onsdag 24 september 2008

God eftermiddag

Fler än jag som var så här trött vid frukostbordet i morse? *skratt* Nä, riktigt så illa var det inte men det var en ganska trött Annica som klev ur sängen vid 7.
Egentligen har jag ju min "lediga dag" men då jag skulle besöka skolan för utvecklingssamtal för dottern passade jag på att hälsa på även i klassrummet.
Det var intressant att vara på andra sidan katedern för en gångs skull;)
Jag hade både SO och svenska, vilket är två ämnen jag själv inte undervisar i...
(Undervisar i Matte, No, Teknik och liiiiiite Engelska om någon undrar)
Jag och dottern passade på att besöka skolans café också. Där erbjöds dagen till ära precis nybakta bullar till försäljning.
Smaskens!

Det var ju som sagt ganska många år sedan jag själv gick i skolan...men jag minns ganska många händelser som om de var igår.
Genom att titta på min dotter ser jag så mycket av mig själv och ibland rullar minnenas television igång;)
Kan inte låta bli att bjuda på en härlig bild på mig själv med en av mina bästa vänner och hennes lillasyster.
Jag är sötnosen till höger och hon i mitten är min kompis Pernilla som jag än idag har kontakt med.
Hon bor inte så långt härifrån faktiskt vilket är lite kul eftersom vi båda "emigrerade" från Stockholm vid olika tidpunkter i livet.
Men trots närheten i avstånd är det ändå svårt att träffas irl pga att tiden inte riktigt räcker till.

Hur det gick på utvecklingssamtalet? Jodå, mycket bra! Dottern är en riktig skoltjej som tar stort ansvar.

I veckan kom ett så härligt mejl i min "brevlåda".
Jag kan inte låta bli att vidareförmedla det till er så här via bloggen.

Min städfilosofi


Jag tvättar inte mina fönster därför att...

Jag älskar fåglar och

vill inte att någon av dem ska flyga rakt in i

ett blankt fönster och skada sig.
Jag bonar inte golven därför att...


Jag är livrädd att någon gäst ska halka och skada sig,

då skulle jag känna mig hemskt skyldig.

(plus att de kanske skulle stämma mig...)
Jag bryr mig inte om dammråttorna därför att...


De är ett väldigt bra sällskap,

jag har döpt de flesta av dem

och de håller med om allt jag säger.




Jag stör inte spindlarna i deras nät därför att...

Jag vill att alla djur ska ha ett eget hem.




Jag höststädar inte därför att...

Jag älska alla årstider

och vill inte att de andra ska bli avundsjuka.




Jag drar inte upp ogräs i trädgården därför att...

Jag vill inte förolämpa Gud.

HAN är en otroligt duktig designer!




Jag plocka inte undan saker därför att...

Min man skulle aldrig hitta dem igen.


Jag lagar inte gormet middagar när jag har bjudning därför att...

Jag vill inte att mina gäster ska

oroa ihjäl sig över vad de ska bjuda mig på

när jag är hos dem på middag.


Jag stryker inte därför att...

Jag väljer att tro på tillverkarna

som hävdar att det är strykfritt.
Jag stressar inte för något därför att
...

Stressande människor dör unga -

jag vill vara kvar och bli

en rynkig och skräpig gammal kvinna!!

Kom ihåg...


Kram Annica

PS. DU är väl med och tävlar?
Om du inte anmält dig än kan du göra det i mitt förra inlägg:)

19 kommentarer:

annette sa...

Vilken "söting" Du är;)
Måste vara kul att hälsa på i barnens skolor när Du är lärare själv, kul också med positiva omdömen Din dotter fick,är ju idag väldigt viktigt att det går bra i skolan då det krävs så mycket sedan ute på arbetsmarknaden.
Snart dags för Er tjejträff eller?

Kramen //annette

Living by Milla sa...

Vad fin du är med blommor i håret.;)
Skoj att fortfaranade ha kontakt med barndomskamrater.
Nu påminde du mig om att jag skulle "boka" en dag i dotterns klass. Det är så mysigt att hälsa på i skolan och se vad de gör.

kramelikram
Camilla

Vecka - Vecka sa...

Stämmer då bra det där med all städning..
Roligt att hälsa på i skolan!

Kram, Lotta

Stina sa...

Duktig dotter du har. Det är kul när det går bra för ungarna.:-) Puss

IKT i min vardag sa...

Jag funderar lite på den dagen då jag ska sitta med som förälder på föräldramöten och utvecklingssamtal i skolan. Kommer nog kännas lite märkligt...
Kul att det går bra för lilltjejen.

