onsdag 25 juni 2008

Onsdag

Jahaja, det lönade sig visst att gnälla lite över vädret i morse för väderguden lät solen komma fram en välbehövlig sväng!
Varken killarna eller jag är särskilt sugna på att gå ut när vinden viner runt öronen eller när regnet står som spön i backen.
Nu pallrade vi faktiskt oss ut och njöt av den friska luften!
Killarna lekte i lekstugan och själv satt jag på altantrappan med en kopp te.
Jag smög omkring lite och inspekterade ägorna:)
Jag noterade att mina Mårbacka mådde bra i sina lådor och att de andra pelargonerna fortfarande är ett mysterium.
De har nu fått knopp men jag har ännu inte en aning om vilken färg de har...
I hallonsnåret var det gott om bär på buskarna.
Men det tar nog ett tag till innan de blir röda och mogna.
Jag längtar...

I blomlådan har mina fröer tagit sig och den första tagetesen tittar nu fram med ett soligt leende.
Jag vet att många inte gillar denna blomma.
Själv älskar jag den!
Min farmor har ALLTID sått just tagetes och jag fick som barn vara med och plantera.
Sånt gör att man bara inte kan låta bli att älska den, farmorblomman som jag kallar den:)

Vädergudarna verkar vilja att jag målar, för helt plötsligt återgick det fina vädret till att bli sämre igen.
Jag var inte sen att svida om till målar-outfiten...

Panelen blev färdigstruken och så gav jag mig på samtliga detaljer runt fönstren.
Själva fönstren får jag ta en annan dag, en solig en...
Drog dit lite färg på golvsocklarna oxå så nu är de grundade och redo för ett lager färg till.
Glad av att se hur fint och ljust det blir fick jag lite extra energi.
Så jag gav mig helt sonika på "öppna spisen" med vit färg, en pensel och en roller i högsta hugg.
Som ni ser är det lite kvar men de detaljerna sparar jag till i morgon.
Det kan ju vara regn eller blåst då med;)

Golvet är nylagt och följer färgskalan jag tänkt mig som bas i sovrummet- vitt, grått och svart.
Funderar just nu på hur jag ska göra med den kaklade ytan utanför själva insatsen.
Ska den kaklas om eller ska jag lägga mosaik?
Förslag någon?
Hmmm...är det inte något jag glömt tänkte jag och stirrade på sovrumsdörren?!
Inte sjutton kan man ha furudörr när resten av rummet målas om!!!
På med lite kvistlack och nu är den redo att målas den med:)
Nu ska jag med gott samvete krypa till kojs!
See you!
Kram Annica



14 kommentarer:

Tjohalia sa...

Vad duktig du är som jobbar på, det ser verkligen fint ut med vit färg.

Vad roligt att du är med och röstar om priset till tävlingen, skålen ser ut att vara en stor favorit. Kram Sandra

Living by Milla sa...

Visst är det skoj att måla när man ser resultat på en gång ! Jag har också målat i dag, ytterväggarna på carporten och garaget,fortsättning följer i morgon.

Vad har du för färg till kaminen ? Det blev toksnyggt! Vi har öppenspis med insats i gillestugan som jag har tänkt måla i samband med renoveringen där.

Apropå färgen..så behöver du inte vara orolig att det ska blöda igenom. Det gör det inte, målade panelväggen för 2 år sen och den är fortfarande lika fin ! :)

kram Camilla

Mjuka sa...

Oj, va du har varit aktiv!! Kommer bli jättebra
kramar Malin

Vecka - Vecka sa...

Oj så du håller på! Skönt att insé att man inte är ensam om att vara "galen" med sysslandet.. Det blir så fint så fint så!

Mosaik låter bra tycker jag! Har själv en hel låda full med vita kakelrester från vår badrumsrenovering som bara väntar på att bli mosaik någon stans..

Anonym sa...

hej gumman!! så du jobbar!! förstår att det är kul att måla när det blir så stor skillnad :) blev toppenfint i sovrummet :)gillar färgen på panelen :)

vad fint du har i trädgården, jag hade också fina mårbacka, men de förfryste en kylen morgon i april.. ahhh!!

stor kram sara

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken tur att du fick pallra dig ut lite i solen. Det kan behövas lite frisk luft också. Du jobbar verkligen på, jag gör ingenting just nu bara njuter och planerar vad jag ska göra. Om andan och lusten faller på gör jag kanske ett ryck i tvättstugan idag, vi får se. Antar att du även hunnit måla dörren när dagen är över.

Kramisar Ullis

Sara sa...

Kan du skicka över lite energi till mig, du får ju så mycket gjort :-)
Kram Sara

Södralycke sa...

Vad spännande att följa din ommålning, det blir verkligen fint! Mosaik låter jättesnyggt tycker jag :)

Ha en bra dag, Kram Johanna

S o F sa...

Angående frågan om spisen, så tycker jag det hade varit snyggt att macha golvet på något sätt.

Helt svarta större plattor eller kanske mosaik grå/svart.

Hmmm - helsvart kanske skulle ge ett gedignare och lugnare intryck...

Kram!

IKT i min vardag sa...

Ohhh vad bra det blir!!! Så kul! Det har ju varit bra väder för sånt pyssel ;-)

Nu skiner äntligen lite sol utanför fönstret (väldigt skitiga sådana ;-))

Kram

Lilla Blanka sa...

Hej!

Vilka mysiga somriga trädgårdsbilder!

Jag längtar också tills hallonen mognar..mmm så gott!

Antingen kan du ha mosaik eller bara vitmåla det kaklet som ligger, det funkar ju och är enkelt.

Kram
Mia

Hellen sa...

Hej igen!
Vilket jobb du gör. Jag har inte haft ork att göra något inomhus på länge. Måste försöka få till lite inspiration. Fint golv vid öppna spisen.

Jag skickar en utmaning till dig. Kolla in ska du få se.
Kram Helen

karofina sa...

du jobbar hårt! kul att du börjar se resultatet, det var ju bra att du kom på att dörren behöver sig lite färg oxå ;)
kram på dig!

Linda sa...

Vad duktig du är! Fina bilder du visar! Kram Linda, SmåGlädjen