onsdag 19 november 2008

Efterlysning...

Hej alla!

Igår var en bra jobbdag men väl hemma var det ingen höjdare.
Barnen var supertrötta och jättegriniga och jag själv drogs med huvudvärk...
Idag känns livet lite lättare (trots huvudvärk) att leva då det är min "lediga dag" och jag slipper kliva upp halv fem!

För ett par dagar sedan blev jag utmanad av kreativa
Line som har en jättemysig blogg där jag brukar titta in. ( ja egentligen är det två bloggar men det får ni upptäcka själva;)


Här kommer nu MIN utmaning.

TALET ÄR FEM

5 saker jag gillar:
Ljuslyktor...Har ju själv utnämnt mig till Ljusoholic! Shoppar gärna ljus och ljuslyktor i tid och otid*fniss*
Att skapa. Redan som pytteliten var jag igång och skapade i alla de möjliga material. Om det är att rita och måla eller att sy eller skapa i naturmaterial spelar liksom ingen roll. Stoppa bara något i händerna på mig så kör jag igång;)
Böcker. Min farfar introducerade mig i litteraturens värld och som barn kallades han mig för professorn då jag aldrig stack upp näsan ur böckerna:) Just böcker är ju så speciella för man får skapa sig en inre bild av de skrivna orden.
Att fotografera. Jag är definitivt ingen linslus och har aldrig varit det heller. Men att stå på rätt sida av kameran passar mig utmärkt. Där trivs jag bra med att föreviga min tolkning av verkligheten.
Vatten. Lugnet och skönheten jag finner i detta element är en lisa för själen...


5 saker som jag inte gillar:
Ärter...gröna och hemska! Usch!!
Att gå upp tidigt på morgonen. Fy!
Att ringa byråkratiska telefonsamtal... Jo ni förstår... Jag gillar att prata med vänner i telefon men att ringa Försäkringskassan eller Bredbandsbolaget och bollas runt i telefonkö...Blä!
Telefonförsäljare... Visst är det deras jobb men varför måste de ringa och förpesta min tillvaro när jag är medlem i NIX? Jag kan köpa att de ringer men varför är de så j-a påstridiga när jag sagt nejtack!!!??? Usch och fy!
Besserwissrar! Ingen förklaring behövs tror jag?!!

5 favorit mat och dryck:
Jag avskyr att laga vardagsmat men när jag får laborera på helgerna så trivs jag som fisken i vattnet;) När det gäller min smakriktning tycker jag att det är roligt att prova nya rätter med inspiration från olika delar av världen.
Lax i olika former. Ja, egentligen fisk över huvudtaget! Gott, nyttig och lätt att variera
Tacos och fajitas
Asiatiskt
Indiskt
Vanlig hederlig husmanskost.

5 favorit musik:
Thank you for de music...
Älskar musik och skulle inte klara mig utan! Har gått musikklass på mellan- och högstadiet och då jag läste till lärare var det med musik som huvudämne.




Är ju uppväxt på det glada 80-talet med allt vad det innebar i musikinspiration.
Fem av de musikaliska milstolparna i mitt liv är:
ABBA
Stevie Wonder
Madonna
Level 42
Toto
Nu är jag allätare och lyssnar fyra timmar dagligen på musik:)
Tack till den som uppfann radion/musikspelaren i mobiltelefonen.
Den räddar mig fram och tillbaka till jobbet varje dag!
Jag har ju inte varit så superaktiv med att besöka era bloggar och har definitivt ingen koll på vem som gjort denna utmaning...
Därför är det första gången jag inte skickar en utmaning vidare till någon specifik person när jag får en.
Istället slänger jag ut att en önskan om att alla som står i min länklista och som inte gjort den gärna får ta sig an den!
(det gäller så såklart båda mina bloggar)
Till sist vill jag återigen efterlysa lite hjälp!
Den söta spegelbyrån på bilden fyndade jag ju för en hundralapp...tror det var i våras...
Jag har fortfarande inte hittat lådknopparna med stort L trots att jag letat rejält ialla butiker jag kan och på nätet.
Har du ett tips på några passande tar jag tacksamt emot det!
Kram Annica

20 kommentarer:

Sara sa...

Hejsan
Vad kul att läsa lite om dig. Jag är ju också uppväxt på 80-talet, gillar samma musik som du.
Kram Sara

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Håller med Sara, va' ju också ung på 80-talet!! Tyvärr inga tips på knoppar (trader?) men himla fin byrå! //Linda

Nettan sa...

Underhållande läsning om / av dig !!
Och vart dina knoppar är ??
Inte den blekaste, sorry.... men de ligger säkert nånstans i villervallan....tips, fråga ungarna =0)

Kram Nettan

LillaFlisan sa...

Vilket fantastiskt fynd du gjort!

Jag brukar göra så att jag kollar på andra gamla byråer på loppisar eller auktioner om jag hittar någon med schysta tidstypiska beslag så brukar jag köpa byrån för någon/några hundralappar och använda beslagen...
Det brukar bli billigare än att köpa dem styckvis!

