söndag 30 november 2008

Första advent och överraskningar

Så är då November månad snart slut.
Sista dagen i månaden är även den första dagen på en lång härlig väntan på julen.
Första advent med längtan i blick & hjärta.

Själv minns jag det som igår...
Hur sakta tiden gick...
Skridskoåkning och varm choklad.
Bakande av lussekatter och pepparkakor.
Ischoklad och marsipangrisar...och mintkyssar.
Julstök.
Julgransklädning och skinkkokande kvällen innan.
Hur jag låg där i sängen och väntade på att det skulle bli morgon.
Och så då äntligen morgon med julklapp i sängen och med jullovsprogram.
Dansande runt granen på gården tillsammans med grannarna.
Maten och gemenskapen.
Och så Kalle Anka och de efterlängtade julklapparna.
Gröten.
Och tillfredsställelsen över vad dagen hade erbjudit när man till slut kröp till kojs.

Nu försöker jag ge mina egna barn samma känslor.
Jag håller hårt vid mina traditioner och barnen anammar dem och gör dem till sina.

Något annat som får mig att känna en stor glädje är den gemenskap jag funnit här i bloggarnas förtrollande värld.
Att skaffa sig nya vänner, sådana man inte träffat på riktigt men ändå har en relation till.
Det är stort!
Jag har förärats många utmärkelser av många härliga människor och det är jag stolt och glad över!
Jag har oxå gett min uppskattning vidare till en hel drös underbara människor i bloggvärlden.
De är ju så inspirerande, dessa härliga bloggare!

För inte så länge sedan tittade en tjej in på min blogg och lämnade en kommentar.
Tjejen heter Veronica och har en härlig blogg där hon skriver om sig och sitt liv bland barn, äkta maken och pärlor.
Det lustiga är bara att jag och hon känner varandra...men att det var på min blogg hon kommenterat var hon inte medveten om.
Så lustigt!
Världen är allt bra liten!
Nu i dagarna fick jag en award av Vero.

Den är jag både glad och stolt över!
Tack snälla
Veros Virriga Värld för att du tänkte på mig!


En person som jag absolut tagit till mitt hjärta är Annette.

Hon bor inte långt härifrån men vi har aldrig träffats i verkliga livet.

I morse när jag skulle hämta in tidningen så låg där en sådan här presentpåse i lådan.

Gissa om jag blev glad...?!!

Vad som fanns i tänker jag inte avslöja nu men jag kan säga att det var en perfekt gåva!

Tack snälla söta Annette!

Helgen har bjudit på en hel del.
Det har varit ganska tålamodsprövande stunder!
Maken är bortrest och jag har ensam fixat och donat med kalas för LillaJ samt adventsstökat.
Sonen fick äntligen sitt efterlängtade kalas med Bilar-tema.

Bordet är dukat och allt är klart...undrar var de tagit vägen verkar han tänka där han sitter och spanar genom fönstret.
Kan tillägga att kalaset gick bra och att även presenterna gick i Bilar-tecknet;)
Nöjd och glad kalaskille med andra ord!
När kalasandet var över var det så dags att påbörja nästa projekt.
Adventspysslandet...
Upp med vintriga gardiner trots att regnet strilar ner då och då.
Fram med julkartongerna ur klädkammaren och upp med stjärnor, hjärtan och en och en annan tomte (även om jag nu inte gillar dem så är barnen desto mer förtjusta i dem)

Årets dekorationer går i rött, vitt, guld och silver.
Jag överdriver inte när jag dekorerar utan är lite sparsmakad.
Men ljus, DET kan jag bara inte vara utan!
Just nu står eller hänger ett tjugotal lyktor i vårt kombinerade kök/vardagsrum tillsammans med två adventsljusstakar och två smidesstakar med fem ljus vardera.
Och så ljuskronan i taket förstås!
Årets ena adventsljusstake är i vitt porslin, med vita ljus och små tags med siffror.
Tänkte jag skulle hinna dekorera med mossa oxå men när kalaset tog slut och jag äntligen var klar med allt som skulle fixas så var det bäcksvart ute.
Inte läge att ge sig upp i vår skogsbacke för att hämta hem mossa inte!
Morgonen bjöd på mys med tända ljus och gott te i favoritkoppen.

