måndag 20 juli 2009

Måndag...

Än har jag några veckor kvar på semestern men maken har börjat jobba redan idag.
Det känns lite ensamt utan honom.
Och det trots att fyra barn finns i huset...
De sitter just nu nere i köket och målar.
Dottern och hennes kompis på duk med akrylfärg,
och småkillarna med vattenfärg på vanligt papper.
Själv har jag lite svårt att hitta motivationen för att göra någonting över huvudtaget...
Igår var det lite grått och trist.
Det duggade vid några tillfällen men på det hela var det en ok dag.
När vi inte städade, fikade och badade passade jag på att springa runt och fota smådetaljer i vårt sovrum.
Förra sommaren härjade jag runt som bäst i det rummet.
Det var nämligen då rummet fick sig en total makeover:)
De chockrosa väggarna och träpanelen blev diskret vita och grå.
Det blev ett rum i harmoni...
vilket var efterlängtat.

Riktigt klart blev det dock inte, vilket man kan se på bilderna emellanåt.
Vädrets makter ställde till det för mig...
Regn och rusk hela sommaren...
Jag täntke nu visa några av de bilder jag tog i sovrummet.
De är lite mörka.
Kanske skulle jag väntat till idag med att ta bilderna?!
För idag skiner solen igen:)
På spiskupan ställde jag upp en del gamla mått som jag kommit över.
Där står oxå några trälådor och väntar på att de och dess innehåll ska hamna på rätt ställe...
Jag har ju några laster i livet.
Hjärtan och ljuslyktor är två av dem.
Gissa om jag blev glad när jag fyndade den lilla spegellampetten, i rätt färg t.o.m, för en tjuga.
Och än mer glad blev jag när jag fick det söta hjärtat i present av Ullis som lever på landet.
De passar perfekt in i mitt harmoniska sovrum!


Byrån har jag fått av min mans farmor för ett tiotal år sedan.
Där samsas en hel del småkrafs som jag bara inte kan leva utan!
(okej, det kan jag säkert men jag vill inte...älskar ju små detaljer)
Den söta tidningskorgen är inköpt på Indiska och där ligger några av mina inredningstidningar.
Tavlan vann maken på konstlotteri och är väl ingen dyrgrip...
Men jag fick välja vilken tavla vi skulle ha och det blev då denna med blåklint, en blomma som jag ju älskar!

Under vårterminen jobbade jag i Nyköping och där har de små trevliga inredningsbutiker man kan strosa in i.
En dag hade en av dem dessa små prickiga väskor på rea och då slog jag till.
Staplade på varandra och med en liten vakande ängel blir det en fin dekoration tycker jag!
Det bulliga, gulliga, mjuka hjärtat är inköpt i samma butik i Nyköping.
Stenar är ju något jag gillar oxå!
Så några stycken har jag köpt hem från Åhlens.
Lite extra glad blev jag när jag fick två stycken av min man oxå:)
Den lilla kronan att ha värmeljus i vann jag hos Sara med flera.
Jättesöt!!

När jag var yngre samlade jag på gäss och änder.
Det mesta ligger numera nerpackat i kartonger men i sovrummet har två stycken fått hedersplats på byrån.
Både krukan och den ensamma sötnosen på förra bilden har jag fått av min älskade farmor.
På byrån ligger oxå en hög med tändsticksaskar och skrotar lite nonchalant.
Egenhändigt dekorerade med favorittapeterna och lite söta kantband.
Ett tips för den som har lite långtråkigt.
Utmärka som present när man går bort på middag eller liknande:)
Vårt sovrum går i grått, svart och vitt men här och var hittar man små färgklickar.
Lite diskret sitter "Paniknallen", som jag fick av min vän J när jag fyllde 30, bakom gardinen.
Den lilla burken med röda och gula rosor fyndade jag på en loppis här i byn förra sommaren och den runda träburken är en tvålburk från Thailand som jag fått av en vän.
(En likadan står även i dotterns rum då hon hittade den på loppis)
Tro nu inte att lilla nallen är alldeles ensam...
för på det gamla sängbordet sitter tre kompisar.
Den stora nallen fick T av mig när vi varit tillsammans i några månader:)
Ljuslyktan är från Indiska.
Lite rosa har smugit sig in i rummet oxå.
Jag gillar inte rosa egentligen...
men den fantastiskt söta rostavlan kunde jag bara inte motstå när jag hittade den till salu hos en bloggare, Rosenfröjd.
Dörren som tidigare var trären blev oxå ommålad.
Handtaget vittnar dock om att dörren haft en annan färg innan.
Kanske målar jag om det oxå...eller så byter jag helt sonika ut det.
Vi får se.
En del saker behöver ju tid för att mogna:)

Små detaljer är roliga och det som gör helheten extra spännande.
Hos mig blir det hjärtan som placeras ut lite här och var.
Dessa sötnosar är inköpta på en liten butik i Åtvidaberg.
Den vita hyllan kommer från Indiska och här står foton på alla fyra barnen tillsammans med ett handavtryck i gips från minstingen.

Här syns ett tydligt tecken på något som inte är klart.
Den ful-ful-fula takspoten hör verkligen inte hemma här!
Tänk att det ska vara ett sådant elände bara att hitta den perfekta lampan till det perfekta priset!
Skira vita gardiner som släpper igenom det härliga ljuset är ett måste hos mig!

