söndag 28 september 2008

Superhärlig familjehelg!

Den här helgen har verkligen gått i familjens tecken!
Ja, inte bara mina egna barn och maken åsyftas då utan jag har ju haft glädjen och förmånen att umgås med både min syster och min bror med familjer.
Som storasyster är jag stolt över de "små"!;)
Lillebror F flyttade nyligen till hus och det har varit bråda dagar för att färdigställa bland annat det nya köket och att röja undan till helgens inflyttningsfest.
Både jag och syrran med respektive var bjudna så det ordnades barnvakt dagen till ära:)
Syster min bor ju i vår hemstad huvudstaden medan jag och brorsan emigrerat till Östergötland så vi fick nattgäster vilket ju är trevligt.
Med sig hade syster min "sina" barn som även de togs om hand av vår underbara barnvakt:)
Det smaskades chips och tittades på film innan barnen somnade...
Jag måste ju gå tillbaka i tiden några timmar och berätta att jag faktiskt hann med lite shopping innan vi skulle iväg och kalasa. Som brukligt är köpte jag en inflyttningspresent till brorsan och hans tjej Jenny.
Men så hittade jag ju lite saker till mig själv oxå;)
Denna härliga bollkryss fick följa med hem.
Det har ju sett så trist och tomt ut sedan blommorna försvann från trappen så nu känns det liiiite bättre!
Även denna servetthållare fick följa med mig hem.
Jag har länge velat ha en och velade lite när jag hittade denna som fanns i både svart och vitt.
Jag gillar ju vitt egentligen men i vår kök känns det som en svart passade bäst.
Servetterna är köpte på Rusta:)
(det blev faktiskt lite till handlat men de sakerna visar jag en annan dag...inlägget blir långt nog ändå!)


Till bror min (som jag ju träffar ganska ofta och som flyttar stup i kvarten;) blev det en härlig orkidé som han kan glömma att vattna*fniss*
Jag dekorerade den med ett litet hjärta och satte ner en skylt med texten Hem ljuva hem på ena sidan.
På andra sidan skrev jag "ett gästfritt hem är sällan gästfritt"

Festen var lyckad med mycket gott att äta.
Jenny har tidigare jobbat som kock...
Lite plockmat och god dryck därtill ersattes senare med kaffe/te och en ljuvligt god nougatkaka med björnbär, hallon och lite grädde till.
Vi satt ute på altanen som dagen till ära blivit "inplastad" för att vi skulle hålla värmen:)
Tända ljus på borden gjorde det mysigt!

Efter all mat och fika blev det filmvisning inne då en av min brors vänner är filmare och precis blivit klar med sin senaste film.
Passande att vi fick titta på den för inne i Norrköping pågick det årliga Kulturevenemanget Kulturafton (tror jag att det heter...)
Så här glad blev syrran då;)
*fniss*
Framåt nattkröken gav vi oss ut i mörkret....
Den vedeldade tunnan hade hållits igång hela dagen för att ge lagom varm temperatur för de som ville ta sig ett dopp.
Några grundade tom med att ta sig ett dopp i sjön...
(av hänsyn till de något överförfriskade vännerna iklädda badkläder så lägger jag bara upp en bild av mörkret:) resten får ni tänka er själva *skratt*

Själv höll jag mig torr och tog en taxi hemåt i hyfsad tid.
(barnen brukar ju inte ta hänsyn till att man är lite trött dagen efter...och vi ville inte hålla barnvakten vaken hela natten)

Trots tidig hemgång och superhärligt väder var det lite småsegt på söndagen.
Efter en sen frukost slöade vi lite medan barnen spelade spel och lekte.
Jag hittade ut i solen på balkongen och syrran med make hängde med...
snacka om slöa
*fniss*
Men varm och härlig var det i solen!!

Jag satt lutad mot väggen på balkongen och njöt av vindens sus i vår ståtliga björk.




Nedanför hoppades det studsmatta.
På bilden syns två av mina söner tillsammans med minstingkusinen.
(bli inte oroliga nu ni som tror att barnen hoppade samtidigt för egentligen ska man ju hålla sig en och en på studsmattan...nä barnen lekte någon lek,jag tror de var lejon...men när äldste sonen och kusinen upptäckte mig togs ett rejält skutt som jag förevigade med kamera:)
Härligt var det oxå att gunga i vår trädgunga:)



Själv försökte jag fånga vår pool som tömts på vatten och som plötsligt gav sig iväg i blåsten.
Den står precis vid vårt hallonsnår och där...

hittade jag några bär som lyste rött och härligt emot mig:)
Jag fick med mig hela gänget på en promenad i det vackra vädret.
Några av barnen var lite motvilliga men min kära oäkta make såg till att de blev på glatt humör genom att anordna springtävling.
Det blev en del tjuvstarter men alla var vid gott mod ändå:)


Vi tog vägen via kyrkogården ner mot bäcken och den gamla kvarnen för att så småningom

komma ner till hamnen där vi kastade lite macka.



Jag älskar ju att plåta vatten och idag var inget undantag:)
Jag lyckades dessutom fånga detta träd på bild.
Jag tycker bilden blev riktigt bra med det mörka trädet med havet i bakgrunden!


Innan vi började gå hemåt hann vi även med ett besök på lekplatsen där det åktes kana och klättrades i klätterställningar en stund.

Därefter gav vi oss hemåt för att fixa lunch.



Jag kom lite på efterkälken för jag lyckades hitta så mycket som jag ville fota...

