söndag 29 november 2009

1:a advent

Ja, så har då första advent passerat och med det har startskottet för pynteriet börjat här hos oss.
Vårt kök/vardagsrum håller på att byta skepnad och jag har som bäst piffat och puffat i alla fönstren:)
I år har jag valt att pynta i blått, silver/zink, guld och vitt.
Ja, det blev visst lite smide oxå då jag ju alltid har smide omkring mig:)
Zinklyktorna inköpta i Tyskland hänger fint i fönstret tillsammans med det fina hjärtat jag fått av Anette med bloggen/butiken Ofelias Hus.
*
Ett fönster är dock lite annorlunda här.
Där finns det nämligen röda detaljer.
De röda ljuslyktorna är alla från Indiska och inköpta i omgångar.
*
I takkronan hänger små glashjärtan i transparent glas, och i rött dito:)
Den röda krukan som jag fått av min farmor har jag dekorerat med spetsband och ett zinkhjärta. Och såklart med en vackert röd amaryllis i:)
*
Hjärtat som hänger på min lilla hylla är nytt för i år och inhandlat på Indiska.
*
På mitt stora skåp, där jag förvarar alla mina ljuslyktor, står det lite blandat julpynt.
Ja, Lucia känns ju lite avlägset men vad gör man inte för att få njuta av det söta tåget redan nu.
Det är ju synd och skam om det ska stå undanplockat ända fram till dess!
I bakgrunden ser ni min zinkkruka som jag använder året om.
Tycker den är så söt med nästan vilka blommor som helst i.
Nu gäller såklart vita hyacinter som inte bara är söta utan bjuder på härlig väldoft:)
*
På andra sidan sitter min lilla tomtefamilj:) och ser snälla ut.
Adventsljusstaken saknar en detalj och jag har letat febrilt...trean saknas!
Får nog göra en ny för så här kan det ju bara inte se ut;)
*
Som ni ser är hyllan inte helt färdigdekorerad...
Mina egendesignade skyltar ska bort och det ska hit några lite mer juliga saker.
Jag vet bara inte vad än!
Än så länge har iallafall både ljuslyktorna jag fick av min älskade man förra året då jag fyllde år och ljuslyktorna som jag fick av käraste vännen Annette fått ta plats i hyllan!
*
När min svärfar var här i helgen konstaterade han att jag har mycket saker...
och ja...det har jag!
Men till mitt försvar ska jag säga att jag handlar billigt och att jag använder ALLT!
Här ovan samsas två av mina fyndade brickor med små fat med kakformar som agerar ljuslyktor och så en liten torkad blomma i ett saltkar av glas:)
I bakgrunden även sockerskål och kanna som loppisshoppats.
När man tänder ljusen så reflekteras ljuset så fint i silverbrickan och de små "glaskristallerna".
*
Tror jag visade denna kalender i mitt förra adventsinlägg.
Den har hängt med ända sedan min barndom och används idag av mina fyra barn.
På lördagarna får de en julgodis av något slag alla fyra men annars får de turas om att öppna paketen i den:)
*
De minsta längtar till morgondagen då första paketet ska öppnas...
*
Vanligtvis brukar jag ju gnälla över mörkret så här års men denna dag var ganska ljus och ändå blev det inga lysande bilder
*fniss*
I fönster nummer tre hänger två zinkstrutar med mossa respektive lingonris.
Riktigt dekorativt om jag får säga det själv;)
*
Jag gjorde en lingonriskrans som jag lade runt glaskupan oxå:)
*nöjd*
Kupan samsas med lite glasfat med olika hjärtdekorationer och en ljuslykta där jag förvarar värmeljus.
*
Fönstret med zinklyktorna får ni se från en annan vinkel oxå:)
*
Här har jag ställt en zinkhink med lite granris som jag dekorerat med zinkhjärtan och guldstjärnor.
*

Och så mitt lilla mosshjärta:)
Tillspetsat och med små glaskristaller som glimmar när ljuset ligger på.
*

Måste ju visa hjärtat på nära håll oxå:)
*
I taket har jag i år hängt upp blå/vita hjärtan som jag köpt på IKEA.
*

