onsdag 5 november 2008

M som i mätt

Middagen har slunkit ner i magen så nu är jag mätt.
Doften från maten skvallrade om vad som stod på menyn och båda de äldre sönerna lät höra positiva omdömen redan innan vi ätit.
Minstingen hade redan innan bestämt sig för att han minsann
i n t e skulle äta någon mat...
ändå är det en riktig favorit i hans tycke.
(dottern och maken är iväg på innebandy...som vanligt:)
För er som inte provat detta goda recept kan jag bara föreslå er att ni gör det.
Receptet har jag hittat i en GI-kokbok men då alla våra barn tränar en hel del så har jag lagt till kolhydrater i form av pasta.
Annars kan jag rekommendera att du äter Haricort verts till.
4 portioner
800 g lax
1 dl creme fraiche
1/2 dl mellangrädde
2 tsk fransk senap
4 msk hummerfond
1 dl vatten
(röd stenbitsrom)
dill
salt och peppar
Börja med att lägga creme fraiche, grädde, senap, fond och vatten i vid kastrull.
Låt såsen koka upp innan du lägger i laxen som du tärnat i större bitar.
Låt sjuda i 10 minuter.
Smaksätt med salt, peppar och dill.
(Häll i stenbitsrommen)
Koka upp och servera med ex kokta haricort vert eller pasta.
Någon mer än jag som bläddrat i IKEA:s lilla katalog?
(eller kanske har du redan varit där och sett sakerna i butiken?)
Jag fastnade för en massa smådutt som vanligt!

Hjärtan är ju en av mina favoritformer ( ja den som absolut ligger i topp faktiskt) och jag fick mitt lystmäte tillgodosett på den fronten när jag tittade igenom katalogen.Raskt gick jag in på hemsidan för det stora företaget och där fanns en hel del fint som får följa med mig hem nästa gång jag besöker det stora varuhuset i grannstaden.





Med hopp om en skön onsdagkväll till er alla avslutar jag detta inlägg.

Själv dras jag med värk i munnen fortfarande.
Äter nu penicillin oxå för att bli av med eländet!

Kram Annica

27 kommentarer:

Myownhome sa...

Haha.. Ja katter är rätt roliga små djur... :P Man tror nog inte att de har så mycket perosnlighet som de har om man inte själv har katt. :) Kan tänka mej att din katt såg lite rolig ut, men söt också. :D

Håller med dej om att hjärtana är fina! Särskilt de metallfärgade.

Kram //Johanna

annette sa...

Har inte öppnat katalogen från Ikea, så det är med tacksamhet jag tar del av vad Du visar, vet ju då också vart Du tar vägen när Du kommer dit;)
Jäkla envis tandvärk det där, men jag hoppas det är lite bättre i alla fall både med den och med sonens hosta.
Annars är jag ju så egoistisk så jag tycker det är trevligt när Du är hemma om dagarna och bloggar lite samtidigt som Du också delar med Dej av middagstips;)

Stora Kramen //annette

S o F sa...

Mmmmm - hjälp vad hungrig jag blev! Det där lät ju vansinnigt gott. Utan pasta och med riktig grädde och mindre mängd senap, så kan jag äta det som LCHF-kost-måltid.

Längtar.

Tack!

Sara sa...

Hejsan
Det där lät ju smarrigt, lax är så gott. Hjärtana är supernice.
Kram Sara

Vero sa...

Kanske man skulle ta en titt i IKEA katalogen då?

Ha en bra kväll och hoppas värken går över!

annette sa...

Hallå!

Undrar om Du fått en alldeles egen utgåva av "lilla Ikea" Katalogen, hittar inte det Du visar i den som kom för några dagar sedan!
Ja, värken borde rimligtvis börja ge sig när Du kommer in på tredje dygnet, ringa annars i god tid innan helgen:)

Kramen //annette

annette sa...

Ja, men då är det så, för jag fick en som heter "med vem bor Du"?

Grattis till att vara en "utvald"
Ikeaist!

Kramen //annette

Ullis/Leva på landet sa...

Barnen gillar lax här hemma så det där receptet ska jag prova. Jag är själv så nöjd med hinkarna.

Kram Ullis

Ullis/Leva på landet sa...

Bra att vi är två då. Får ofta den kommentaren av maken om baken.

Kramis

Ullis/Leva på landet sa...