Sedan gav vi oss upp i backen för att hämta hem lite mossa , Lillsonen, Dottern och jag.
Som följeslagare fick vi vår katt.
Jag råkade trycka på fel knapp när jag skulle fota honom och tänk så läskiga ögon han fick.
Rena demonkatten!

Nu håller barnen på att krypa till kojs och jag ska strax ta tag i kvällen sista projekt.
Att slå in de små presenterna till årets presentkalender.
Det är lika stressigt att hinna varje år men jag har liksom gjort det till tradition att slå in dem i sista sekund.

Och som jag sagt tidigare så är jag väldigt traditionsbunden;)

För att återanknyta till början på mitt inlägg...

Julklappskalendern med de härliga retrotygerna är faktiskt min från barndomen.
Min mamma och hennes väninna satt och sydde sådana till alla oss barn. (6 st)
Min kalender hänger nu uppe i köket och väntar på att vittjas på presenter varje dag fram till jul.
Och DET mina vänner, det är en av de mest omtyckta traditionerna här i vår familj:)

Hoppas du haft en skön första advent!
Kram Annica








19 kommentarer:

LillaFlisan sa...

Jag är helt KÄR i din adventskalender från barndomen!!!
Den är nog den finaste jag sett!!
Så himla retro och så värdefull för dig och din familj också förstås!!
UNDERBAR!!!


Kram

Flisan

Evelina sa...

Såg att du har fyra barn, då undrar jag om alla dina barn får en julklapp varje dag? Jag har två pojkar och jag tycker det är svårt att komma på 28 små klappar och då har ju du dubbelt! =)

Tack för alla kommentarer du skriver hos mig...
Kram Evelina

Evelina sa...

48 ska det så klart stå =)

Anonym sa...

hej gumman :) hoppas du hinner slå in alla presenterna nu :) tycker ditt inlägg var så mysigt med alla traditioner :) vi håller hårt på våra med, trots att vi inte har barn.. jag hade också fasta jultraditioner hemma när jag var liten, det betydde massor och jag får en varm känsla inombords vid varje jul :) jag vill föra över våra egna jultraditioner till våra barn sedan, så nu gäller det att sålla bland alla traditioner och se vilka som betyder mest för just oss :) det ja vill föra vidare är klapp i strumpan på morgonen, grötfrukost, kalle och tända ljus :) sedan får vi se om det blir fler :)

babbel babbel, hoppas du orkar läsa :)

stor kram sara

annette sa...

Ja, nu är jag här, har visst inte en tanke på att jag har bestämt mej för att var "frisk" imorgon och arbeta;)
Har ju kommenterat på Din andra blogg så här säger jag, tänk att jag finns i Ditt hjärta, samma säger jag inte bara av artighet utan så är det, annars skulle inte Ditt namn dykt upp på tre röda i affären;)
Adventskalendern satt sig också direkt i hjärtat,och jag blir glad när Du berättar om Dina barndoms lyckliga jular.
Kram och hoppas Du får en bra start på veckan utan den förkylning som Du känt av under helgen!
annette

Katta sa...

Visst är det kul med den här bloggvärlden, jag har ju med "träffat" på en del gamla bekanta via bloggandet och så får man ju nya, nåt jag inte räknat med när jag började.Tycker faktiskt att din vita adventsljusstake är fin som den är utan mossa med.Förstår hur han satt och väntade sina gäster där sonen :) Men vad katten ser vettskrämd ut tur att det bara var för blixten. Ha en bra vecka, kram Katta

hemtrevnad marie sa...