Avslutar med en bild över matplatsdelen så ni får se "helheten" innan jag visar några bilder från ett annat rum...
*
Jag måste ju nämligen visa att de båda duschväggarna är på plats i respektive badrum!
*
Klarglas gör att lilla duschen känns bra mycket rymligare än sina 3 kvadrat:)
*
*
Nöjd som bara den är jag över min idé att göra om en bit av klädkammaren/tvättstugan till en dusch!
*
I stora badrummet har vi väntat i fem år på att "den rätta" duschväggen ska komma på plats...
Nu står den där men nej...jag är inte riktigt nöjd!
Men jag vet precis hur jag ska fixa till det:)
*
Ja, så här blev det då...
*
Nej nu ska jag sätta fart med maten.
Köttfärslimpa till middag en måndag hör inte till vanligheterna i detta hem men jag vet en som blir poppis:)
Barnen bara ääääälskar det:)
Kram och sköt om er
Annica

13 kommentarer:

annette sa...

Oj, oj vad Du gjort fint,inte så underligt att Du var trött igår och ville sova tidigt;) Stora jag har inte förstått att jag arbetar heltid med pendling igen, 12 timmarsdagar blir det, kanske då behöver sova lite mer än fem timmar;)
Visst har Du en hel del saker, men inte sjutton skall Du behöva försvara dessa inköp inför Din svärfar, Du köper inte bara köpandets skull utan Du har en tanke med allt och får det så fint och mysigt hemma.
Skönt att duschväggarna är på plats, skall bli intressant att se vad Du gör med den Du inte var riktigt nöjd med.

Ha nu en bra fortsättning på veckan, inte så långt kvar nu!

KRAMAR!

annette

Elzie sa...

Vad fint du gjort det. Ja, här saknades en 4:a när jag skulle göra "staken". Tur att man har snälla bloggvänner som gör saker till en. Hade fått de där siffrorna från någon affär och dom var gjorda i transparent papper eller nåt sånt. Jättesöta, men oanvändbara när man inte har alla!
Ert badrum är ju helt underbart fint. Tänk om man finge göra om här, men skulle vi få rum med allt så fick vi bygga ut, hihi.

Tycker inte heller att svärfar ska bry sig. Så länge han slipper att damma så...!
Ha en fortsatt skön kväll.
Kram Elzie

Cc sa...

Vad du har donat, visst är det så att man har mycket grejer fast man anv ju alla fynd man hittar annars är det ju ingen ide. Så fint badrum ni har fått till. KRam

Ullis/Leva på landet sa...

Så mysigt du har gjort. Du har ju hunnit fixa till så mycket redan. Tar lite i taget så blir jag kanske klar till jul:)
Förstår att du gillar mitt hjärta, hjärttokig som du är hihi

Ha en bra vecka!
kram Ullis

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

klart du ska ha lite peppisar!!!

Så mysigt du gjort!! Gillar er gamla adventskalender sen du var liten!!

Kramis ♥ Millis

Living by Milla sa...

Äntligen,fram med julpyntet bara!
Här hemma är det fullt upp med julförberedelser.

Ha en fin vecka!
kram C

Lina ♥ C´est la vie sa...

Men åh så fint du har gjort!
Måste få fatt i granriset så jag med kan göra mysigt här, kram L

Anneli sa...

Jösses vad mycket fint du hunnit med...härligt
Jättefint och tjusigt blev badrummet med...så braa
kram
annelie

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oj vad du har hunnit pyssla och göra fint! Och vem har inte mycket saker :))... men man ska ha det så man trivs!
Och så härligt med badrummet! Oj så rymligt och stort det ser ut!
kram
Marie

VITT, ZINK OCH SILVER sa...

Oj vad du har fixat och donat på...jättefint!

Ha en bra dag :)
Kram / Therese

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Oj va mycke pyssel och piff.. Jag har svårt att komma igång men sen bara går de av farten hi hi..
Men din adventskalender är ju söt och framförallt en som betyder något som följer med i generationer...
Kraaaam Linda

Södralycke sa...

Vad mysigt du pyntat! Gillar ditt mosshjärta mycket, vad har du använt som stomme i det?

Ha det gott, kram Johanna

Viola sa...

Så mkt rart du fått fram till advent och ert badrum blev ju så himla fint, ha en skön hel med familjen, KRAM