lördag 1 november 2008

Höstlov...

Det var till ett riktigt regnruskigt och kyligt Stockholm vi anlände med tåg i torsdags eftermiddag.

Lätt sockerstinna av mutgodiset på tåget sprang vi och kryssade mellan vattenpölarna för att hinna till Filmstaden där vi skulle se på film.

High School Musical går ofta varm på dvd här hemma gillas av alla 4barnen och därför blev det uppföljaren till denna vi såg.

Efter filmen åkte vi till hotellet där vi lastade in våra saker för att sedan äta en ganska sen middag.

Först hade vi tänkt äta på hotellet, men som ni vet är priserna ganska höga och vi får liksom aldrig valuta för pengarna...

ja med fyra barn hinner man liksom inte njuta av maten.

Som tur var låg hotellet nära McDonalds så det var bara att traska dit för att barnen skulle bli mätta.

Efter många om och men kom sedan familjen till ro på hotellrummet.

Snart sov alla...utom jag...som hade så ont i munnen efter den utdragna tanden.


Fredag morgon bjöd på härlig hotellfrukost.


Matsalen var riktigt trevlig.

Lite gammaldags kryss i skåpen som delade av rummet och vackra gardiner.

(hur de tänkte när de valde röda och blå stolar vet jag inte men det smälte inte in i den annars ganska rofyllda omgivningen. Vad är det för fel på grått eller vitt?;))



I övrigt gick matsalen i en härligt grön färg.

Bardisk och frukostbuffé-bordet i härlig spont.

Me like:)





I lobbyn hade man oxå satsat på ljust och fräscht samt gröna inslag.
Tyvärr var det även här en soffgrupp som kändes lite fel...


Det var lite svårt att få bra bilder då ljuset ställde till det.
Utan blixt blev bilderna lite mörka och med blixt så blev de hur suddiga som helst!


Så här såg det iallafall ut i korridoren utanför vårt rum.
Trevligt med Mora-klockan tycker jag:)

Efter frukost tog vi vårt pick och pack och åkte tunnelbanan in till stan.

På hötorget var det som alltid full fart i torghandeln.
Så här Allahelgona/Halloween var det mycket pumpor till försäljning.


Efter en promenad längs Drottninggatan där vi hittade det här fula trollet utanför en butik...

hamnade vi sedan här...

Det är lite lustigt egentligen...
Jag insåg för ett tag sedan att jag som är född och uppvuxen i Sthlm aldrig visat mina egna barn staden.
När vi är här är det på besök hos någon släkting eller hos vänner.
Så med en turists ögon försökte vi nu att titta på stan.




Vi visade Riksdagen.


Och slottet.





Killarna blev fascinerade av alla vakter som vaktade slottet och undrade varför de måste göra det egentligen?...






Ser ni damerna med pirran?

De kom helt plötsligt uttravandes inifrån slottet.

Jag var tvungen att fotgrafera vad de släpade på för det var lite komiskt!

Tyvärr klickade kameran så det syns inte så bra...



Som tur var fick jag en ny chans när de lastat in kartongerna i bakluckan på en bil.

Ser ni vad det står?


The Royal Palace.

Pepparkakor...

Haha

Det förklarar varför de kungliga alltid är så snälla.

Tänk så mycket pepparkakor de trycker i sig;)

*fniss*


Efter att ha förevigat pepparkakskartongerna med kameran traskade vi vidare.

Först till Stortorget för att titta på kanonkulorna i väggen, och sedan vidare i några av de olika gränderna i Gamla Stan.

Där ligger de härliga inredningsbutikerna på rad och jag bara längtade efter att slänga mig in i butikerna för lite shopping men det fick stå tillbaka idag.





Vi passerade denna butik som hade en ganska suspekt skyltning.

(klicka på bilden om det syns lite otydligt)




Det blev en del fotograferande av statyer, fontäner och liknande.
Jag kände mig som värsta turisten;)




Jag måste ju även fota dessa "postlådor" som stod i vart och varannat gathörn.

Med order från barnen:)



Av en slump hamnade vi sedan här...


På kungliga myntkabinettet.



Gratis inträde hela höstlovet.

Och barnen tyckte det var jättekul!

Dock kostade det oss en slant iallafall.


