lördag 15 november 2008

Två veckor kvar...


Jag har nu varit runt på era bloggar och ser att många av er drabbats av julfebern redan.
Det visas pynt så det står det härliga till och då kan inte ens jag stå emot till slut:)
Hittills har jag lyckats få med mig två underbara julkulor från Indiska och en liten luciagrupp från Guldfynd hem...
Annars är jag väldigt sparsam med julinköp före jul (om det nu inte gäller julklappar till barnen förstås för då brukar jag börja handla redan efter sommarlovet...).
Oftast handlar jag julpynt till reareapriser (alltså när butikerna rear ut sitt reasortiment) och det gräver inga större hål i plånboken.
Förra året blev det t.ex en ring med pepparkaksformar för hela femtio öre (för hela ringen)! Och en söt krans samt storpack julkulor på IKEA för 19!!kr och paketpyssel för nån tia...
Då är det extra roligt att handla!
Jag vet inte hur ni är men jag är riktigt konservativ när det gäller jultraditioner.
Jag följer alltid samma mönster.
Julstjärnor och ljusstakar åker tillsammans med julgardiner upp natten mot första advent. Då står jag och stryker gardiner för glatta livet in på småtimmarna.
Bara i köket går det åt 8 längder då vi har 5 fönster.
Första advent går sedan startskottet för allt julpynt som ska ut i alla rum.
Barnen hjälper till med liv och lust att få ordning i sina rum.
Vi drabbas liksom av någon julfejaryra:)
Den första december åker vår julklappskalender upp på väggen.
Den föreställer ett hus med en massa fönster där fönstren är luckor.
Den har min mamma sytt på det glada 80-talet vilket syns på de härliga tygerna;)
I vårt kök går det just nu i blått på ljuslyktor och andra acessoarer.
Men om två veckor så genomgår det en förvandling och samtliga saker som inte passar in i det juliga temat åker ut för en månad.
In åker istället saker i silver, rött och guld.
Kvällen innan julafton så gör vi iordning skinka och så hugger vi julgranen och tar in den och klär den.
Alla barnen är med och dekorerar så den ser ut lite som den gör:)
Det tycker jag är så härligt!
Ingen stylad gran här inte!!
Kvällen avslutas med att jag slår in de sista julklapparna och så blir det såklart en skinkmacka med senap in på småtimmarna...
Nu är det snart söndag...bara några minuter kvar...då kan nedräkningen börja...
Bara två veckor kvar...
Kram Annica


18 kommentarer:

Katta sa...

Vilken fin blomma! Den liknar en näckrosblomma.Jag är ganska strikt med våra egna traditioner kring jul och pyntar inget förrän kvällen innan första advent.Jag älskar verkligen advent men för mej är det tabu att tjuvstarta lite heligt liksom, allt har sin tid. Men redan nu adventar jag i huvudet genom att fundera lite på vad som skall göras i år.Det "värsta julpyntet kommer fram kvällen innan julafton ch stannar bara ca en vecka sen tonar jag ner julen lite i taget så det inte skall kännas så tomt och naket efteråt. Julpynt köper jag nästan enbart på rea efter jul men i år har jag faktiskt spanat in ett par saker jag skall köpa innan. Ha en bra söndag i dina julfunderingar Annica. Kram Katta

Vero sa...

Japp, bara två veckor kvar till Advent. Sonen fyller år den helgen, så jag tänkte göra lite adventfint redan på fredagen då vi har kalas på lördagen och söndagen är jag iväg på marknad, så jag sätter igång redan fredagen innan, om inte ännu tidigare. Hihi...

Men adventsstaken är redan klar iallafall, det är det enda. Ska upp och leta efter pyntet också snart. Stryka gardiner och börja baka... För första gången på flera år.

Ha en bra dag!

Anneli sa...

Jag älskar ju julen - har förberätt en del, men vill gärna göra egna saker och hitta på lite nytt varje år - Adventstaken blir en ny kreation varje år...I år är det nog den största jag haft, är under förvandling...Lika så granen är olika år från år.Tänker och fnular på nya saker hela tiden- och nu när man bloggar får man ju nya idéer oxå och Inspiration...
Kramar, ha en bra söndag/Annelie

LillaFlisan sa...

Traditioner är väl underbara.... Tänk att många familjetraditioner tillkommer som av en slump. Man råkar göra samma sak några år i rad och vips... så har man en tradition!
Här hemma skulle dottern få slag om vi inte gjorde vissa saker i rätt ordning och under vissa dagar!