Hoppas du hittar vad du söker!

Kram

Flisan

Anneli sa...

Hejhej!
Vad roligt att läsa om dig...
Kika in hos mig, du har nåt där...
Kramar/Annelie

Vero sa...

Jo tack, här är det full rulle.

Hann med en beställning idag iallafall coh det var nånting.

Nu blir det te i soffan med maken. Ha det gott!

LillaFlisan sa...

Gud så bra kommentar du skrev till mig!!!
Tack!!
Du har HELT rätt!!

Kram

Flisan

Willewira sa...

Hej Annica!

Tack snälla för din kommentar hos mig! Det stärkte verkligen det intryck jag redan fått av Vittra.

Jag upplevde skolan som mycket seriös när vi av rektorn fick en genomgång skolans filosofi och pedagogik.
Att det sedan var ganska stökigt bland några av eleverna just den dagen som våra barn var på studiebesök är inte något som jag hänger upp mig på. Det fanns lärare i närheten som styrde upp det hela. Dessutom är det ju barn man har att göra med och att de alltid ska "sköta" sig är väl att förvänta sig för mycket.
Däremot att det finns vuxna i närheten som ser vad som händer... det är något jag som förälder uppskattar och förväntar mig av en skola.

Om det sedan blir Vittra återstår att se. Sonen får en ganska lång resväg, först tåg och sedan buss. Nu bor vi 150 meter från skolan. Det är lite skillnad.
Men även som i din dotters skola så är det rörigt och stökigt emellanåt...

Tack än en gång! Jag uppskattade verkligen din kommentar.

När det gäller beslagen till din byrå så vet jag att jag sett sådana knoppar någonstans...
Har du provat Epok i Linköping? (Såg att du skrev om hemstaden.)
Där har jag sett både det ena och andra i beslagväg.
Fin byrå är det i alla fall. :)

Roligt att få läsa lite extra om dig...

Ha det så gott!
Kram Willewira

Viola sa...

Härlig läsning om dig, vilken byrå, ljuvlig, dom som brukar ha mest beslag är ju Tradera, sedan vet jag att det finns någon butik på nätet som säljer "gamla" nytillverkade, har du sökt på Google, lycka till, kram

Hagbacken sa...

Hej tjejen, kul att få läsa lite mer info om dig...jag skulle vilja tipsa om skålhandtag-de gillar jag!

Kram Linda

Hagbacken sa...

Jaha förlåt, fattade fel..du ville ha likadana i original...ja, då säger jag som de andra..tradera kanske?

Kram igen!

Hagbacken sa...

Jaha förlåt, fattade fel..du ville ha likadana i original...ja, då säger jag som de andra..tradera kanske?

Kram igen!

Ullis/Leva på landet sa...

Så kul att läsa utmaningen om dig. Det var mycket jag kunde hålla med om som stämmer på mig. Har inte gjort den men just nu orkar jag inte. Vi får se nästa vecka. Letar också efter liknande knoppar, men väntar på att svägerskan ska leta på de originalknoppar om hon har kvar till en möbel. Sedan får vi se hur många som fattas.

Kram Ullis

Design i tid och rum sa...

Hej! alltid rolig att läsa om sina blog väner..
när det gäller knoppar,kan du titta in hoshttp://www.butikenpamontebello.blogspot.com/ kanske dem har eller vet var dem fins att köpa.Dem sysslar med restaurering av gamla möbler.
Det är det enda jag kan rekommendera, men här i Malmö ska jag håla utsikt. kram Dadda

Synnøve. sa...

Härlig läsning.
Nu vet man mera. Steve Wonder og ABBA...bland annat.
De gillar jag med.
Inga tips på bra knoppar. Vi fann några fina på IKEA.
Sök där.

Nu ska jag ha fika. Frukost alltså.
Kramen en trött Synne.

Anonym sa...

hej gumman :) jisses vad glad jag blev av din kommentar inne hos mig :) kul att du vill vara med i tävlingen :)

kul att läsa lite mer om dig, gillar också åttitalsmusik (fast jag är född 84) pga att mina systrar pepprade mig med sån musik, hihi.. mina favoriter är dock shakin fredrik, och europe *ler*

hoppas du får en underbar torsdag, idag ska jag umgås med min mamma i snövädret!

stor kram sara

Anonym sa...

du...förresten.. har du kollar bauhaus knopputbud, de har massor med snygga knoppar.. mitt tips :)

kram igen :)

Vecka - Vecka sa...

OJ så mycket man missar då man inte bloggar på några dagar!

Rolig utmaning!

Kram,Lotta

annette sa...

Så underhållande Du är när Du berättar om Dej själv, jättespännande att få läsa.
Verkligt bra musiksmak Du har, gillar ju även jag och då är det ju självklart bra!!

Kramen //annette

Malin sa...

Vilken byrå, såå himla fin!!!!