torsdag 26 juni 2008

Åh vilken dag...

Idag är det inte en energiknippa som sitter bakom tangentbordet.
Urusel sömn i natt bredvid en treårig kungfu-mästare...behöver jag säga mer?!?
Seg och trött har jag känt mig hela dagen.
Nu ska jag inte gnälla mer om det utan istället "prata" lite om det roliga i livet.
Igår tog jag äntligen min lärarexamen "på riktigt".
Jag har ju jobbat som lärare i åtta år utan att lyckas få tiden att skriva klart min examensuppsats på fem poäng.
Fyra barn senare och med heltidsjobb(45 tim/v) och 20 timmars resande i veckan fick jag för fem veckor sedan ett otrevligt samtal.
Ja personen som ringde är trevlig, min gamla mentor från utbildningen, men budskapet han hade var mindre kul.
Kortfattat kan man säga att han sa följande: skriv klart uppsatsen nu, du måste bli klar till halvårsskiftet, annars förlorar du en stor del av din utbildning och måste läsa om mer än ett år.
För sönderstressade mig, redan halvvägs in i väggen, lät det som han sa ta livet av dig.
Men för att göra en lång historia kort kan jag säga att med hjälp av min oäkta make och egen jävlaranamma blev jag i torsdags klar med min uppsats.
Igår fick jag meddelande om att den är godkänd och jag kan numera titulera mig lärare...på riktigt ;)
Jag har fungerat som en attans duracellkanin den senaste tiden och kanske var det så att luften gick ur mig helt och hållet igår när jag fick beskedet om att allt var klart...
Men släppa målningen...Nä, se det kunde jag inte!
Idag gav jag mig på sovrumsdörren med ett första lager färg.
Den ska få samma ljust grå färg som panelen har.
Jag såg sedan till att måla klart detaljer som socklar och foder. Försmädligt nog tog maskeringstejpen slut så en liten snutt golvlist är kvar att måla och sedan hela taklisten...


Ja ni ser ju att fönstret inte fått färg än heller.
Men det avvaktar jag med till det råder bättre väder så jag kan plocka ner dem.
Eller jag och jag...hmm jag har höjdskräck så dem får den oäkte maken snällt klättra upp och plocka ner åt mig!

Jag kunde ju inte låta bli att hänga upp gardinerna för att se resultatet av mina målarmödor.
Jag älskar rummet nu, så ljust och fräscht!
Men det ser allt lite lustigt ut med furufönster till allt det vita och grå.

Ställde även tillbaka min älskade byrå...


Nu återstår att tapetsera väggen ovanför sängens huvudgavel.
Men det får nog vänta ett tag.
Den oäkta maken har ännu inte gått på semester och är helt utsjasad.
Det känns som han jobbar dygnet runt!
Får nog vänta några dagar iallafall innan jag börjar tjata om tapeten... annars får jag nog en doja i huvudet eller nåt...*fniss*
Och sedan är det till att piffa och fixa och göra det mysigt!
och så ska ju detta elände bytas ut oxå.

Fulare lampa får man leta efter i det här sammanhanget.
Så nu börjar jakten på en söt, romantisk lampa (plafond) ...med en överkomlig prislapp!
Men det vet jag ju hur det brukar gå...
Jag har ännu inte hittat någon lampa till köket och den som hängde där slet jag ju ner innan jul eftersom jag bara inte stod ut med den.
*fniss*
Kram Annica

25 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk vad man kan förvandla med färg...det kommer att bli så fint.
Kul att få se hur det växer fram.
Spännande att se det färdigt.

Duktig du är.

kram Nina

Ullis/Leva på landet sa...

Stort grattis till examen. Nu är du ju också en "riktig" lärare precis som jag. Skrattar när jag ser dina fönster. så sa vi också vi tar dem när det blir varmare ute och i sonens rum tog det 2,5 år, lång vinter va. I vårt sovrum tog det 7 månader. För ca tre veckor sedan fick jag nog. Öppnade dem en morgon och målade på plats, sedan gick det att stänga på kvällen igen. Hade jag väntat på att gubben skulle tagit ut dem hade jag fått vänta lika länge igen. Min man har inte heller semester. Just nu är ha så sur och grining för att resten av huset inte vill gå o lägga sig när han vill. Han tycker vi stör för mycket när vi sitter o pratar. Vi får se om det blir bättre när han får semester, fniss.
Kram Ullis

lottens vita och gröna sa...

oh annica, förstår att det varit jobbig, men sååååååå stolt du är nu, att det gick, stoooooooort grattis! varmastekramen lotten

Living by Milla sa...

Åh, GRATTIS till examen !! Vad skönt det måste kännas!

kram Camilla

Malin sa...

Hej!
Massor med grattis!
Målningen blir jättebra.
Kram Malin

Svenska inredningsbloggar sa...

Grattis till lärarexamen!!! Du har verkligen slitit som orkat med allt, duktigt.Måste kännas skönt att du fixat det nu.Förstår ändå att du tar ett break med målning emellanåt, man måste ju få göra nåt man tycker är roligt och kreativt med så man får vila huvudet lite. Måste säga att jag är imponerad av din framfart med penseln med.Otroligt vad du kan och orkar.Såg att jag missat ett inlägg också, jag hinner inte riktigt med som jag vill.Har tyvärr inget tips ang öppenspisens kakel.Ja min oäkta make är med rätt utshasad nu han bruka behöva en vecka att vila sig innan han orkar med semestern på riktigt.Ha det så bra, och du det blir jättefint i ert sovrum. Kram Katta

Katta sa...