Rår ju inte riktigt på maken. Han är längre och tyngre och sååååå gammal. Som tur r har jag tre söner till hjälp. De håller alltid på mamma och börjar dessutom rå på sin far. Kom just på att det är fars dag på söndag. Får påminna sönerna.

Kram Ullis

LillaFlisan sa...

Men GRATTIS till Examen!
Gud vad du är duktig!

Kram

Flisan

Anneli sa...

Smaskens - ser gott ut...
Det fanns en del fint på Ikea - var där på snabbvisit idag...
Kram/Annelie

Lallis - liv och leverne sa...

Det ser verkligen kanongott ut!
Kram Lallis

Maria - Villa Krutbruket sa...

Ja visst är dom härliga, men som sagt det är inte så lätt när man har barn och så. Får se hur rena vi kommer ha dem, inga handukar man direkt torkar hunden med ;) hihi.. allt bra med dig? kram maria

marita blücher sa...

Hej Annica,
Vilket smarrigt recept du bjuder oss på - det måste jag absolut prova. Och viktigast av allt förstås - ett JÄTTEGRATTIS till din examen - bra kämpat !! Tusen tack för din rara kommentar på min blogg, jag målar så det ryker om det och snart är vi i hamn med vårt projekt - skall bli jätteskönt.
Varma krya på dig kramar/Marita

Elzie sa...

Det receptet ska jag ta till mig. Lät jättegott. Och jag kan sätta huvet på att gubben vill ha potatis till, ha, ha.
Vi har inte fått någon IKEA katalog. Lite surt tycker jag nog. Brukar alltid få den så det har väl hänt nåt. Jag får väl gå in på nätet och kika runt istället!
Hopps ni har en bra dag.
Kram elzie

Katta sa...

Snål-ikea skickar ju aldrig den lilla katalogen till mig fast vi är familymedlemmar.Visserligen finns det två varuhus här i stan men de ligger ju så långt ut båda två när man ingen bil har.Tycker de små plåthjärtanen är jättesöta.Det receptet måste jag pröva jag älskar ju fisk, äter inte kött men däremot fisk flera gånger i veckan.Hoppas du vaknade upp utan ont idag, Kram Katta

Vecka - Vecka sa...

Fina hjärtan! Och grattis till examensbetyget!

Trevlig helg!

Kram,Lotta

Stina sa...

Nämen korvspa...vad jag blev hungrig. Allvarligt alltså! Måste nog ta en macka.:-D Puss

Helena sa...

Åh va hungrig jag blev nu =) Måste nog testa ditt recept till middag idag, det så ju jättegott ut! Jo, liiite tjuvstart på julen har det blivit för mig.. men bara lite =) Måste nog också ta mig en titt i ikea katalogen, har knappt hunnit öppna den än. Har dock ett hopp uppe att ta mig till ikea innan jul (har 27 mil till närmaste ikea, så det är ett litet projekt ;) )

Ha en jättebra dag! Kram Helena

Design i tid och rum sa...

Hej! tack för receptet det låter gott, älskar lax.
Jag vill passa på och gratulera till din examen, så fint!!! du måste vara lycklig...kramizar Dadda

Ellas Inspiration sa...

Det sista hjärtarna har jag köpt!!

Äntligen får jag en stund över att hälsa på och säga att det är verkligen jätteroligt att du är med och tävlar om grytvantarna!

Imorgon drar jag en lycklig vinnare...

Lycka till!

Kram Karin

IKT i min vardag sa...

Mmmmm...det såg gott ut, och passar ju mig som är GI-fantast. Ja utan pasta då alltså ;)

Jag har inte fått någon sådan IKEA-katalog :( Hjärtanen lär det bli riv efter, jag vill ha dem!

Kram Linda

Ofelias Hus sa...

Vilket gott recept, de måste jag prova på familjen !

Visst är det kul med Ikea, mycket fint till bra priser och det går alltid att kombinera med gammal stil, det tycker jag är bra...
Fina hjärtan du visade, synd att det är så långt till närmaste Ikea från oss.
Kram
Anette

Design i tid och rum sa...

Hej! igen, det är klart att du för ha mig som länk hos dig,jag blir inget annat än glad och stolt att du finner min blog intressant (för jag själv tycker inte så, ibland)
Stor kram till dig!

Line sa...

Härliga blå hjärtan!

Miss Agda sa...

Ja, jag tycker IKEA har härliga julsaker. Och blått är så himla fint!
trevlig helg!