fredag 10 juli 2009

Energin flödar

Efter några dagar då jag verkligen gått på sparlåga kom så energin som ett brev på posten!
Jag vet inte om det beror på att jag faktiskt slappat i flera dagar eller om det var solens strålar som gjorde det,
men det kvittar liksom...
Efter frukosten som intogs ganska sent blev jag liksom förvandlad till en duracellkanin på speed.
Köksgolvet dammsögs (av maken) och våttorkades (av mig).
Under tiden golvet torkade stod två satser med bullar på jäsning.
Och därefter lagade jag lunch.
Och som om det inte vore nog så fick jag något ryck och gjorde brända mandlar oxå.
Tror det var kanelen från bullbaket som fick igång mig där...
Jag har nämligen alltid lite kanel i när jag gör brända mandlar.
Jättegott!
Mandlarna la jag i min blåa Marimekkaskål från Iittala.
Den var överfull i några sekunder...ja till mina sårkar upptäckte att det fanns mandlar...
sen...svisch - så var den bara halvfull innan jag hann stoppa dem från att äta upp alla mandlar!


Här ser ni ett bevis på mitt bullbakande.

Jag kan lova att de doftade ljuvligt ända ut på altanen...

Smakade gott gjorde de oxå!
Och jag hade nog kunnat tänka mig att avnjuta dem med ett glas av Mamma Millans hemgjorda saft som såg så smaskig ut när jag tittade in i hennes blogg idag!

Som om matlagning/bakning/städning inte var nog så fick jag för mig att jag skulle måla oxå...
Fram med ett lager med träbitar...

Och så på med ett slarvigt lager med målad färg.

Och efter torkning så målades alla de små brädbitarna med olika texter.
Jag använder ingen mall när jag skriver utan det är min egen handstil jag använder.
Gillar det...ser lite personligt och hemgjort ut!
Vad det ska bli av alla dessa små rektanglar med text på får ni se en annan dag.
För nu ska de pysslas ihop till sitt ändamål!

När jag ändå hade pensel och färg framme passade jag på att måla om ett gäng träramar oxå.
Jag har haft tanken länge men det har liksom inte blivit av...ja, ni vet hur det är!
Nu är de iallafall ljust grå och ska så småningom hängas upp i vårt filmrum/allrum på övervåningen.

Jag har monterat fast bilderna som ska vara i så ni får se.
Det är samma bilder som jag satte i ramarna när jag köpte allt för en sisådär 15-16 år sedan.
Min favorit Carl Larsson.


Nöjd med mitt dagsverke slog jag mig ner med lite välförtjänt vardagslyx!

En kopp te från Kränku i favvokoppen och ett par nybakade, fortfarande varma kanelbullar.
Och så en helt färsk Drömhem och Trädgård.
Ren och skär njutning med andra ord!

Gissa om jag blev lite full i skratt när det var ett reportage från Carl och Karin Larssons Sundborn i tidningen!
Då bestämde jag mig för att vi nog måste åka till Sundborn nästa gång vi är i de krokarna...
Jag har nämligen aldrig varit där trots att vi är i Dalarna lite titt som tätt.
Kanske på tiden?!!

Ha en härlig lördag
Kram Annica

10 kommentarer:

Sorkfröknarna sa...

Så härligt det måste vara med sådan energi, man känner sig veklign nöjd då. Bullarna såg så goda ut, blev väldigt sugen.
Christina

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Åå kan du inte skicka över lite energi till mig...skulle verkligen behöva den idag!!Regnet fullkomligt VRÄKER ner ute( och har väl typ gjort det sen vi köpte vår pool,)
Ska ta en städdag...men so sagt finns ingen lust ork el energi....blir så rött när vädret är dåligt...hängig o slö...som livskraften går ur mig!
fast ändå tycker jag ju det ät rätt så mysigt ju!!Tända lite ljus..höra när det smattrar!

jaja..får väkl se vad det blir denna dag!! Sanar nog hos dig hela dan...lappar te o gottae mig med dina nybakta bullar!!
Så snällt att ha med lilla mig med!!!;))) Blidde såååå glad så!!!
Ja, här ärhela frusen full av saft o bullar nu!!!;))
(kanske inte undra på man blir slö efter allt det fixandet)
;)

Trevlig Helg!!
~~♥Kram Millan♥~~

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

ojoj vad stavfel..förbannade data..den vill sig inte riktigt...tangenterna hänger sig,)

paxbonum sa...

Hej!

Önskar din energi skulle kunna smitta av sig till de som läser... hoppas...

Läste också just om Carl Larsson i tidningen. Var där förra sommaren. Där finns mycket roliga ideér att inspireras av. Jag gilar verkligen dendär blompedistaltrappan som Carl gjort, speciellt när den r full av mårbacka pelargoner :)

MVH R-M

annette sa...

Ops! Här gäller det att se upp nu när energin flödar, ingen/inget är nog säkert när Din energi flödar så här, Du får gärna skicka över lite energi hit, inget som flödar /inspirerar här, varit nere på stan en sväng, var tvunget att inköpas kläder till begravningn på fredag, ljus klädsel tyckte inte jag hade ngt passande till begravning men fick tag i kläder som jag tyckte om och kan ha även senare, dom där "pinnarana" ser jag fram emot med nyfikenhet när Du har gjort klart! Carl Larssongården har jag varit på, väl värt ett besök!!

Hoppas det blir en bra dag idag oxå, trots det "jä,,," regnet!

Kramar!

annette

Ullis/Leva på landet sa...

Men vilken fart det ar varit på dig då. Tror att du har tagit igen flera dagars slappande. Vill också måla men väntar på att maken ska göra klart en sak först så jag kan måla allt på en gång. Odh det tar tid tydligen.

Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis

Katta sa...

Ja det var du som sa det, durasellkanin alltså! :D De där brända mandlarna förstår jag att de krympte i skålen snabbt det är ju så gott. Vad har du fått de små träbitarna ifrån det är väl aldrig barnens kapplastavar som gått åt? Jag fick nu i allafall en ide vad jag ska göra med sonens som mest ligger runt och skräpar. Ha en bra dag, kram Katta

Cc sa...

Tack ni med. Kram

Södralycke sa...

Vad härligt med lita baka- och måla-pyssel! Här går pysslandet på sparlåga då jag jobbar och pluggar i sommar....men det är härligt att kunna surfa runt hos er andra och se vad ni pysslar med :)

Hoppas helgen varit bra! Kram Johanna

Lilla Blanka sa...

Hej Annica!

Först..GRATTIS!!!♥♥♥
Vad mysigt att gifta sig så där!

Härligt med all energi! Bullarna och de brända mandlarna för mig att producera saliv i rask takt! Jag tror jag måste göra brända mandlar i morron jag med :)

Kram
Mia