Nämen hallå, nu hade jag glömt att logga ut från inredningsbloggar med. Det var i allafall bara jag som skrev förra kommentaren.Katta

Södralycke sa...

Grattis till din examen! När man måste så klarar man mer än man tror :) fast jag förstår att det måste varit jobbigt att få en massa arbete slängt på sig sådär....
Ska bli så spännande att se det färdiga sovrummet sedan!

Ha en bra dag, kram Johanna

Elin - Ett Hem sa...

Hej! Grattis till examen! Kommer ihåg känslan att äntligen vara klar.

Du har verkligen haft en hel del att stå i ser jag, fint blev det!

Ha en trevlig helg! Kramar Elin

Gårdsromantik sa...

Med andra ord har ni det ganska mörkt hos er!

Tur att du målar så bitt och fint då.

Jag gillar verkligen den där brytningen i grått.

Grattis till Lärarexamen!

Kram Maud

rosenfröjd sa...

jättegrattis till din examen! Måste vara hur härligt som helst att komma i mål.

och målningen ser ut att fortskrida alla tiders. Det blir ju fantastiskt fint.

Trevlig helg på dig!

Kram/
M

Nettan sa...

Hipp Hurra & Stort Grattis Till " Lärarexamen " !!
Vad fint det blir i erat sovrum, en fråga bara ?!
Har likadana dörrar som du målat, gör du det med pensel eller finroller ??
Ångra mig att vi 2004 att vi köpte furudörrar =0(...men, men...det finns ju färg ;0).
Ha en skön helg...
Kram Nettan

Elzie sa...

ETT STORT GRATTIS TILL DIN LÄRAREXAMEN!!! Måste vara otroligt skönt att ha det gjort nu. Även om det var stressigt också. Jag fattar inte hur du orkar!!!
Ert sovrum kommer att bli så fint. Älskar panelen och färgen ni valt. Ska ni ha kvar taket i träfärg? Då skulle in glädja min make som aldrig tillåter mig att måla sånt snyft *s*.
Hoppas du får en skön helg och att ni bägge får lite lugn och ro snart. Låter som det skulle behövas.
Kram Elzie

Mjuka sa...

Åh grattis till examen!! Va duktig du är!!!
Önskar dig en skön helg med massor av sol!!
Kramar Malin

karofina sa...

men det blir ju kalas!! kommer bli så romantiskt o fint där inne! ja de där spotisarna är inte snygga, men bra ljus ger de iallafall ;) du kommer säkert springa på nån snygg lamapa på nån loppis snart!
kram på dig!

Elzie sa...

Ett drömhus för maken med andra ord. Jag älskar också att måla, men får inte använda den "gåvan" så ofta *s*.
/Elzie

Stina sa...

Grattis gummelisa!


Vad fint du gör också.;-)
Puss

annette sa...

STORT GRATTIS TILL EXAMEN, fy sjutton för att få ett sådant samtal, kan ju knäcka vem som helst, suveränt gjort att klara detta!!!

Underbart att se hur fint sovrummet blir, detta med Furu är ju inte så snyggt, men så skulle det vara tidigare, passar mer i sportstuga tycker jag.

Du är duktig Du!

Ha en skön Helg!

Kramisar //annette

Hanna i Det stora grå huset sa...

Grattis till din examen!!! Vad härligt att du har fixat det!

Tänk vad snyggt det blir med vitfärg... Älskar det... men allra bäst är din vackra byrå tycker jag... Sååå fin!


Önskar dig en härlig helg!
Kram Hanna

På min gatan i stan sa...

Den där byrån den var fin den! :-)

Kram!

Ellas Inspiration sa...

Men GRATTIS!!! Gud va skönt att kunna lägga det bakom sig förstår.

Ja, det där med målning verkar aldrig ta slut. Känner igen känslan. Jag sköter just nu hushållet och maken bara målar och målar! Tar det aldrig slut?

Ha en riktigt härlig helg!

Kram Karin

Crazy and Daisy sa...

Jättestort grattis Annika!!!
Det är över nu!!!
Klart man beteer sig underligt efter allt slit*L*. Jag har precis det som ämne på min blogg idag!!

Vad snyggt det blev med allt det vita, det blir harmoniskt nu!!

Grattis igen och x-tra stor kram!!

Design i tid och rum sa...

Hej! vad glad jag blev när jag läste din kommentar. Stort tack för det.Har tittat genom din blog,och tycker att det är alltid roligt med nya blogg vänner.
SUPER GRATTIS TILL DIN EXAMEN,det är inte lett med små barn, och allt annat vad livet innebär.
Verkligen är jag imponerad och framför all har du valt yrke som du kan vara riktig stolt över.
kramar Dadda

Livet och träning sa...

Grattis till examen, så duktig du har varit!!!
Så jätte fint det blir med det ny målade.
Rummet ser mycket större ut.
Ha det så bra .
Kram ylva.

Levindas Värld sa...

Hej hopp!!

Jasså men vilket sammanträffande att du känenr till trakterna så väl där jag semstrade, hihi!! Vi hade det supermysigt och den resan kommer jag leva länge på :)

Och du jobbar och står i ser jag,...herregud var får man all energi ifrån emellanåt? :)

Grattis till lärarexamen!!!

kram!