söndag 14 september 2008

Fartfylld lördag gav riktigt seg söndag

Många är de som tycker att jag är ett riktigt energiknippe som har nästan hur mycket ork som helst...
Det är ganska långt ifrån sanningen...
Speciellt en dag som denna!
Seg söndag skulle man definitivt kunna kalla den...
Lördagen började inget vidare.
Dåligt med sömn på natten gav en riktigt grinig Annica...
Helst hade jag velat ligga kvar i sängen hela dagen.
Kanske blivit servad med frukost, lunch OCH middag i sängen.
Gärna lite godis och några härliga tidningar oxå...
Men eftersom min goa systerson fyller år i helgen så var det kalasdags.
Och det mina vänner, det kan man ju inte missa.
Maken min, den oäkta ni vet;) hade andra planer oxå.
"Hans" lag AIK lirade mot IFK Göteborg hemma på Råsunda och då vi ju faktiskt var i stan kunde vi ju liksom passa på...
Vad gör man inte för att glädja familjen?
Efter en snabb sväng in på snabbmatshaket för att handla något att äta till barnen gav sig maken iväg mot södra läktaren för att se matchen.
Själv stog jag i bankomatkön och kom i sista sekund springande till entrén för att kunna betala.
Maken och barnen som väntade på mig stod och småpratatade lite med entrékillen. Han måste gillat min familj för vi fick gå in lite billigare. Familjebiljetter är ju bra för en vanlig familj men vår är ju ganska stor...
Tur maken inte berättade att jag håller på Bajen för då hade vi nog fått betala det dubbla (eller kanske inte- han i entrén kanske trodde han kunde omvända mig*fniss*)
AIK-klacken höll som vanligt låda på motsatta läktaren.
Kallt och jävligt var det att gå på fotboll så här på hösten, men det är ju som det brukar så vi var väl förberedda med varma kläder, mössor och sittunderlag...






Matchen slutade 0-0 om någon nu är intresserad...
(kan tillägga att så här i skrivande stund pågår matchen mellan Hammarby och Kalmar. 1-0 i baken är resultatet just nu för mitt kära lag...)
Strax innan matchen var slut smet vi ut för att hinna före alla andra bilar.
Kalaset hos systersonen var efterlängtat av barnen.
Efter presentöppnande blev det fika.
Det var riktigt gott med en kopp varmt kaffe efter att ha suttit i kylan!
Och tårtan smakade smaskens den med:)
När de flesta gästerna gått hem så stannade vi kvar och blev bjudna på middag...
Jättetrevligt!
Mina farföräldrar stannade också kvar och åt och det är jag så glad över:)
Först vid elva-snåret kom vi hem efter ett par timmar i bilen.
Samtliga barn hade somnat på vägen så det var bara att "tråckla ner dem" i respektive säng.
Själv var jag lite väl uppspeedad av kaffet så det tog ett tag innan jag kunde komma i säng.
Så i morse var jag riktigt, riktigt trött.
Som tur var fick jag chansen att ligga kvar ett tag, men dagen har ändå gått som i en dimma av trötthet.
När maken åkte iväg på säsongens första innebandymatch för sonen ryckte jag upp mig och försökte göra några knop.
Så jag sorterade tvätt, städade lite och så lagade jag mat till barnen.
Jag hann t.o.m gå ut i solskenet och ta en titt på och "rensa" mina pelargoner.
Jag har liksom glömt bort dem nu en vecka eller är det kanske två...hmmm
Nu börjar ju temperaturen krypa neråt och det är dags att plocka in dem om jag vill att de ska överleva till nästa år...
Men som den pelargonrookie jag är vet jag inte riktigt hur jag ska klippa ner dem eller förvara dem bäst...
Tips???

Passade även på att plocka in min reafyndade blomlåda.
Maken var duktig och plockat in lite ved men eftersom jag inte hittat någon snygg och billig vedkorg så låg de travade på golvet.
De åkte raskt ner i blomlådan:)

Men tro inte att jag är nöjd för evigt!
Någonstans där ute finns den perfekta vedkorgen...
Och den är både supersnygg och vrålbillig....och stor:)
Ha en skön vecka
Kram Annica


11 kommentarer:

Annelie sa...