Tavlan med turturduvorna fick jag och T i förlovningspresent för 16 år sedan.
Tycker den är jättesöt men har inte riktigt hittat rätt plats för den här i huset.
Orkidéer är favoriter i sovrummet.
Tåliga och vackra.
Just nu börjar de se lite torftigt ut med blommor men jag får väl förlåta dem.
De har ju ända blommat rikligt hela tiden sedan jag fick dem när vi flyttade in i huset för fyra och ett halvt år sedan...

Som jag skrev i början av inlägget så får jag ju inte tummen ur...
en del saker blir liksom liggande.
Och så är fallet med sakerna på sängbordet.
Där samlas allehanda bråte just nu.
Den söta fjärilsburken ska stå där men allt det andra ska bort!
Hyllan ska upp ute i filmrummet har jag tänkt men jag blir ju aldrig klar med målningen!!!
Den söta musen har jag fått av en kär vän som jag hittat genom bloggandet:)

Visst är den väl söt?!!

Med detta extremt långa inlägg om egentligen ingenting tackar jag för idag!
Kram Annica

15 kommentarer:

Ofelias Hus sa...

Vilket mysigt sovrum du har!
Jag tyckte det såg klart ut, inte behöver du göra något mer...

Det där med inspiration kommer och går...ibland måste man bara få vara
...
men visst blir man nöjd då det är målat och fixat i varje vrå...samtidigt som funderingarna vandrar iväg till vad man ska måla efter detta...

Det är livet på en pinne, hihi...

Kram,
Anette

Södralycke sa...

Vilket mysigt sovrum, och många fina saker!

Ha en fortsatt skön vecka, kram Johanna

Cc sa...

Här var det dålgt väder först sedan bättre fast med massor av blåst. Gillar inta att stå inne och laga mat så då är det bättre ute vid grillen. Kram

Anonym sa...

Fint inlägg du har gjort Annica. Trots att man inte hittar motivationen då dagarna är gråa så finns ju iallafall massa bloggar att kika runt i :-)

Krams!

Ullis/Leva på landet sa...

Mysigt att se alla bilder från sovrummet. här har jag inte gjort något i vårt idag för jag håller på att plocka ihop efter loppisen. har inte heller lust med någonting och känner att paniken närmar sig när jag upptäcker hur få dagar det är kvar på lovet, suck. Så gullit skrivet av dig om hjärtat.

Kramar Ullis

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

ja lååååååååååååååååååååååååångt kan man ju luuungt säga men i positiv mening!!!

Ni har såå fint o hemtrevligt såååå!Brukar med dekorera egna tänsticksaskar!!Kul!!

Skulle säga nåt mer..men nu tappa jag ju bort mig ju;)))

Ktamis!!

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

jo just det....föstår just vad du menar med att känna sig ensam när maken är borta...trots det faktum att man har 4 kiddos hemma.
lite konstig känsla är det!

Ktam o go natt!!

Viola sa...

Härlig lång läsning det gillar VIOLAN, vad fastnade då i minnet, jo...dina gamla burkar uppe på spishyllan, den vackra skänken från din farmor och fönstret med de rara väskorna, åker ju ibland till Nyköping, du verkar ju känna till trevliga butiker där..har du några att tipsa..nu börjar lille ågren knacka på..sommarlovet försvinner väldans snabbt nu..ha en fin dag, kramen

Viola sa...

Hej igen, om det är något du vill handla så kan ju ju hämta på plats om du vill...många som bor runt om kring som gör så..så slipper man frakten, kramen igen

NICOLINAS BONING sa...

Inte riktigt färdigt?!
I mina ögon ser det då alldeles härligt och harmoniskt ut.
Ibland (nästan alltid...fniss...)blir det inte riktigt klart,men det glöms bort efter ett tag och man tänker inte på det längre...iaf funkar jag så;-)
Tack för dina snälla ord om mitt "drömhus",har planterat en liten idé i den andra ägarens skalle idag...fniss...få se om han nappar på den.
Istället för solstrålarna kan jag tänka mig en alldeles lagom stor klocka (i rätt modell naturligtvis) och han verkar inte alldeles negativt inställd...

Kramar Birgitta

promenader på landet sa...

Jättekul att få se så många bilder från ditt fina hem! Ha det så bra på din semester! Kram från Maria

I mitt hjärtehem sa...

Känner igen det där med att inte riktigt få tummarna ur... :0)
Har många många projekt som ligger och väntar samtidigt som ja gdrömmer om nya hela tiden, men det är inte så lätt att hinna med tre små hemma..skönt att ha något att skylla på :0)

fin blogg du har!!
kram åsa

Nettan sa...

Ja släktträffen va väldigt uppskattad =).
Kul att kunna få till den efter så många år, inte lätt med tanke på att vi bor utspridda i stora delar av Svea & utomlands.

Kul att även ni ska ha en, blir till att plocka fram " svengelskan " nu då ;)

Och du, jag tycker ditt sovrum såg alldeles underbart ut !!
Fint du har det, mysigt & ombonat är det.

Ha en fortsatt skön vecka, här lyser solen.
Själv är jag hemma med en värkande höft =(

Kram Nettan

Katta sa...

Vad mycket fint du har i sovrummet.Gillar verkligen den byrån den modellen är så otroligt snygg. Förstår att det känns tomt utan mannen på semestern nu, min sambo har ingen semester alls i sommar så här får man fixa och pussla på egen hand, tråkigt ibland men skönt också ibland. Kram Katta

annette sa...

Det är dom små detaljerna som gör det, och sådana har Du ju väldigt gott om, och Du visst är han söööt!


Kramar!

annette