Så roligt att ha kvar den fina kalendern!!....själv har jag kvar min gamla julstrumpa som min mamma gjorde till mig ...och en fin sydd julklappsäck som hon gjorde 1969..min första jul!
Får nog ta och plocka fram den i morgon för gårdagen gick i julklappsinköp, så nu bör den börja fyllas upp, den säcken.
kul att kalaset för sonen gick bra ...inte dåligt att fixa det själv ...det hade jag inte gjort!
ha en mysig vecka!!
kram på dig!!

Synnøve. sa...

Världen är bra liten ibland.
Stack inom lite kort bara för att säga god natt.
kramen Synne.

Madicken sa...

Hej hopp! Ohhh, vad mysigt du skriver om julen! Jag blir aldeles mysig hela jag! ;O)Visst känns det både roligt men samtidigt lite kravfyllt och läskigt när man ska försöka lyckas med att ge barnen en sådan där julmysig barndom! Men det kommer säkert att gå hur bra som helst! =O)

Vad skönt att kalaset gick bra och att grabben tyckte att det var lyckat!

Vad fint du har fått det hemma! Paketkalendern är ljuvligt mysig!

Kramis!

Ullis/Leva på landet sa...

Nu är jag här igen. Grattis tilldin utmärkelse. Håller med dig om at man har hittat många nya kära bekantskaper här i bloggvärlden. Vilken härlig adventskalender ni har. Här blir det ingen i år. Killarna tycker inte att det behövs längre och då får det bli så, inte mg emot, *s*.

Ha en riktigt skön vecka!
Kram Ullis

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Vet du om att dina barn har en väldigt omtänksam mor? Börjar nästan nynna på : ...midnatt råder..., när jag läser ditt inlägg!Härligt! Hoppas paketinslagningen gick bra! //Linda

Helena Sjögren sa...

Jag håller också hårt på traditioner... Mycket för att jag själv är uppväxt så och vet vad det har kommit att betyda för mig. Många minnen blir det ! Vill gärna skänka det vidare till barnen såklart !

Härligt att äntligen få njuta av att tända det första ljuset i adventsljusstaken !
Ha en bra start på veckan !

Malin sa...

Hej Annica!
Vilka fina gardiner du hängt upp! Vad kul att ha en sån fin bloggvänn. Hoppas du mår bra!
Kramar Malin

Design i tid och rum sa...

Hej! du skriver så bra,så vackert ,intressant och mysigt. Sååå gulligt bild på din son som sitter i fönstret och tittar ut..Ha en bra vecka..kram Dadda
Tack för titten!

Anonym sa...

hej igen gumman ;) vad glad jag blev att det du skrev till mig, tycker så mycket om dig min vän :)

vad mysigt med att bara ha familjetid på julen, det är så jag är uppvuxen med, och nu när jag är "vuxen" kan jag knappt vänta tills vi får egna barn som också ska få den där magiska julkänslan :) er jul låter helt sagolik :)

här hemma på julafton ska Daniels pappa och bröder komma till lunch och äta med oss, sen kommer mina kära föräldrar och min minsta syster till efter 15 då mamma jobbar. sen blir det kvalitetstid hela kvällen, ska nog leta fram mitt fia med knuff och monopol :) tror jag har kvar min favorit "vem där" också :)

trevlig måndag gumman :)

stor kram sara

Sara sa...

Vilken underbar kalender och så kul att du haft den själv. Ni verkar ha haft en mysig helg.
Kram Sara

Anneli sa...

Vad fint du skriver - Kul med kalender som du har haft...
Jag sydde tre stycken till mina barn i filt och juteväv när de var små och har sparat dem ifall de skulle vilja ha dem framöver...
Ha det bra/Kram/Annelie

Elzie sa...

Det lät som en riktigt härlig jul du berättade om. Och så fina bilder.
Hoppas du har en bra kväll.
Kram Elzie

Adoridarling sa...

Det var den finaste adventskalender jag sett!