Hej!
Låter som att du har haft fullt upp. Jag har också några pelargoner som jag tänkte försöka få at övervintra. Men är som du en rookie i sådana sammanhang. Får du några bra tips så skicka dom gärna till mig.

Hoppas du får en lugn och stillsam söndagskväll!

Kram Annelie

Gårdsromantik sa...

Det blev ju en riktigt fin vedkorg!

Vilda hästar skulle inte kunna få mig att gå på en fotbollsmatch när det är kallt. Bar akära maken om han frågade snällt - men han vill nog inte ha med mig.

Kram Maud

Helena Sjögren sa...

Attans att ni fick stryk i dag då...
Du , jag måste bara höra , du blev väll inte skadad för livet nu när du tvingades bevittna en AIK match live ;) Blev lite orolig när jag såg vart du varit :)

♥ Fyra årstider sa...

Har aldrig varit på en sån fotbollsmatch, ser kul ut. Hoppas du snart ska känna dig piggare.
Kram Lotta

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken tur att jag inte hade din helg. Är så nöjd att jag blivit piggare och fått något gjort här hemma. Fast det är ju så mysigt att göra saker med famlijen också. Här har äldsta sonen vaknat helt på fel sida och varit jätte dryg idag. Är inte heller bra på pelargoner, så jag får nog tjuvläsa dina kommentarer så jag ser vilka tips du får. Klart du kan komma och äta äpplen. För mig kan du ta hur många som helst för jag är allergisk. Du får vål passa dig för yngsta sonen bara för han älskar äpplen *s*.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Lilla Blanka sa...

Hej Annica!

Brr låter kallt med fotbollsmatchen. Trots att jag inte tycker det är speciellt kul med fotboll eller hockey så är det ändå rätt kul när man är på plats live :)

Kram
Mia

Living by Milla sa...

Vilken härlig helg trots den kalla fotbollsmatchen.Ibland får man "offra" sig för husfridens skull.;)

Ang. pellisarna så huserar mina i vårt kallförråd i källaren. Jag brukar klippa ner dem lite lätt och sen gör jag ingenting med dem förrens i vår.

kram Camilla
Ps. Tack för omtanken!

Ofelias Hus sa...

Jag känner igen mig i dig, seg,trött och vill helst ligga kvar i sängen men det går dåligt när familjen är stor, eller hur?

Ang.pelargonerna så ställer jag mina i det svala garaget och vattnar sparsamt, ca 1-2 ggr/mån.
I feb. tar jag in dem och klipper nya skott som jag sticker ner i ett vattenglas tills det blir lite trådiga rötter, då planterar jag dem i jord, två-tre skott i varje kruka. Sedan är det bara att vattna som vanligt. Det är ett billigt och lätt sätt att få fina pelargoner till sommaren, en moderplanta kan ju lätt ge 5 nya plantor, dessutom är det ju så kul att följa utvecklingen.
Oj, nu blev det långt! Hoppas du förstod min beskrivning.
Kram och lycka till!
Anette

Mjuka sa...

Hej Bajaren!!! Hammarby håller min man också stenhårt på genom allt. SJälv är jag Helsingborgare, så det får bli HIF här,Låter ändå som ni haft trevligt i helgen. Själv har jag jobbat. Pelargoner ja, de skall tydligen stå lite svalt (finns inte i minlägenhet)Men också ljust. Får inte torka ut! Ta sticklingar så förökar du dem!
kramkram

Sara sa...

Hejsan
Vad smart att använda den som vedkorg, jag har ju också en sådan. Skulle nog bli snygg som vedkorg i köket. Tack för tipset.
Kram Sara

Malin sa...

Oj, du har haft fullt upp förstår jag. Men lite trevligt också trots att du var trött=)
Världens sötaste vedkorg, den skulle ajg gärna vilja ha=)

Ha en härlig kväll, hoppas att du fått sova ut ordentligt nu så du ka ta nya tag för den här veckan!!=)