snart!

Anonym sa...

Så mysigt du har gjort det Annica. Verkligen hemtrevligt.

Kram Benita

IKT i min vardag sa...

Hej Annica!

Vad kul att titta tillbaka lite på förra julen. Här har det smygstartats med lussekatter och hyacinther och julplanerandet pågår lite i huvudet. Börjar kika lite på julklappar också. Man måste ju börja i god tid för tiden springer ju bara iväg. Nästa vecka ska mina elever framföra en adventssamling inför hela skolan, vilket är tradition varje år. Puuuuhh...

Kram Linda

Evelina sa...

Godkväll!

Jag har tjuvstartat julpyntandet lite smått men det mesta sker i huvudet som hos dig..

Men vilken fint presentkalender, jättegullig och extra roligt att du hade den som barn!

Hoppas du får en trevlig helg och att solen tittar fram lite (även om det innebär att mina fönster ser ännu skitigare ut...hihi)
Kram Evelina

Katta sa...

:D Jag funderar ocksså så där in i det sista vilka färger och hur jag ska pynta sen blir det som man känner för den dagen det pyntas i allafall.Tycker dina ljusstakar med flera ljus på borden är snygga när det står två i rad så där blir en bättre effekt så.Söt liten kille som kikar fram med :) Hoppas verkligen du börjat friskna till nu det verkar vara sega virus och baciller som ger sig på folk nu och det tar lång tid att repa sig.Sköt om dej, kram Katta

annette sa...

Sådan "bekymmer" har inte jag, men jag vet att det förmånga andra är kära bekymmer att fundera över julen och vad den skall innehåll. I år känns det som det blir väldigt lite av julpynt här, måste nog i alla fall få se lite snö innan lusten att göra ngt innfinner sig.

Kraaaaaaaaaaaaaaaam//annette