Barnen fick nämligen prägla en varsin peng.

En mycket duktig och pedagogisk kille i gammaldags utstyrsel hjälpte till och barnen är nu stolta ägare till ett varsitt mynt som de faktiskt "gjort själva":



När vi avklarat besöket på myntkabinettet möttes vi lite turligt nog av vaktavlösning utanför slottet.

Det har barnen aldrig sett så vi stannade självklart till för att titta.




Vi var inte ensamma, även om det är skillnad på folkmängd mot en härlig vårdag!


Efter det styrde vi kosan mot tunnelbanan som fick föra oss till Karlaplan där vi tänkt göra ett besök på Historiska museet.



(bild lånad från muséets hemsida)


Där tittade vi på utställningen om och lärde oss mer om Vikingarna.



Sedan blev vi arkeologer och grävde fram lite olika fynd.

Klart uppskattat av barnen som grävde med liv och lust:)

Efter besök i medeltiden och i det stora guldrummet där stora guld- och silverskatter förvaras blev det en kort paus innan vi tog oss vidare mot nästa destination.



Jag försökte få på barnen lite tidstypiska kläder för en fotografering men det gick inget vidare.


Pizza Hut blev nästa anhalt där barnen och vi fick i oss lite mat.

Pasta och pannkakor gillades av barnen och själv åt jag en smaskig pizzabit:)


Några minuter sent avgick tåget hemåt vid sjutaget.

Jätteskönt att komma hem!


Ha en härlig helg.

Här lyser solen!

Kram Annica
PS. Fick en fin award igår och den vill jag självklart ge vidare till några härliga "typer" som inspirerar mig.
I min andra blogg har jag delat ut den till tre och här kommer ni ytterligare två personer som jag vill ge awarden till.
Annelie som skriver om stort och smått
&
Linda som tar tiden som hjälp.
Tack båda två för att jag får följa med i era tankegångar!

27 kommentarer:

Anneli sa...

Härligt med stadstur med barnen - roligt med alla bilder...
Kram/Annelie

Stina sa...

Oj, vad ni har haft det mysigt, trots ond mun. Kramis

Sara sa...

Hejsan
Vad mycket ni hunnit med och ni verkar ha haft det toppen.
Kram Sara

Vero sa...

Det blev en rejäl tur i storstaden.

Ha en bra helg!

LillaFlisan sa...

Men jösses, vilken trevlig utflykt. Barnen måste ha varit supernöjda!!
Tänk att du hann med och fotografera också! Det blir så levande med bildillustrationer till dina härliga beskrivningar!

Tack!


Kram Flisan

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Oj va härligt.. Hötorget e min favorit där finns mycke och till bra pris, i sommras köpte jag ett olivträd där för 160 ganska stort ändå..
Trevlig helg
Kram Linda

annette sa...

Grattis Till Awarden, Du är värd att få hur många som helst!

Oj, hur sjutton hann Ni med allt detta på den korta tiden, jo givetvis för att Du kan Din stad,visst är Stockholm värd att besöka som turist, Dina barn måste vara fulla av nya intryck.

Tack för att jag fick var med på resan!

Kram och ha en skön lördagskväll!

//annette

Lallis - liv och leverne sa...

Men du vad mycket ni har hunnit med och så fina bilder. Så kul att se:)
Kram Lallis

Ofelias Hus sa...

Tänk vad mycket som finns att erbjuda i Stockholm, blir riktigt avundsjuk på det utbud som ni har...
Barnen måste ha haft en toppenhelg med alla upplevelser...
Jag skrattade lite för mig själv när jag läste om vad du tyckte om de missanpassade stolarna i frukostrummet på hotellet...precis så där tänker jag också när jag är någonstans...
varför har de sådana där, skulle vara mycket finare med något annat...ögonen är liksom inställda på inredningsdetaljer vart man
än är, lite komiskt.
Kram
Anette

Sunells sa...

Vilka mysiga bilder, härligt med en resa med barnen:)
Bodde där 10 år, stan är bara så vacker och full av liv!

Trevlig helg:)

Kramar Katariina

Anonym sa...

hej gumman :) så du flänger o far ;) mysigt med några dagar i sthlm :) blev det nån shopping för dig?

kram sara

Ullis/Leva på landet sa...

