torsdag 23 juli 2009

Och så blev det lite shopping igen...

Tänk att man inte ens kan åka in till Mediamarkt för att kolla på presenter åt sonen utan att råka trilla över lite inredningsdetaljer...
Hmmm
Ja, det kanske inte är sååå oväntat när det gäller mig förstås?!!
Innan jag visar mina senaste fynd tänkte jag då visa de utlovade målningsbilderna.
De är inte av högsta kvalitet men nu ser man iallafall den rätta kulören -nämligen grått och inte gult som det såg ut på gårdagens bilder!
Vi bor sedan 4, 5 år tillbaka i en tvåplansvilla på nästan 200 kvadrat.
När vi flyttade in var hela huset, vad ska vi säga...färgglatt.
Milt sagt...!
Med enkla medel har vi försökt få det mer i vår egen (läs min*fniss*) stil.
Som fyrabarnsförälder är det inte alltid så lätt att få tiden att räcka till men vi gör så gott det går och det får ta den tid det tar, även om jag blir lätt frustrerad ibland!
Så välkommen för en liten titt på vad jag pysslat med nu i några dagar.
Här nere i hallen börjademitt jobb.
Vi hade träpanel i största delen av husets övervåning.
Trären...
Till det - trägolv.
Trärent.
Och så dörrar
Trärent!
Och taket!
Behöver jag skriva ut det...?
Trärent!!!

Jag började med att måla trappdörren ljust grå.

Och så målade jag träpanelen i trappen i samma kulör.
Men sen så flög fan i mig och jag målade trappräcket
SVART
Makens första kommentar: Jag trodde det slagit slint i huvudet på dig
*fniss*
Vad kan man säga?
Snyggt blev det iallafall:)
På övervåningen har jag sedan tidigare målat om den övre delen av väggarna som från början gick i gult.
Tillsammans med all furu blev rummet, som ju inte har några fönster, otroligt mörkt och kändes som en gigantiskt bastu!
Nu målades alla paneler ljust grå och samma färg fick alla dörrfoder och lister.
(golvlisterna är i nuet inte riktigt klara och maskeringstejpen sitter kvar ovanför panelen men snart så;)
Igår fick jag maken att klänga omkring på en stege för att måla de sista listerna.
Jag är nämligen lite höjdrädd.
Det är oxå orsaken till att ni ser lite gult på väggen uppe i hörnet.
Kanske kan jag lura upp honom på stegen för att fixa det nu kanske...
Trappräcket är iallafall målat i grått och så även "spaljén" till höger.
Trappgrinden däremot står fortfarande omålad.
Maken vill ha den grå men jag är lite tveksam...
Nåja Rom byggdes inte på en dag som min älskade farmor brukar säga.
Jag får fundera på saken!

Förutom all denna panel så består övervåningen av inte mindre än 6 dörrar som såklart oxå måste bli målade.
Men bara på ena sidan tack och lov!
De fick bli grå de med men jag lurar lite på om jag ska dekormåla dem på något sätt.
Kanske en liten text eller så...

Nu återstår alltså att påbörja det roliga jobbet med att möblera och piffa och puffa:)
*me like...a lot!"
Man kan väl med andra ord säga att fortsättning följer...
Nu över till det andra...
Nämligen shoppingen:)
Två Traderavinster har trillat ner i brevlådan min denna vecka.
Jag har nämligen bjudit på lite gamla nycklar som jag ska ha som dekoration och när jag pysslar.
Här ovan ligger de på rad.
Som ni ser är inte alla nycklar "guld som glimmar"
men...
de var klart värda de kronor de kostade.
Den största nyckeln är ca 15 cm hög och de flesta är härligt rostiga:)
Maken min undrade även när jag med glädje visade mina vinster och det stod riktigt till i mitt huvud
*haha*
Tänk att man kan bli så glad över några gamla rostiga nycklar!
Så till dagens fynd som inhandlades på Mio möbler.
En läcker flaska i blå nyanser innehåller en hållare för värmeljus.
20 spänn kändes överkomligt!
Ljuvligt söt fågelholk i vitt med blått tak och fönster för strax under femtiolappen.

