söndag 26 juli 2009

Fredag, lördag & söndag

Hej på er!
Jag har inte tittat in till er på några dagar...
har nämligen varit ute på lite skojsigheter:)
En del av makens släkt bor ju uppe i Dalarna och där var det stort kalas i lördags då kusin Elli fyllde 40 år.
Maken min är ju förtjust i trav och vi passade på att åka upp redan på fredagen för att gå på Romme som hade Midnattstrav.
Själv är tycker jag det är lite halvkul med trav...
Det brukar vara härlig stämning och många vackra hästar att titta på.
Men att spela på hästar som jagar varandra runt en bana...nja...
Då tycker jag det är roligare med loppis!
Kanske kan man införa att varje travbana måste ha en loppis;)
Vädret var skapligt under de första timmarna men sedan kom regnet...
Att det skulle bli dåligt väder var vi förberedda på.
Vi hade t.o.m hunnit fixa hotellrum trots att vi sedan länge bestämt att vi skulle tälta...
(jag är ingen camparmänniska men hade gått med på att tälta i ur och skur...det var min kära make som kände att det inte var någon höjdare att tälta i ösregn;)
Så det blev med andra ord ganska tidig hemgång för mys på hotellet.

På lördagen väntade fyrtioårsfesten.
Men innan dess hann vi iväg på en liten utflykt!
Jag gillar ju Dalarna skarpt!
Kan man låta bli att göra annat när telefonkioskerna är så här söta(?!), när Loppisarna ligger med bara några meters mellanrum (ok överdrift men visst finns det gott om dem?!) och så alla dessa fantastiska hantverk, konstnärer och annat kulturellt som förekommer?!!
Jag stannade inte på en enda loppis, för tiden räckte liksom inte till!
Jag hade nämligen ett annat mål i sikte och tiden var lite knapp...
Efter ungefär en timmes bilkörning nådde vi vårt mål.
Och jag kom hem med dessa två skönheter till min samling:)



Ja, jag är ju en stooooooor älskare av Dalahästar och köper gärna en eller två när jag är i Dalarna.
Och då ska jag handla dem ute i Nusnäs...inte för att de inte finns någon annanstans utan för att jag gillar att se hantverket.
När de sågar till dem
Hur de täljs
Och så slutligen hur de målas!
I år köpte jag förutom de färdiga hästarna med mig några omålade hästar och ett litet "gör det självkit" hem.
Så här ska täljas hästar:)

Ha en härlig vecka!
Vi ses när vi ses
Kram Annica

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Annica!

Vilka söta dalahästar du har fått tag på :-) Hoppas Dalarna bjöd på mycket trevligheter.

Krams!

Ullis/Leva på landet sa...

Det blev en lyckad helg ser jag. Det är ju kul att åka runt för det finns ju så mycket att titta på. Har faktiskt inte provat gör det själv kittet, men det skulle vara jättekul. Vilken tur att ni inte campade, det hade inte varit någon hit.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Viola sa...

SÅ rara dalahästar, blev förälskad i den vit ...så klart...) så är det min tur att fara iväg dit du varit, titta in och pröva lyckan, ha en fin vecka...en av de två sista...kram

marita blücher sa...

Hej Annica!

Tack för Din vänliga rader och omsorg för Marita. Ekvationen att vara engagerad/ha skoj/uppleva framgång/efterfrågan ........... versus att finna nödvändiga egen tid för återhämtning/tanke/vila ... tillhör vår tids verkliga utmaningar.

Vilken trevlig och fin blogg Du har, skriver intressant och underhållande .... jättefina bilder.

Din idé att kombinera loppis och trav är en superbra affärsidé .. tycker att Du skall ta den vidare. Travet har under senaste 10-åren blivit allt populärare samtidigt som Travbanorna brottas med problemet att de avfolkas i rask takt.

Håller med att Dalarna är både vackert och speciellt ... häftigt med telefonkiosken som jag aldrig sett förrän nu.

En av mina absoluta favoriter på Din blogg är den vackra ljusblå plåtburken på barnens rum med fjärilar på (Stor björnspinnare och Makaonfjäril)

Bästa sommarhälsningar/Hans

annette sa...

Verkar som Ni hunnit med en hel del under Era dagar "däruppe", bodde i näheten av Nusnär för många år sedan var någon form av folkmusikvecka från hela världen, väldigt trevligt och en underbar miljö, blev oxå mkt bad i Siljan, långgrunt som sjuuton, kunde nog gå en km rakt i "spat".
Kul med det kittet så Du själv kan fixa och måla Dina egna dalahästar.
Så bra att t inte ville campa i ösregnet;) Är inte kul det att gå ur tältet på morgonen och det "plaskar" om fötterna!

Kramelikram//annette

annette sa...

Nusnäs bodde jag i närheten av!

Kram

Katta sa...

Ja men den där telefonkiosken var väl för söt.Kul med gör det själv kit av dalahästarna med.De du köpte var fina, kul rumpbild på dem med. kram Katta

Anonym sa...

Hej!

Visst har jag haft det trevligt i helgen. Nu är det jobb igen om några timmar. Usch! inte alls pepp för det.

Krams!

Vecka - Vecka sa...

Vilka fina dalahästar! Jag hoppas att jag också kommer att hitta mig själv i dalarna någon gång.. kanske nästa sommar?

Ha en skön vecka!

Kram,Lotta

Hanna sa...

Vackra dalahästar och mycket fin telefonkiosk.
Hanna

Anneli sa...

mycket fint...ska bli roligt att se sen när du täljt klart och målat...
kram
annelie

Cc sa...

Vilka läckra Dalahästar, har aldrig sett sånna . Nyfiken på ditt resultat. Kram

Synnøve. sa...

Visst är Dalarna ett vackert län.
Där finns så mycket gammalt hantverk, byggnader och annan fin historia.

De nya hästarna passar in i stallet hos dig.
De var fina, härliga färger...
Kramen Synne.