Så mycket ni har hunnit med. Kul att få göra en liten utflykt på lovet. Vi var på en tur i går, så idag njuter jag riktigt ordentligt över att bara få vara hemma.

Ha det bra!
Kram Ullis

Willewira sa...

Vilken härlig lillsemester med barnen!! Får nog ta och göra detsamma med mina nästa gång det är lov. Det där med att prägla pengar skulle de uppskatta väldigt mycket.

Har läst lite i din blogg och trivs väldigt bra här. :)
Kommer tillbaka....

Ha en skön söndag!
Kram Willewira

Hagbacken sa...

Hej på dig, oj vilken härlig mini-sem ni verkar ha haft! High school musical, den vill tom JAG se....och utdragen tand låter INTE kul...*stackare*

Min dotter satt bredvid och blev så intresserad av bilderna på dina, fina barn...

Ha en fortsatt trevlig söndag!//Kram Linda

Elzie sa...

Vilken härlig tripp ni gjorde. Du kunde få bli min guide när som helst. Är dödålig på Stockholm.
Kan hålla med dig om färgsättningen där i matsalen. Ibland tror jag inte att dom "tänker till".
Hoppas ni har en bra kväll.
Kram Elzie

Anonym sa...

hallihallå på dig :) sitter här o svarar på kommentarer samtidigt som jag bevakar flera auktioner på tradera. har blvit beroende, tror jag är en trader-tönt snart!!

nu blir det chailatte och (snart) ensam mamma söker :) söndagen är räddad!

stor kram sara

Vecka - Vecka sa...

Vilken härlig resa ni varit på!

Hoppas du får en trevlig nästa vecka!

Kram, Lotta

Nettan sa...

Ni verkar ha haft mysiga dagar i Stora staden under höstlovet, vad härligt för er !!

Men nu är det slut & skola imorrn igen !

Ja IKEA hade en del fint Julpynt till granen, men kunde inte bestämma mig, men hjärtan fick jag med mig i allafall =0).

Ha en skön vecka...
Kram Nettan

IKT i min vardag sa...

Oj vad mycket bilder! Nu känns det som om jag också varit i Stockholm ;) Ni hann med mycket kul under eran vistelse verkar det som. Perfekt höstlov för barnen :)

Kramis

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Men TACKAR allra ödmjukast för award!!! Tack snälla! Du vilken underbar tripp du verkar haft med barnen! Du är duktig du! //Kram Linda

NICOLINAS BONING sa...

Vilken mysig resan ni har varit iväg på...men jobbig förstår jag:-)
Det stämmer det där med att man aldrig turistar när man är ner till Stockholm.
Min man är därifrån och vi gör aldrig något sådant när vi är ner dit. Det blir bara till att umgås med dom som man känner istället.
Vi har pratat om att ta in på hotell en helg och bara gå omkring i stan precis som man vill utan att behöva ta hänsyn till dom andra som man bor över hos.
Vi får väl se om och när det
sker;-)
Hoppas att det har slutat att värka i munnen nu!
Kramar/Birgitta

Annelie sa...

Hej!
Vad glad jag blir, känner att jag blir helt rörd.

Ni verkar ha haft en super minisemester. Jättefina bilder på barnen. Det är sånt som ger lite överskott i vardagen. Hoppas du får en strålande vecka!

Stooor kram från Annelie

lottens vita och gröna sa...

oh vilken härlig avstickar från vardagen, vad ni hann mycket roligt! skattade gott åt de kungliga pepparkakorna!

varmkram lotten

VITT, ZINK OCH SILVER sa...

Oj vad ni verkar ha hunnit med mycket :)

Kram Therese

Hagbacken sa...

Det som är så mysigt med lågt tak, men förstår att det kan vara svårt att hitta taklampor...

Kram ppå dig//Linda

Maria - Villa Krutbruket sa...

Härligt med en helg i sthlm :) hade ni trevligt? Ja den byrån är underbar är ärvegods långt bak i släkten. Kram maria

Tidsmästarinnan sa...

Vilken härlig helg ni har haft! Kul att få se Stockholm ur det perspektivet, jag har bott här i många år nu men det är jättemycket man inte har sett... i helgen var vi till Skansen, där trivs jag!

Kram på dig och ha det så gott!
Susanne