fredag 26 september 2008

Härliga höstdagar!

Tänk vad vackert väder vi haft de senaste dagarna!
Solen har lyst och det har varit varmt i luften.
Härligt tycker jag som inte är så förtjust i hösten.
Jovisst gillar jag lövens härliga skiftningar i rött,orange och gult.
Och visst älskar jag att tända ljus i mörkret!
Men annars kan det faktiskt vara!
Jag längtar redan till våren...

I onsdags var jag ute och tog en promenad efter att ha varit på dotterns skola.
Då passade jag på att ta några bilder på hur det vackra gröna som naturen bjudit oss på nu börjar förvandlas till höst här i Östergötland.
Det har inte kommit så långt här som på andra ställen i vårt avlånga land har jag sett bildbevis på...

På jobbet har vi jobbat med biologi de senaste veckorna.
Det har handlat mycket om träd och svampar under temat "miljö och kretslopp".
Tanken är att vi gör nedslag i vår natur just nu och så småningom binder vi ihop det så att vi alla förstår att allt hänger ihop i naturen.
Det är både roligt och spännande att se elevernas reaktioner.
Igår fick min kollega en toppenrolig idé.
Eleverna fick två och två intervjua ett träd.
Idag fick vi lyssna på redovisningarna som var både roliga, intressanta och finurliga:)
På måndag ska jag på utbildning igen.
Det ser jag fram emot!
Då står Utomhuspedagogik åter på schemat och denna gång kommer det att handla om Kemi.
Spännande!!!

Förra lördagen dog min datorskärm och i veckan innan gick vår torktumlare samma väg.
Eftersom det i en fyrabarnsfamilj behövs en torktumlare för att underlätta livet beställdes efter lite eftertanke en ny och då passade vi självklart på att även köpa en skärm.
Den skulle levereras omgående.
Först idag kom leveransen.
Min nya skärm packades upp och installerades på en gång

Och sedan var det dags för torktumlaren att komma ur sitt emballage.
En veckas väntan och besvikelsen var enorm!
Transportskadad...
Inte nog med att jag fick ringa och vara arg som ett bi igår på posten som skulle levererat tidigare och då ljög och sa att de hade ringt men att jag inte var anträffbar utan nu är helvetet trasigt oxå...
*suck*
Läs hela den "lustiga historien" här

Nog med tråkigheter...
Imorgon är det inflyttningsfest hos lillebror.
Allt är ommålat och det nya köket är på plats.
Det ska bli riktigt spännande att se hur allt blev, vi var ju där i helgen och tjuvgluttade men då var det långt ifrån klart!
Elektrikern skulle komma på måndagen men ringde och sköt upp besöket...
Så nu återstår att se om det blivit klart eller inte;)
Lämnar er med en bild på en härligt söt ljuslykta!

Och en påminnelse om ni ännu inte lämnat en kommentar för att ha chans att vinna ett hemligt paket i min 15 000-besökareutlottning.

Klicka på länken nedan så kommer du direkt till "tävlingen".

Tävlingsdags

♥Kram Annica

24 kommentarer:

Nettan sa...

Tittar in för & önska dig trevlig helg =0).
Visst är det härligt med färgsprakande hösträd.

Ser att det inte bara är hos mig saker gått sönder, min dator stendog oxå häromdan =0(.

Men nu har jag en bärbar & kan sitta var jag vill, om jag är ledsen...NÄPP !! ;0)

Ha det gott..
Kram Nettan

Mjuka sa...

Önskar dig en trevlig helg!!
kram

♥ Fyra årstider sa...

Längtar lite till skolan när jag hör dig berätta om jobbet.
Ha en skön helg, fina höstbilder.
Kram Lotta

Vecka - Vecka sa...

Finns alltid så mycket att läsa och ta del av hos dig! Det är roligt!

Tråkigt med att torktumlaren var transportskadad.. vi fick en ny dörr för ca ett år sedan till källaren, hade fått skrapor, men vi var så illa tvungna att behålla den, för vi hade redan väntat på den så länge..

Trevlig inflyttningsfest!

Kram,Lotta

Viola sa...

Hejsa, ja en olycka kommer ju sällan som man säger, och inte är det roligt heller när dom kostar mycket pengar, du en himla rolig idé med trädet, det tar jag med mig till skolan, hoppas nu att det blir en härlig fest hos lillebror, ha en riktigt skön helg, kramis VIOLAN

Ofelias Hus sa...

Visst är det vackert på hösten med alla färger och den höga, klara luften.
Jag lider med dig som måste vara utan torktumlare, det måste vara jobbigt, vi har ju också 4 barn så jag vet hur mycket tvätt det kan bli.

Vad roligt att höra att du är en sådan engagerad lärare med nya ideer...vi var på utvecklingssamtal i torsdags och läraren hade förlagt alla Josefs papper och sedan gnällde hon om hur jobbigt schemat hade varit att planera och om hur långa dagar de hade måsta ha...det var en besvikelse, men jag tänkte sedan att kanske hon bara hade en dålig
dag, men tråkigt var det...
Kram och ha en skön helg
Anette

Katta sa...

