onsdag 27 februari 2008

Pysseldag

Inspirerad av alla pyssliga bloggänglar runt om i Sveriges avlånga land har jag äntligen tagit tag i min änglakrans. Den har hängt på väggen utan att jag orkat färdigställa den i många år nu. Tror bestämt att det är åtta år till våren... När jag pluggade på högskolan var det keramikmålningen som jag höll på med en kväll i veckan som fick mig att överleva 4 år av småbarnsskrik och studier...
Alla blad är redan härligt gröna. För det var ju så långt jag hann för åtta år sedan...Därmed blev det dags att ge sig på de små söta änglarna! Jag började grundmåla änglakropparna. (Min äldste son undrade varför jag målade dem rosa ;) hehe... )







Efter mycket övervägande målade jag rosorna i en guldgul nyans. Kan säga att det valet inte var mitt utan dotterns. Får se om jag ångrar mig igen när jag målat lager två. Kanske blir de vita till slut iallafall...


















Dagens sista uppgift var att välja hårfärg till de små änglarna. Och vad föll sig mer naturligt än att välja brunt när mina egna fyra "änglar" är mörkhåriga (förutom de ljusa slingorna som solen blekt då förstås...).


Nu får änglakransen vila några dagar ,eller till andan faller på igen, innan jag målar lager två. Måste hinna införskaffa lite nya färger. Jag tänker mig guldvingar... Och så ska jag fundera på vilken färg rosetten ska ha...


Något förslag?

*
~~~~~~~~~~

*


För dig som aldrig har målat keramik:

Först grundmålar man alla detaljer på godset.
Därefter borstmålar man eller "brushar" som man kallar det, godset för att få fram strukturer.
För att se hur det kan se ut när det är färdigt kan det ta en titt på änglalampan som är målad med den här tekniken på
http://inredningsbloggar.blogspot.com/
Leta efter inlägget "Efterlysning" från den 26/2.
Jag tror den är målad i fyra eller fem lager färg...

*******
Nej nu ska jag ta och umgås lite med den oäkta maken innan det är sovdags.
Kram på er
Annica



5 kommentarer:

På min gatan i stan sa...

Va fint!!! :-)

Kram Marre

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

hej där...så jättefin!! Guldgula rosor var ju jättefint ju!!...ja vingarna ska nog med va guldiga!!
Skulle vart kul att prova på ..aldrig gjort nån gång!!

Ha det gott Kram Millan

thessan sa...

Vad kul att du har tagit tag i att slutföra din kära krans:o) Kramis

Maria sa...

Gud villket jobb! Tack för kommentaren inne hos mig, du skirver alltid så roligt!

Maria sa...

Länka på!!!
KRAM