Vilket roligt mail du fått. Det var många "sanningar" där ;-)

Kram

Sara sa...

Hej
Vilken rolig läsning. Det sista var ju klockrent!
Kram Sara

Anneli sa...

Det var precis riktigt allting :)
Var också på utv.samtal igår - Gick väldigt Bra.
Men det är snart slut med det nu
Hon är den sista - de andra tvä Grabbisarna är stora nu - Det går sååå Fort...
Kramis/Annelie

Ullis/Leva på landet sa...

Nu fick jag se bilderna till städinlägget, *s*. Visst är det kul att få höra att det går bra för barnen. Mellansonen har ju börjat sjuan och alla tycker att han är så duktig och gullig, utom hans mamma, som skäller hela tiden för att han inte bär hem några läxor. Han själv tycker ju att han inte behöver göra något som ligger så långt före i allt. Vi har inte alls samma åsikt om den saken, hm.

har du fått nya skärmen nu?

kram Ullis

Katta sa...

Vad roligt att din vän är din vän än.(hm nästan ett rim det där)Jag har en bästa vän som jag träffade första dan i första klass och vi hänger ihop än trots att vi bor 60mil ifrån varandra.Jasså du jobbar med matte du, å vad jag och sonen skulle behöva din hjälp ibland här. Funderar seriöst på att skaffa matteläxhjälp till honom om några år.Än går det bra och han kan ju egentligen men motivationen saknas, suck. Sen är jag bara så klen på matte med.Kul mejl du fått ska kolla om du har nån mejladress på din sida och skicka dig en sak somjag hoppas du gillar. Kram Katta

Ann-Catrin sa...

Oh vilket härligt inlägg!!
Så gulligt kort på både dig och den lilla missen!'helt bedårande!!

kram a-C

Helena Sjögren sa...

Ja en dag i skolan har jag haft i dag. INTRESSANT ! Vi har som föräldrar ett stort arbete framför oss... Barnen har nämligen fått en lärare som ständigt kränker eleverna . Det är absolut inte godtagbart så nu driver vi detta hårt... Det är totalt kaos runt denna kvinna ... oj oj oj säger jag bara. Va lätt om man fick kicka folk i stället på en gång .

Fin du var på bilden ...
Ha det gott i solen nu !! Kram kram

Stämningsfullt sa...

Hihi vilket gulligt kort!

Ja vad skyller man inte på för att slippa städa liksom, hahaha.
Kram!

Hannele på Hisingen sa...

Jag tvättar inte heller några fönster, det gör maken ;)

Design i tid och rum sa...

Hej! det var kul och samtidigt mysigt inlägg. Jag blev lite nostalgisk nu när du visar bilder på dig och dina väninnor. Jag har också några gamla bra bilder, men kan inte få dem in i min data.Måste fråga någon som kan.
kram Dadda

Anonym sa...

hej gumman :) vilken söt katt :)

vad kul att följa med i skolan, kommer ihåg när jag hade pappa med mig i 4an, en kompis frågade om det var min bror (det lever pappa på än haha).. han såg väl ung ut, haha...

vilket roligt mejl du fick, kände igen mig helt :)

här hemma går det sakta framåt, var o tog nya prover igår och får svar på dem idag. ska enligt papprena börja jobba heltid på onsdag, men blir nog hemma längre. sedan kommer jag nog inte gå upp på heltid på en gång.. vi får se.. kanske sjukskriven på halvtid ett tag framöver.. ingen som tackar mig för jag jobbar ihjäl mig..

hoppas allt är bra med dig annars, att du hinner ta vara på alla små mysiga stunder som schvissar förbi :)

stor kram sara

Helena Sjögren sa...

Jamen , go helg på dig ! Kramelikram !

Elzie sa...

Du milde tid! Ja, en del stämmer nog på mig också, men rena fönster vill jag gärna ha, fåglarna må förlåta mig *s*.
KramElzie

LillaFlisan sa...

Din städfilosofi är helt RÄTT! Tvingade min familj att stänga av ljudet på tv:n och lyssna på denna eminenta text.
Dottern tyckte att den var jättebra och fnissade ordentligt!
mannen stirrade på mig och sa sen lugnt : Kan du sätta på ljudet nu??
:-/

Trevlig Helg!
Flisan

Viola sa...

Hej Annika, den tiden är nu förbi för mig, när det gäller att gå på uv. samtal, har ju varit på några gm åren, glädjande att det blev så positiv respons, idag har läraren Viola jobbat med butiken och även igår. Nu sitter jag ute i tystnade i skogen, så skönt, himla härligt mail, vad jag skrattade störtskönt, ha en skön helg, kram VIOLA