söndag 29 juni 2008

Och så var det söndag igen...

En vecka av semestern har gått.
Det är skönt att veta att man inte behöver kliva upp ur sängen i ottan i morgon heller:)
Idag fick jag ligga kvar i sängen en stund efter att den oäkta maken och barnen gått upp.
Jag förväntade mig en härlig frukost på vår soliga balkong.
Kras!
-Nej, skrek jag bara rakt ut!
-Inte nu igen...
Ilsken som ett bi gick jag ut på balkongen för att inspektera förödelsen.
Och visst var det som jag trodde...
Maken hade gett i uppdrag till de äldre barnen att duka men småttingarna hade tagit tillfället i akt att vara hjälpsamma.
Visst är det härligt med snälla hjälpsamma barn men någon måtta får det vara!
Av någon anledning lyckas de och maken alltid slå sönder mina favoritsaker.
Jag köper in små plastskålar som är slagtåliga men vilka skålar dukar de med?
Jo, de av glas eller porslin.
Idag rök två av mina favoritskålar igen.
Från början hade jag 6 st. Kvar finns nu en...
Samma sak med matservisen. Av tolv mattallrikar finns nu sju kvar...och de djupa faten och assietterna ska vi inte prata om...
Tror ni jag ville dra täcket över huvudet igen!?!
Den oäkta maken försökte släta över det hela med att nu får du ju anledning att köpa nytt.
Men jag vill ju ha mina gamla...
Frukosten blev iallafall trevlig till slut med PLAST-skålar till morgonfilen...
Tvättstuga och lite städning fixades innan lunch och på eftermiddagen kom en kompis till småkillarna över.
MellanJ ville prompt städa sitt rum till A skulle komma och sådant tackar man ju inte nej till.
När han städat klart (lillebror kanske hjälpte till att flytta en leksak eller två) kom han med kameran och ville att jag skulle ta foton på honom och rummet.
Instruktionen var att jag skulle ta på honom när han sitter i sin fåtölj vid sitt "skrivbord".
Skrivbordet är en kista som hans farfar snickrat ihop.
Där har han sina pennor och sin nya gröna bordslampa.

Grönt är hans absoluta favoritfärg och det är den färg han vill ha på väggarna i sitt rum.
Just nu är där gult- en färg som satt på väggarna när vi flyttade in.
Bild två skulle visa hur duktig han varit på att städa upp från golvet:)
Under tiden barnen lekte med kompisen passade jag på...
Men vad är nu det här???
Minns ni mitt loppisfyndade bord?
Jag passade på att måla det idag med utefärg.
Bordet ska ju stå på farstukvisten...


Herr Jamess är inte så intresserad av inredning men...



när jag ändå var på hugget passade jag på att måla hans lilla hus.
Huset har svärfar snickrat ihop och det är isolerat så att Jamess ska ha det varmt och mysigt på vintern eller när vinden viner och han inte vill ligga i sin korg. Ja, Jamess alltså...inte svärfar;)


Avslutar dagens inlägg med en bild av mitt lilla fågelbad som idag blivit ett blombad:)




Kram Annica






13 kommentarer:

Frida sa...

Vad fint bordet blev!
Kram Frida

Anonym sa...

Underbart att läsa allt du skriver...sitter och ler för mig själv och ser hur hela senariet har gått till..
Fint blev det i alla fall i sovrumet......

kram Nina

Ullis/Leva på landet sa...

Du fortsätter att jobba på. har inte du semester, fniss. Jag tror att det är flera små killar som varit i städtagen. Jättefint blev det. Här är det yngsta sonen som röjt rejält i sitt rum, samt bäddat. Bordet blev ju så fint.
Här har jag fortsatt att måla. När jag var klar med två hurtsar konstaterade jag att jag inte var nöjd med taket. Nu har jag målat hela taket en gång till med täckfärg. Det får bli skåpens tur i morgon, samt så ska fönstret få samma täckfärg som taket.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

annette sa...

Oj då! Skönt att frukosten avlöpte väl efter porslinskrossningen, men dom ville nog bara duka väldigt fint åt Dej!!
Tänk vilken duktig son som vill städa innan kompisen kommer, inte så vanligt tror jag!?
Härligt att vara här och läsa om allt Du gör, och loppisfynd blir som nya hemma hos Dej.

Ha en bra måndag!

Kram //annette

Svenska inredningsbloggar sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gårdsromantik sa...

Det där med porslinskrasch känner jag igen.

Maken envisades med att det var så gott att dricka ur blå blom - nu har jag 2 hela koppar kvar av 10!

Gissa om man är sur - de kostar ju runt 400:- nya.

Vilket välstädat och fint rum gossen har!

Kissen har också en stilig kojja.

Kram Maud

Living by Milla sa...

Hej vännen!!

Oj, så synd på ditt favvoporslin...det blir ju lätt så när barnen vill hjälpa till. :(

Loppisbordet blev kanonfint ! Var har du tänkt ha det ?

Visst går veckorna fort, jag har redan avverkat min andra. Tur att jag har 2½ kvar!

Varm kram Camilla

Levindas Värld sa...

Hej!

Ja igårkväll var den en härlig kväll :)

Jasså du har regn idag, än så länge har jag klarat mig men det hänger i luften..

Trist när glas, skålar, tallrikar och dylikt går sönder :(. Men huvudsaken man vet att det är olyckshändelser. Tur att det finns plastgrejer att at till vid vardagliga tillfällen då finporslinet inte behövs...hihi!

kram

Malin sa...

Jättefint bord du fyndat!
Kram Malin

Helena Sjögren sa...

Porslin i kras e aldrig roligt, speciellt inte när det är gammalt och oersättningsbart ( HM , vad det där ett svenskt ord ? Långt blev det i alla fall.. Ord polisen får rätta ... )

Förstår att du hade lust att dra täcket över huvudet och somna om..
Ha det !

Karin i Villa Grå sa...

Hej vännen!

Aj aj aj, inte kul när favoritporslinet krossas! Här är det dessvärre jag som krossar, jag är klumpig och tappar saker, sätter ner tallrikar och glas INNAN jag nått fram till bordet, osv :-(

Vilken otroligt cool katt du har, hans teckning är urläcker *gillar* Dessutom får du gärna hälsa sonen att han är en mästare på att städa sitt rum! Om han vill sommarjobba hemma hos oss i framtiden så kan han väl höra av sig..? ;-)

Visst är det lätt att ledsna på att måla? Starkt jobbat!

Kram!

Karin

Sara sa...

Vilket härligt bord. Tänk positivt, nu får du ju köpa nytt porslin. Green gate har ju mycket fint.....
Kram Sara

karofina sa...

åh vad snyggt bordet blir!! men får inte lilla kissemiss vara inne på vintern när det är kallt o stormar? huu, jag får dåligt samvete om mina är ute om sommaren o det regnar eller så...

du har fått mycket gjort på sistonde, en riktig liten arbetsmyra! :)
kram!