På en tygaffär hittade jag detta söta band med nautiskt tema som jag inte kunde låta bli att köpa.
Och så blev det lite gullig vit spets.

På Mio hittade jag oxå den söta grodan med guldkrona som jag inte kunde motstå.
40 kronor kostade den!
Tvålpumpen i turkost med stjärna på köpte jag tidigare i veckan.
Den fyndades på Hemtex...
där oxå den vita krukan fanns.

Ja det blev faktiskt två krukor som fick följa med hem till mig.
Reapriser på tvålpump och krukor och så lyckan att endast betala för två av tre...


Den ena krukan är nu fylld med hallon från de egna buskarna.
Dottern har lovat att baka muffins!
Ha det gott!
Kram Annica

12 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Å du målar och målar. ska också måla grått i morgon men det är möbler som ska få sig en omgång. Så fina saker du har shoppat. Har köpte liiite nytt idag jag också.

kramar Ullis

S o F sa...

Det blir superfint Annica!
Grattis till det fin resultatet. Visst är det väl fantastiskt vilken skillnad det blir när träfärgat blir vitt (eller grått). Det blir ju som ett helt nytt hus.

Ha det gott!

Katta sa...

Det blir jättefint hos er av allt målande! Vad du är duktig och målar och står i.Va? förstår han inte att man kan bli glad av rostiga nycklar ;) hur fina som helst ju.Apropå Ernst program så ser ju Gotland underbart ut och huset de var i var ju så fint.Du får nog sätta dig på vakt utanför dina hallonbuskar i natt annars kanske jaag kommer och plockar för de ser ruskigt goda ut.Kram Katta

Viola sa...

Ni är verkligen flitiga under sommaren..vad ni kämpar på...och fint blir det..här är en till som alltid handlar nycklar..man är lite galen..:) ha en fin sommarhelg med de dina, kram

Hanna sa...

Jätte fint har du fått det.
Hanna

annette sa...

Ja, då återstår väl taken nu;)))

Skitsnyggt med det svarta, lite stuns i det hela, gillar oxå det Du shoppat, men jag kan ju inte förstå vad Du skall göra med alla meter av det nautiska;))

Hoppas helgen blev bra!

Kramen //annette

Södralycke sa...

Vad fint det blir! Ett fasligt slit är det ju med målande och renovering, själv är jag kluven -skulle vilja bli klar, men samtidigt inte...det är ju ganska kul att hålla på ;)

Ha en skön helg, kram Johanna

promenader på landet sa...

Hej! Oj vad du målar och fixar! det blir verkligen jättefint och kul att få se här på bloggen! Ha det så bra! Kram från Maria

Synnøve. sa...

Vissa saker måste få ta lite tid. Som det där med färg.
Trappräcket i svart är helt klart godkänt.


Inga dumma saker du fyndade tycker jag. Fågelhuset var ju helsött.

Jag plockade hallon i går med. Med mina solstrålar till grannbarn. Vi blev uppätna av bromsar, brända av brännässlor, jagade av en stare och stuckna av hallonbusken....
Undrar varför de har taggar?
Men jag såg inga gula bär....
Det är kanske bara på framodlade hallonbuskar man kan få gula hallon.
Goa är de iallafall.

Nu säger jag natta till dig.
Får se om jag kan sova.
Maken jobbar och är i Oslo med bil och släp. Nu sitter han nog och äter på godsterminalen.

Jag är alltid orolig när han kör natt. Det är så mycket värre än på dagtitd. Fast det är mindre trafik. Det går nog bra i natt med.

Ha det gott nu vännen.
Kram Synne.

Ofelias Hus sa...

Så flitig du är och fint blir det...förstår precis vad du menar med bastukänsla..men med lite färg så blir det så luftigt och ljust...

Fina fynd...och så billigt!

Ha en skön helg,
Kram,
Anette

Märta sa...

Ni kommer att få det jätte fint! Vad duktig du är! Jag gillade fågelholken jätte mycket kanske den finns på vårt Mio också?
Kramis! Märta

Vecka - Vecka sa...

Så snyggt det blir!
Och vilka fina grejer du shoppat!

Ha en skön söndag!

Kram,Lotta