Bjuder på några av dem här:






Som avslutning vill jag bara lugna dig som väntat och väntat på att jag ska avslöja hur det gick i min tävling.
Dagen har varit lite fulltecknad och så har jag varit så slö.
Idag ska jag sätta mig och titta igenom alla kommentarer och se vilka som ska ha två chanser i utlottningen.
Jag utlovade ju det om man hade mig/la till mig på bloggkoll:)
Jag återkommer till resultatet i den kommande veckan.
Imorgon ska jag på utomhuspedagogik-kurs igen så då lär jag inte orka styra med tävlingen men senast onsdag kan jag tänka mig att jag luskat fram vilken den lycklige (förhoppningsvis) är.
Ha en skön start på veckan!
Kram Annica

Ps. Spana in den charmiga sextetten här nedan.
Finns det något ljuvligare än glada barn:)

18 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Så mycket härliga bilder. Det har ju varit så härligt väder så man kan ju bara njuta. Det var nog tur att det bara var mörker den tiden på kvällen, *S*. Här sitter jag och bloggar. Mannen är på personalfest så jag ska hämta honom lite senare. De måste ha det på söndagar när hotellet är tomt. Här brukar hela studsmattan vara full av ungar, men då leker de ju.

Ha en bra vecka och sköt om dig!
Kram Ullis

Living by Milla sa...

Vilken härlig helg! Vad kul att träffas allihop. Mina barn har också hoppat i helgen, det är som de känner på sig att snart är det sluthoppat för säsongen.

Må så gott!
kram Camilla

Viola sa...

HÄR VAR DET BILDKAVALKAD VILL JAG LOVA, HÄRLIGT FINA HÖSTBILDER MED NÄRA OCH KÄRA, VAD HÄRLIGT MED EN FEST OCH DÄR HELA SYSKONSKARAN VAR SAMLAD. VILKA VACKRA BILDER VID VATTNET, NI BOR JU UNDERBART, HA EN BRA VECKA, IDAG VAR VÄDRET INTE LIKA UNDERBART, KRAM VIOLA

Sara sa...

Hej
Ni verkar ha haft en toppenhelg. Ha det så kul på kursen idag.
Kram Sara

Katta sa...

Vilken vacker bild på badet i mörker ;) Ni bor väldigt fint till, mycket varierade fin natur.Fin färg och form på kryssen du köpte.Tänk att det går att lura barnen att gå på promenad genom att få dem att springa i stället, listigt.Ha det så bra på kursen i dag, kram Katta

Helena Sjögren sa...

Härlig helg ni haft. Visst är det livet att få umgås med nära å kära..
Ser att du håller oss på halster ett tag till med tävlingen, den som väntar på något gott....

Hoppas du haft det bra på utbildningen nu ..
I kväll du blir det match , nu ska vi piska till Norrköping. HEJA HEJA. Tror det får bli långfillingar på annars får de väll spetta loss mig från läktaren efter matchens slut, hi hi , det vore en syn :) Kram på dig !

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilken härlig helg du har haft!
Jättefeina höstbilder att titta på...
Kram
Marie

♥ Fyra årstider sa...

Vad roligt att du bjuder på dina personliga bilder. Kul med fest och få vara med familjen.
Kram Lotta

annette sa...

Annica!

Tycker Du skall festa och ha trevligt med Dina nära och kära minst en gång i månaden, för oj vad trevligt vi får dagen efter som får njuta av Dina enormt fina bilder och berättelser;)
Tack för att jag fick vara med, och vilken bra barnvakt Ni fick tag i, inte helt lätt att få så många barn att gå och lägga sig tror jag;)))

Hoppas dagen varit bra ute i naturen! Fick Du "sovmorgon" imorse?

Kramen //annette

Stina sa...

Oj vad mycket mys och roligt och fint det var här. Här hos oss har det också varit en solig dag. Puss

annette sa...

Ja, men Annica jag ville ju bara att Ni skulle festa EN GÅNG i månaden, det får T stå ut med ;))


Kraaaaaaaaaaam //annette

Gårdsromantik sa...

Vilken härlig släktträff!
Även om vissa sov bort lite av tiden ;-)
Så fint ni bor nära vattnet!

Kram Maud

Södralycke sa...

Låter som du också haft en riktig toppenhelg! Har tyvärr missat din tävling :( Det har varit helt galet med plugg inför tentan på dagarna och jobb på kvällarna, så jag ligger efter med mitt bloggläsande..... Blir en del att ta igen ;)

Hoppas du får en skön vecka! Kram Johanna

Vita hjärtan sa...

Vilken härlig helg ni verkar haft! Jättefina bilder har du lagt ut också!

Kram Annemari

Vecka - Vecka sa...

Oj vilket härligt långt inlägg! Roligt att "följa med er"!
Nu får man hålla tummarna för tävlingen då!

Kram,Lotta

På min gatan i stan sa...

Det där låter som en riktigt härlig helg! :-)

Vackert på trappen där!

Kram!

Design i tid och rum sa...

Hej! sååå mycket fint att läsa och titta på.Det är härligt att se hur du umgås med din familj,riktig mysigt, blev påmind om min egen bror och fam.som bor långt från Sverige.Kram Dadda

Levindas Värld sa...

Hej!

Men vilken underbar helg du har haft! Det är väl det bästa att få umgås med familj och släkt, mysigt :)

Ni har verkligen hunnit med en salig blandning av saker! Vackra bilder du har tagit också :)

Kramis