Kram

Flisan

NICOLINAS BONING sa...

5 FÖNSTER?!
Jösses,vilken tid det måste ta att stryka alla dom gardinerna;-)
Det verkar som vi har samma tidsplan du och jag...men du glömde julmusten till skinkmackan på kvällen!!!
Just nu är jag mycket bestämd på att hallen ska bli klar innan advent...suck...men snickaren som ska titta på den bärande väggen och reglarna som står rakt upp och ner mitt i öppningen har fortfarande inte dykt upp...ooch spackliet som jag skulle spackla väggen med...suck...visade sig bara vara lite grann i botten på den stora hinken så jag får nog lov att revidera tidsplanen lite...fniss...eller involvera älsklingen i min tidsplaner oxå.
Vet inte vilket som är värst faktiskt...fniss...
Ha en bra vecka!
Kramar/Birgitta

Linda sa...

Bara två veckor kvar, jag börjar får riktigt julkänsla nu. :-)

I år har jag knappt börjat med några förberedelser dock, vi har inte ens bestämt var vi ska fira. Var sak har sin tid, är det inte så man brukar säga.

Må så gott!

Kram Linda

Sara sa...

Hejsan

Här har det inte pyntats ännu. jag väntar till fredagen innan advent. Ha det fint!
Kram Sara

Ofelias Hus sa...

Vilka mysiga jultraditioner ni har
i din familj!
..mycket gör man ju för barnens skull men det är minst lika roligt för mig som vuxen, hi-hi...
Kram
Anette

Norrdalen sa...

Vilken fin blomma du har i fönstret, vad heter den?

Vi pyntar inte riktigt än heller, men man funderar lite på hur man skall ha det. Var på Plantagen idag och spanade in blommor, bra att veta i huvudet hur julgrupperna skall göras till släkten :-D

Kram jannica

Stina sa...

Fin blomma du kråkan.:-)
Ha nu en riktigt trevlig kväll.:-) Kram

Ullis/Leva på landet sa...

Här är det bara ljusstakar och stjärnor som kommer gram första advent. Resten brukar jag inte ha ork att plocka fram förrän helgen innan jul, eller dagen före. Vi får väl se om det kan bli någon ändring på det i år.
Kramisar Ullis

Malmkakan sa...

Härligt att läsa om era jultraditoiner. Visst är det mysigt hela proceduren när man förbereder sig inför julen. Det är nåt speciellt!
Ha en bra ny vecka!
/ Cecilia

Elzie sa...

Jisses! Så många längder. Puh! Tur att man bara har "1½" fönster i köket, ha, ha. Men mina gardiner + stjärnor och ljusstakar kommer upp på fredan innan advent. Sen blir det inte mer pyntat förrän mina lussegrupper ska fram. Därefter är det stopp till dan innan julafton. Allt för att inte gubben ska få en hjärtinfarkt här ha, ha.
Hoppas du får en bra vecka.
Kram Elzie

Sunells sa...

Jag brukar också ta in julen vid första advent, tänk att det är bara två veckor kvar:) Vad tiden går fort!
Längtar efter att få köpa de första hyasinterna, älskar doften.
Ha det så bra:)

Du har en utmaning hos mig om du har lust!

Kram Katariina

Synnøve. sa...

Hej igen.
Ville bara säga att jag läst här med nu.
Japp. Snart börjar juleyran här med hahahaha...
kramen på dig igen.
Synne.

Helena Sjögren sa...

Jag längaar också efter att få pynta... Det rycker duktigt i jul pyntnings fingrarna !

I kväll blir det fotbollsgala. Du ringer väll å röstar på våra duktiga Örebro målvakter ?!!! Snäääääälllaaa , för min skull ? ;)

Hagbacken sa...

Sorry...tog åt mig, kan ju inte låta bli att visa LITE julpynt, förstår att du blir påverkad..blir det själv också...

alla har vi olika traditioner, ni låter som att ni har det jättemysigt! Det är en underbar tid...och som sagt..bara två veckor kvar nu...

Kram på dig//Linda

lottens vita och gröna sa...

guuuuuu vilken blomma, ser ut som en näckros, vad heter den, ljuvlig! mmm håller med dig, svårt att stå emot julinpirationen här i blogglandia, jo jag har med drabbats!
ha det gott annica! varmkram lotten