Sån skit med tumlaren, hoppas de ger er en ny i allafall.Lustigt att de påstår sig ha ringt om de inte har gjort det, vi har åxå varit med om diverse som påstår att de ringt när vi vet att de ine gjort det, det är ju hur lätt som helst att veta nu med nrpressentation.Spännande att intervjua ett träd, jag undrar vad de svarade.Kemi utomhus låter annorlunda än hur jag minns kemilektionerna.Ha en bra helg, kram Katta

Ellas Inspiration sa...

Det där med träden är helt otroligt! Jag satt i bilen igår och var helt fascinerad över alla vackra färger som man ser just nu. Underbart!

Ha en härlig lördag!

Kram Karin

Svenska inredningsbloggar sa...

Härliga höst, säger jag bara.
Hoppas att du får en bra dag. Puss

Anneli sa...

Jag däremot Älskat Hösten - Tända Ljus - kläder lager på lager - alla fina färger.
Sen däremot har ju alla årstider sin tjusning.
Härligt med ny dator - vill också ha... :)
Kramis/Annelie

Ullis/Leva på landet sa...

Pratade med Gunilla i går och hälsade. Gårdagens föreläsning var helt kanon, intressant och full av humor. Intrvjua träd har vi också gjort, brukar vara jättekul. Undrar vad ni ska hitta på när det gäller kemin?

Ha det bra och sköt om dig!
Kram Ullis

Svenska inredningsbloggar sa...

Vad trist det är när sådana saker går sönder!
Vad kul det lät med träd-intervjuerna. Barn är ju helt otroliga på att lösa sådana uppgifter. Lul att du gillade min uppfräschning av bloggen. Det är roligt att förnya sig lite och jag älskar ju prickar :-)
Jag rekommenderar att ladda ner Google Piccasa-programmet för bildredigering. Det är gratis och går snabbt att ladda ner. Enkelt att förstå också, en bonus för mig ;-)

Kram

IKT i min vardag sa...

Jahaja, då glömde man att logga ur sig igen från inredningsbloggar...;-)

Kram igen

Stina sa...

Haha...jag skrattar på mig alltså.
Du är ju för go du.
Ja, det finns många som jag älskar som inte finns med i listan. Om de säger till så brukar jag lägga in dem där. Jag håller inte reda på vilka som är i listan, förutom att jag söker igenom den om jag upptäcker någon som inte är snäll. Jag har bara slutat att lägga in bloggar. Jag har så många som jag tittar till. Men jag lägger till dig nu när du påminner mig. Haha...pusskråka!

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Underbara höstbilder! Jag är heller ingen höstmänniska..mer för våren o sommaren men jag ska inte sticka under stolen med att höstens alla färger ändå faller mig i smaken :)

Ha en bra kväll!

Kram

Sara sa...

Hej
Vilka härliga bilder på vackra träd. Jag önskar dig en fin söndag.
Kram sara

Beas sa...

Rackarns...inser att jag preciiiis troligen missat din tävling. :-)

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Fyra barnsfamilj... Ja du, de är samma här!!! Jag har fullkomlig förståelse! När våran tvättmaskin brakade samman blev det larmrop kan jag lova! Vi har numera en som sväljer 8 kg åt gången.Väldigt tacksamt! Vissa grejjer ska "bara funka". Blir fort berg som är svåra att hinna ifatt om maskinparken ger upp!!!//Linda

Levindas Värld sa...

Jag tycker det är jättehärligt med hösten! Naturen blir så vacker med alla färgskiftningar och solen lyser så härligt!

Önskar dig en riktigt skön söndag, kram!

Stämningsfullt sa...

Hej!
vackra bilder! Rolig idé att barnen skulle intervjua ett träd....men undrar hur folk skulle reagera om jag gjorde det? Hahahah :)

Fasiken vad trist att torktumlaren skulle vara skadad! Det får mig att tänka på när vi hade flyttat hit och jag var gravid. Vi hade inget bra vatten och efter mycket om och men så installerade vi ett vattenreningsverk. Prio ett för mig efter det var såklart en tvättmaskin!!! Tänk dig själv att behöva åka till svärmor med tvätten liksom.... När jag skulle starta nya maskinen för första gången så var den helt död! Gissa om "Gravida Berta" var på krigsstigen!!! Det slutade med att de fick komma hit med en ny maskin och samtidigt hämta den trasiga :)

Hoppas att ni får en bra dag!
Kram!

Linda sa...

Vackra höstbilder! vilken härlig idé med trädintervjuer!

Usch vad tråkigt med torktumlaren! Det är så tråkigt när något man väntat på är trasigt när man äntligen får det...!

Hoppas du har haft en fin helg i det vackra höstvädret! Kram Linda

LillaFlisan sa...

Fy så trist med torktumlaren!!!!
Men väldans vackra höstbilder du visar!

Kram Flisan

Stina sa...

Retstickan????...ja, det är jag det!:-D Puss

karofina sa...

ja det blev bara höst sådär, nub är löven påvög att falla här, björkarna blir allt glesare! hu, snart kommer ju frosten oxå!

men vad i h-vete! kan de inte ens levera en gej av järn utan att ha sönder det! det är är ju patetiskt! gud vad tröttsamt, en tvättmaskin som man bara måste ha typ varje dag!
hoppas det ordnar sig FORT!

datorn var fin fin! hade jag inte tackat nej till! :)

kramar!