måndag 17 november 2008

Linköping

I min förra hemstad Linköping trivdes jag och familjen väldigt bra!
Hade inte huspriserna varit så förtvivlat höga hade vi nog stannat kvar.
Staden har mycket att erbjuda och så här i novembermörkret väljer man att visa upp staden i all sin prakt med allt de har att erbjuda på ett lite annorlunda sätt.

Novemberljus, som denna tillställning heter har blivit en tradition och syftar till att skapa trygghet men även skönhet, glädje och upplevelser.
Parker, träd, skulpturer och gång- och cykelvägar lyses upp i olika färger och med olika tekniker.
Staden ändrar skepnad och en annorlunda stad växer fram under dygnets mörka timmar.
Det uppstår spännande möten både med människor och oväntade miljöer.

Årets Novemberljus omfattar 20 objekt och har engagerat 17 ljussättare. Ljussättarna utgörs av t ex ljusdesigners, scenografer, eltekniker, landskapsarkitekter, reklammakare med flera. Även filmare, fotograf, koreograf och musiker finns med i projektet.


Det genomförs guidade turer kostnadsfritt.

Promenadslingan, ca 5 km, går längs torg, gatumiljöer och parker med fascinerande installationer utmed vägen.


Ja, jag kunde inte låta bli att berätta för er om detta...
Fotot tog jag med mobilen på väg hem från jobbet.
Det är taget på Resecentrum, i tunneln som jag passerar genom varje dag för att nå mitt tåg hem.

Ha en skön kväll
Kram Annica

17 kommentarer:

Stina sa...

Vad kul att dottern ville följa med. Bra ungar det där!;-) Kramis

kajsa sa...

Haha, det tycker jag också! Jag gillar lite galna bokhyllor. Ibland är det absolut roligast och snyggast att tänka lite utanför tråkiga ramar :) Kul att hitta till din blogg! Kramar söderlya

soderlya.blogg.se

Line sa...

Kika in till mig om du vågar!
KRAM

Unknown sa...

Känns magiskt på nåt sätt allt det röda! Mysigt.

Säger förresten alltid att jag inte ska köpa nåt julpynt i år!
Men det blir sällan så ... fast i år har jag en bra ursäkt .. vi flyttade in i huset i februari så jag har aldrig pyntat här och MÅSTE därför ha lite nytt som passar in .. haha.

Kramar Malin

Sara sa...

Hejsan
Linköping är bäst! Vi ska gå promenaden med barnen, nedanför Sporthallen har de satt upp kristallkronor. Skitsnyggt.
Kram Sara

Ullis/Leva på landet sa...

Här allt bra. Börjar bara att fundera var åren tar vägen. Har varit på gymnasieinformation för äldsta sonen i kväll. han som så säkert skulle gå Natur är nu helt bestämd att det blir teknisk med naturvetenskap sista året. han är ju matte, fysik och kemi freak så då är det bara kemin som han inte får mer än Kemi A. Tror också att all virutiell design drar.

Kram Ullis

Anonym sa...

härligt det låter med alla ljus :)

kul att läsa om dina julförberedelser, jag är inte lika inrutad, men stakarna åker upp till första advent, och några julgardiner har vi inte iår.. de ligger längst in i garderoben..

stor kram sara

Katta sa...

Ha ha, jag trodde faktiskt du hade varit på disco när jag såg bilden :) Kram Katta

Helena Sjögren sa...

Läckert ! Kul med städer som anordnar det där lilla extra för invånarna. Blev lite disco sugen när jag fick syn på disco kulan där. Antar att det inte ges tillfälle till party där mitt i tunneln ?!!!
Party i tunnel har faktiskt Örebro stad en gång om året. Örebro´s längsta tunnel stängs av helt för trfik och så anordnar man tunnel disco för elever från årskurs åtta och uppåt, ett väldigt ( av ungdomarna ) uppskattat arregemang.

Ha en fortsatt trevlig vecka trots att inget av priserna från i går kvällens fotbollsgala gick till ngn Örebroare : ) Kram på dig !

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Kanske borde ta en sväng dit och titta hur det ser ut...
Kram
Marie

Anonym sa...

Vilken fin vy du möts av varje dag.
Det var lite magi i den bilden.

Underbar lyster.

Varma sköna färgen i vinter ska det vara,

Kram på dig
Nina

annette sa...

Visst är det vackert, men inte sjutton går det upp mot Norrköping, så det så!! Norrköping har så mycket historia och karaktär, levande kulturliv och vår underbart vackert belysta innerstad.

Stora Kramen //annette
Lokalpatriot som bott även på andra platser;)

Anneli sa...

Det ser ut som en discokula - Du är där varje dag förstår jag på disco alltså...
"Fniss"
Kramar/Annelie

Södralycke sa...

Låter ju jättefint! Är så mysigt med ljusdekorationer under den mörka årstiden!

Hoppas du har en skön vecka, kram Johanna

Ps. Har en tävling på min blogg hela veckan om du är sugen :)

Stina sa...

Nu kan du få tävla hos mig om du vill gumman. :-D Kramis

Stina sa...

Men du kråkan! Du måste skriva onsdag också.:-D

Stina sa...

Haha...du skulle ju ha en kram du!:-D